bazarnews

کد خبر: ۶۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
«هادی قوامی»، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹: عملکرد اقتصاد کشور، در سال‌های ۹۷ و ۹۸، موثر از تحریم‌ها بود. از اسفند سال گذشته، به علت شیوع کرونا، بسیاری از کسب و کار‌ها متوقف شد؛ لذا شرایط سختی از نظر تورم و رشد اقتصادی، ایجاد شده است و توجه درست به شعار سال، می‌تواند اثرات این شوک‌ها را کم کند.
گروه اقتصادکلان بازارنیوز: هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹، در گفتگو با بازارنیوز، اظهار داشت: برای اینکه دریابیم آیا جهش تولید در سال ۹۹ محقق می‌شود، باید نگاهی به سال ۹۷ و ۹۸ داشته باشیم. کشور ما از اردیبهشت ۹۷، که با بازگشت تحریم‌ها همراه بود، وارد جنگی اقتصادی شد؛ لذا اقتصاد ایران، در این سال ها، در یک تنگتا قرار گرفته بود. عملکرد اقتصاد کشور، در سال‌های ۹۷ و ۹۸، متاثر از تحریم‌ها بود.

وی افزود: از اسفند سال گذشته، به علت شیوع کرونا، بسیاری از کسب و کار‌ها متوقف شد؛ لذا شرایط سختی از نظر تورم و رشد اقتصادی، ایجاد شده است و توجه درست به شعار سال، می‌تواند اثرات این شوک‌ها را کم کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید کار‌هایی صورت بگیرد که از بروز شوک، خصوصا در نیمه دوم سال، جلوگیری شود. از جمله این کار‌ها می‌توان به توقف برخی روند‌های مخرب، انضباط مالی و پولی، ایجاد آرامش در بازار ارز، ایجاد بستر‌های جدید برای فروش نفت و کمک به معیشت اقشار آسیب پذیر اشاره کرد.

قوامی تاکید کرد: تشدید برخورد و شناسایی مفاسد اقتصادی و تشکیل سازوکاری که تصمیم‌گیری‌های چابک و موثر انجام بدهند، می‌تواند راهگشا باشد. کاهش دسترسی به درآمد سرشار نفتی، فشار ناشی از تحریم‌ها و البته کرونا، تحقق این شعار را سخت کرده است. چه بسا به اصلاحاتی اقتصادی نیاز داشته باشیم که نمونه آن در کشور‌های پیشرو، اتفاق افتاده باشد.

جهش تولید، با اقتصاد هوشمند محقق می‌شود

این نماینده مجلس ضمن اشاره به لزوم حمایت از تولید کنندگان، گفت: تولید کنندگان می‌توانند با کاهش هزینه تولید و با افزایش کارایی، تولیدی ناب و شایسته انجام دهند که یکی از ملزومات آن، حس رضایتمندی کارکنان است. این افراد، بایذ بهره‌وری دریافت کنند و محیط کار مناسبی داشته باشند.  مورد دوم، صادرات است. اگر در کشور، کالای مازاد داشتیم، باید به کشور‌های همسایه صادر کنیم.

قوامی، تکیه بر فناوری‌های جدید را کمک کننده به تحقق شعار سال دانست و گفت: اگر قدرت فراگیری اقتصاد هوشمند را داشته باشیم، می‌توانیم راهی کوتاه برای تحقق شعار سال، پیدا کنیم. توسعه اقتصاد هوشمند، افزایش پاسخگویی، شفافیت، کاهش فساد و افزایش اثربخشی دولت و حاکمیت را در پی خواهد داشت. باید دیپلماسی‌های انبساطی را پیش بگیریم و بهبود این فضا، با اقتصاد هوشمند که مسیر را برای قانونمندی و اصلاح ساختار نظام حکمرانی کوتاه‌تر می‌کند، عملی خواهد شد.

وی درباره تاثیر اقتصاد هوشمند بر اقتصاد اظهار داشت: اقتصاد هوشمند می‌تواند بورس ما را موثر‌تر و کارآمدتر از گذشته کند و این نقدینگی سرگردان، که بیش از ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است را به سمت تولید، هدایت کند. زیرا تامین مالی از سوی بانک‌ها برای تولید، بسیار هزینه‌بر و سخت شده است.


کاهش چشمگیر تعداد کار آفرینان، در ۱۵ سال اخیر

قوامی با بیان اینکه «خود اشتغالی، باید مقدمه‌ای برای کارآفرینی باشد»، اذعان داشت: طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران، تعداد کارافرین‌ها بین سال‌های ۸۴ تا ۹۵، از یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر، به ۸۱۶ هزار نفر، کاهش پیدا کرده که زنگ خطری برای اقتصاد کشور است. اگر سال‌های ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ را لحاظ کنیم، این روند، نزولی‌تر خواهد شد. به این ترتیب، تقریبا نیمی از کارآفرینان، از بین رفته اند و احتمالا بخشی از آن ها، درگیر خود اشتغالی شده‌اند که البته برای اقتصاد ایران، خوب نیست. چون خود اشتغالی، باید مقدمه‌ای برای کارآفرینی باشد و اگر نسبت آن‌ها برابر شد، نگران کننده خواهد بود.  

وی افزود: معلوم نیست چه بلایی بر سر اقتصاد کشور آمده است. دولت و قوه قضاییه باید هم راستایی داشته باشند تا تحقق جهش تولید آسان شود. همچنین دولت، باید اجناس خود را از داخل تامین کند. توجه مردم ما نیز، اغلب به محصول خارجی است. باید این توجه، به داخل باشد. برای مثال، در خراسان شمالی، منابع و مراتعی بکر در اختیار مردم است. می‌توان این منابع را به سمت تولید گیاهان دارویی، و گل محمدی برد.  برای اماکن مقدس کشور، گلاب از خارج وارد می‌شود و این، نوعی خروج از سرمایه است.  متاسفانه عده‌ای با رانت خواری و واردات بی رویه، سبب خروج سرمایه از کشور می‌شوند. هر سه قوه باید  منافع ملی را به منافع کوتاه مدت این افراد، ترجیح دهند.

تولید کارآفرینان را بیشتر کنید، مالیات بگیرید

قوامی در پایان به موضوع اخذ مالیات از کارآفرینان پرداخت و گفت: ما بودجه‌ای نداریم. یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت از دست رفته و جانشین آن، مالیات است. این ۲۰۰ هزار میلیارد مالیات را از چه افرادی بگیریم؟ کاسبان؟ لذا این که می‌گویند کار آفرینان مال اندوزند، درست نیست. این افراد، در خط مقدم جبهه اقتصادی کشور هستند. اگر کار‌هایی صورت بگیرد، تولید کار آفرینان بیشتر خواهد شد و به راحتی می‌توانند مالیات بدهند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: