bazarnews

کد خبر: ۶۸۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
یک کارشناس اقتصادی با مرور کارنامه اقتصادی دولت در سال ۹۸ نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کرد.

وحید شقاقی با بیان اینکه سال 98، سالی خاص و ویژه برای اقتصاد ایران بود، گفت: در سال 98 در کنار مسائل و مشکلاتی که تحریم‌ها برای اقتصاد ایران به وجود آورد صادرات نفت ما هم تحریم شد و تنها توانستیم زیر 500هزار بشکه نفت صادر کنیم.

وی افزود: با کاهش درآمدهای ارزی ما در سال98، هزینه‌هایی هم به اقتصاد اضافه شد و برآوردها این بود که 30 تا 40 هزارمیلیارد تومان هزینه‌ بر دوش دولت گذاشت همچنین تبعات بیماری کرونا که در آخر سال اضافه شد باید بررسی شود.

شقاقی به اشاره به این که مهم ترین ماه سال برای کشور یعنی اسفندماه، درگیر این بیماری شد، خاطرنشان کرد: چون این ماه گردش مالی بالایی دارد. در این ماه کسب و کارهای خرد و متوسط و بسیاری از مشاغل خدماتی که همواره بیشترین گردش مالی را در این ماه دارند با نیمه تعطیلی مواجه شد.

به گفته این کارشناس برآورد این است که رخدادهای غیرمنتظره بیش از 100هزار میلیارد تومان در سال 98 هزینه بر دوش دولت گذاشته است، جدای از آن کسری بودجه‌ای که به دلیل محدودیت درآمدهای نفتی به دولت تحمیل شد که حدود 30 تا 40هزار میلیارد خواهد بود پس کسری بودجه سال98 حدود 130هزار میلیارد تومان بوده است.

وی در رابطه با عملکرد دستگاه‌های مختلف در سال 98 گفت: برخی از دستگاه‌های ما در سیاست‌های و اجرای ماموریت‌های خود موفق بودند از جمله بانک مرکزی که در هدفگذاری نرخ ارز موفق بود و توانست به‌رغم مشکلات، نرخ ارز را در محدوده مشخصی نگه دارد.

این کارشناس افزود: دولت در مجموع در پرداخت حقوق و دستمزد و مدیریت هزینه‌های خودش موفق بود و دیدیم در اسفندماه یک روز پرداخت حقوق و دستمزد به تعویق نیفتاد که خود این یک هنر است. در حوزه درآمدهای مالیاتی وتلاش برای اخذ مالیات‌ها موفق بود و تا حدودی توانست درآمدهای مالیاتی مدنظر خود را محقق کند.

این استاد دانشگاه در مورد ضعف‌های عملکرد دولت در سال 98 گفت: در بحث حمایت از بنگاه‌های تولیدی همچنان مشکل داریم. در بحث سیاست جایگزین کالا و خدمات رهبری هم همینطور چون به دلیل تحریم ها برخی از کالاها و خدمات راهبری به کشور ما وارد نمی‌شود یا هزینه زیادی دارد پس ناچار هستیم در شرایط تحریمی سیاست‌های خود را در زمینه کالا و خدمات راهبری کالاها بهتر انجام دهیم.

وی همچنین یادآور شد: در پیشبینی پذیری یا نظام مند نمودن عرضه و تولید کالاها هنوز زنجیره تولید واردات و توزیع ما مشکل دارد و به دلیل ضعف نظام آماری دیدیم در حوزه‌های مختلف در بزنگاه‌ها احتکار و کمبودی صورت گرفت و همچنان میبینیم این زنجیره مشکل دارد.

شقاقی با اشاره به اهمیت اقتصاد هوشمند در شرایط بحرانی کشور تاکید کرد: در سال 98گام‌هایی هم در حوزه اقتصاد هوشمند برداشته شد و وزارت اقصاد تلاش کرد تا حدودی در حوزه مالیات و گمرک اقتصاد هوشمند را پیاده کند و بیماری کرونا هم فرصتی برای ما خواهد بود که بیشتر به سمت کسب و کارهای هوشمند دیجیتالی حرکت کنیم همانطور که دیدیم در همان اسفندماه کسب و کارهای آنلاین چقدر رونق پیدا کردند که نشان می‌دهد هر چقدر اقتصاد به سمت هوشمند شدن حرکت کند بهتر است.

وی در پاسخ به این پرسش که عملکرد دولت در اجرای سیاست‌های حمایتی در سال98 چگونه بود؟ گفت: در خصوص برنامه‌های حمایتی هزینه‌های زیادی به دولت وارد شده است اما هر بسته معیشتی نیاز به تامین منابع مالی دارد و تامین این منابع با اتکا به بانک مرکزی بار تورمی دارد ولی دولت در شرایط فعلی کشور مجبور است تا حدی از خط اعتباری جدید بهره‌مند شود.

شقاقی در پایان خاطر نشان کرد: باید بپذیریم سال98 سال خاصی برای اقتصاد ایران بود و حوادث غیرمترقبه و تحریم‌های زیادی به سراغ کشور ما آمد در مواردی هوشمندی‌ بسیار خوب بود اما در موارد دیگر، تعلل‌هایی صورت گرفت.

 

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: