bazarnews

کد خبر: ۶۸۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
بازارنیوز گزارش می دهد؛
کسری بودجه دولت که عمدتا ناشی از کاهش درآمد نفتی است، احتمال برداشت ناشی از عرضه سهام شستا، توسط دولت را محتمل می‌سازد. در این گزارش به واکاوی این موضوع می‌پردازیم.

گروه بورس بانک و بیمه بازارنیوز: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، امروز در قالب نماد معاملاتی شستا در بورس تهران عرضه شد. پس از مدت ها انتظار سرمایه گذاران خرد و کلان برای عرضه شستا، در نهایت این نماد معاملاتی، روز چهارشنبه 27 فروردین وارد بورس شد. بر اساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص عرضه این سهام، به هر کد، حداکثر 10 هزار سهم، در دامنه قیمتی 8 هزار و 500 ریال تا 8 هزار و 600 ریال، تعلق می گیرد.

شش

نارضایتی سهامداران از زمان اطلاع رسانی عرضه شستا/وزیر تعاون: عرضه شستا، تحقق یک وعده بزرگ است

از همان ابتدا، هنگامی که اطلاعیه این عرضه در بامداد 26 فروردین منتشر شد، نارضایتی بسیاری از سهامداران را به بار آورد. همچنین عده زیادی از کاربران در فضای مجازی، به دلایل مختلف، اعتقاد خود را مبنی بر اشتباه بودن این عرضه، اعلام کردند. البته «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با انتشار توئیتی، عرضه شستا را تحقق یک وعده بزرگ نامید و این اقدام را، گامی جدی به سوی شفافیت و صیانت از منافع بیمه شدگان، عنوان کرد. گفتنی است همزمانی تقریبی ساعت انتشار این توئیت، با ساعت اطلاعیه عرضه نماد مذکور، جالب توجه به نظر می رسد.

شش

شایان ذکر است که بسیاری از افرادِ هم سو و هم نظر با شریعتمداری، ادعا دارند که سرمایه جذب شده ناشی از عرضه این سهام، تماما به تامین اجتماعی می رسد. ولی کسری بودجه دولت که عمدتا ناشی از کاهش درآمد نفتی است، احتمال برداشت این پول توسط دولت را محتمل می سازد.

 

دولت به دنبال چیست؟

گزارش اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران نیز مهر تائیدی بر ادعای فوق است. در بخشی از گزارش این اتحادیه آمده است: «صادرات نفت ایران روند گذشته را ادامه خواهد داد؛ اما صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با کاهش تقاضای جهانی با کاهش روبرو خواهد شد. علاوه بر این افت شدید قیمت آن بر درآمد ارزی کشور از این محل تأثیر نسبتاً جدی خواهد داشت.»


بیشتر بخوانید: بررسی وضعیت فعلی و چشم انداز آینده بازار نفت و گاز و پتروشیمی


 

مسئله آن جایی نگران کننده تر می شود که دریابیم، در لایحه بودجه 99، به طور مشخص، حدود 80 هزار میلیارد تومان انتشار اوراق مالی در بخش تملک دارایی مالی پیش بینی شده که این عدد، از سقف در نظر گرفته شده در برنامه ششم توسعه، بیشتر است. از طرفی دیگر، عدم بهره مندی کارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، از سود عرضه اولیه شستا، به مسئله تبعیض در تخصیص سود، بیش از پیش دامن می زند.

این موارد، به همراه تلنبار شدن بدهی دولت به تامین اجتماعی، شائبه تامین بودجه دولت، از این طریق را قوت می بخشد.

 

بررسی دیدگاه توئیتری ها پیرامون عرضه شستا

در توئیتر نیز بسیاری از کاربران، دیدگاه های خود را نسبت به عرضه شستا اعلام کردند.

«سیامک قاسمی» فعال اقتصادی، با انتشار توئیتی، به کسری بودجه دولت پرداخت و گفت: دولت، به علت کرونا، درآمد مالیاتی چندانی ندارد و به دنبال فروش دارایی ها است.

شش

«حمید باب الحوائجی»، فعال اقتصادی و ناظر بازارهای مالی، در توئیت خود مدعی شد که دولتی ها با جذاب نشان دادن بورس در سال 98، اقدام به فروش دارایی خود به قیمت هنگفت در سال جاری کرده است.

شش

یک فعال رسانه ای با شناسه «بهروز بابایی» نیز، اعتقاد خود را مبنی بر غارت اموال عمومی به وسیله عرضه شستا، اعلام کرد.

شش

 

«علیرضا ملوندی» که خود را فرزند یک کارگر معرفی کرده است، در بخشی از توئیت خود، نسبت به عدم بهره مندی کارگران از سود سرمایه گذاری در شستا، انتقاد وارد کرد.

شش

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: