bazarnews

کد خبر: ۶۸۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
اگرچه کاهش ناگهانی هوا و بارش برف نابهنگام درهفته گذشته محصولات کشاورزی بسیاری از استان ها را در معرض سرمازدگی قرار داد اما با توجه به اخطارهای هواشناسی، کشاورزان انتظار چنین حادثه ای را داشتند و همین هوشیاری سبب شد میزان خسارت ها در مقایسه با شدت مخاطرات کم باشد.

«مسعود حقیقت» رئیس سازمان هواشناشی کشاورزی  ازتداوم بارش ها و سرما در استان های واقع در دامنه البرز و زاگرس خبرداد و اظهار داشت: این کاهش دما امروز (یکشنبه ) در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، شرق سمنان، شرق اصفهان و نیمه شمالی یزد، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بیشترو بارش ها درارتفاعات به شکل برف خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از روز دوشنبه تمرکز بارش ها در مرکز کشور است، افزود: به عشایری که هنور کوچ خود را آغاز نکرده اند توصیه اکید دارم تا پایان هفته از کوچ اجتناب کنند زیرا شدت بارش ها دراین زمان زیاد بوده و امکان خسارت به دام های آنان وجود دارد.

حقیقت با بیان اینکه ازسه شنبه دما در نیمه شمالی کشور افرایش خواهد یافت،ادامه داد: از روز چهارشنبه با ورود سامانه بارشی جدید از سمت جنوب، باران های شدید همراه با تگرگ استان های بوشهر، هرمزگان، غرب کرمان و فارس را دربرخواهد گرفت. با توجه به ورود این سامانه به نخلکاران توصیه می شود از گرده افشانی نخلستان های خود تا پایان هفته اجتناب کنند.

رئیس سازمان هواشناسی کشاورزی با اشاره به شدت بارش ها دراستان های جنوبی طی روزهای پایانی هفته، افزود:  کشاورزان مناطق جنوبی به ویژه دراستان سیستان و بلوچستان  محصولات برداشت شده خود را به مکانی امن انتقال دهند تا آسیب نبینند. همچنین باغداران بهتراست هرس درختان را به وقت دیگر موکول و گلخانه داران سیستم های گرمایشی را بررسی و نایلون روی گلخانه ها را چک کنند تا پارگی نداشته باشد .

 به گفته وی  اگرچه کشاورزان درهفته گذشته روزهای سختی را گذرانده اند اما از آنجایی که از قبل هشدارها به آنان داده شده بود و همچنین تجربه ای که ازسال قبل کسب کرده بودند غافلگیر نشدند و میزان خسارت ها درکل کشورکم بوده است. البته سیل درکرمانشاه، برف و یخبندان در خراسان ، برف شدید در آذربایجان شرقی و سایرنقاط کشور خسارت هایی را به همراه داشته است.

به گفته  حقیقت در بسیاری از نقاط مرتفع بارش به شکل برف و در نقاط مستعد تگرگ بوده وهنوزحجم خسارت به بخش کشاورزی مشخص نیست اما بررسی های اولیه نشان می دهد خسارت ها در مقابل حجم بالای مخاطرات جوی کم بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هفته جاری برای کشاورزان به ویژه دراستان های جنوبی هفته پرمخاطره ای است ازاین رو از آنان می خواهم قبل از انجام هراقدامی با ایستگاه های هواشناسی در مراکز استان ها تماس بگیرند واطلاعات کامل را جویا شوند. تجربه روزهای گذشته نشان داد اگرچه نمی توان جلوی برخی مخاطرات را گرفت اما با آگاهی می توان میزان خسارت ها را کاهش داد.

 

ایران

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: