bazarnews

کد خبر: ۶۸۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
در شرایط فعلی کشور، بیمارستان‌های تعیین شده برای بیماری کرونا در مناطق شهری است و دسترسی روستاییان به این مراکز با توجه به بعد مسافت، هزینه رفت و آمد و هزینه اقامت در شهر ممکن است سخت و دشوار و چه بسا مانعی برای حضور بیماران برای پیشگیری و درمان باشد که خود تهدیدی برای شیوع بیشتر بیماری است.

این نگرانی از شیوع وسیع و سریع ویروس کرونا در مناطق روستایی و شهر‌های نزدیک آن، زمانی که به آمار و اطلاعات و امکانات بهداشتی روستا‌ها توجه نشود، دوچندان خواهد شد.

در این میان نقش و عملکرد دهیاران بسیار حائز اهمیت است  چرا که به عنوان مدیران بحران روستا در خط مقدم مدیریت و انجام اقدامات بهداشتی و پیشگیری در روستاها بوده و هستند .

فاطمه دهقانی، مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری بوشهر  با بیان اینکه استان بوشهربا وجود درگیری تمام استان ها، تا چندین روز پس از ورود بیماری به کشور، جزو استان های سفید و پاک بود، افزود: با اعلام اولین ابتلا به ویروس در استان جدیت در انجام اقدامات مقابله ای افزایش یافت. در گام اول کمیته مقابله با ویروس کرونا در شهرستان ها شکل گرفت و پس از آن در سطح پایین تر دهیاران در جلسات مشترک با حضور هلال احمر، بسیج، نیروهای مردمی و سپاه اقدام به هم اندیشی و تقسیم و ساماندهی وظایف در راستای تحقق اهداف و دستورالعمل های ابلاغی از سوی کمیته ملی و استانی کردند.  شاید مهمترین اقدام، آگاهی بخشی در سطح روستا در میان اهالی بود . چرا که در ابتدا آمار ابتلا در استان پایین و همین موضوع ممکن بود باعث سهل انگاری و عدم توجه به ضوابط و اصول بهداشتی توسط اهالی می شد. به همین دلیل دهیاران در جلسات مشترک با معتمدان محلی، ائمه جماعات و متولیان مذهبی روستا ضمن تشریح شرایط بر اساس مستندات ارسالی از سوی کمیته استانی تلاش کردند با جلب مشارکت و همکاری این افراد و نیز اقدامات گسترده در فضای مجازی و نیز نصب بنرها و پلاکاردهای اطلاع رسانی بخوبی نکات بهداشتی و پرهیزهای ضروری در این ایام را برای اهالی تشریح کنند.

وی اظهار داشت: دهیاران علاوه بر مشارکت در اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی نسبت به شرایط بهداشتی حاکم بر جامعه، تلاش کردند بهترین خدمات و امکانات را برای روستاییان فراهم کنند. علاوه بر ضدعفونی مستمر اماکن، معابر، مراکز پر تردد نظیر اغذیه فروشی ها و دستگاه های خودپرداز با استفاده از ماشین آلات دهیاری یا کرایه تجهیزات مورد نیاز، تهیه و توزیع رایگان بسته های بهداشتی در میان اهالی روستا جهت کاهش ترددها و همچنین اطمینان از در دسترس بودن آن در زمان نیاز، از دیگر اقدامات دهیاری های استان بوده است. البته بسیاری از این تجهیزات و اقلام بهداشتی از قبیل ماسک، دستکش و ... به همت دهیاران و مشارکت نیروهای داوطلب مردمی و با نظارت مراکز بهداشت تولید، ضدعفونی و به صورت رایگان بین اهالی روستا، روستاهای همجوار و مراکز بهداشتی و درمانی قرار می گیرد.

دهقانی یکی دیگر از نکات مهم در مقابله با شیوع این ویروس را کنترل ترددها از مبادی ورودی استان دانست و گفت: بسیاری از دهیاران خصوصاً دهیاران روستاهای مرزی با استان های همجوار با هماهنگی نیروی انتظامی و مشارکت نیروهای هلال احمر و بسیج مردمی اقدام به ایجاد گروه های کنترلی در راه های استان کرده اند و با تب سنجی و بخشی از تدارکات نیروهای مستقر،اقدام به کنترل ترددها و الزام بر رعایت محدودیت ها کرده اند. این مراکز کنترل از همان روزهای آغازین دایر شده و تاکنون فعال هستند.  یکی دیگر از محل های پرتردد و پرخطر در این ایام،  پارک ها، بوستان ها و مراکز گردشگری روستایی بود که به دلیل تداخل زمانی شیوع ویروس با ایام تعطیلات نوروز اهمیت کنترل این مراکز دو چندان می شد. به همین دلیل تمامی این مراکز تعطیل و مسیرهای منتهی به مکان های تفریحی، طبیعی و گردشگری با سدهای خاکی مسدود شدند.

دهقانی درباره تهیه و توزیع ماسک و دستکش و ژل های ضدعفونی کننده بین مردم روستا افزود: ماسک هایی که به همت دهیاران و با تأمین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز و با مشارکت نیروهای مردمی و با نظارت مراکز بهداشت تولید می شود، در صورت نیاز اهالی به صورت رایگان توزیع و مازاد آن در اختیار روستاهای همجوار یا مراکز بهداشتی قرار می گیرد. حتی تأمین ماسک مورد نیاز پمپ های بنزین همجوار روستاها نیز با مشارکت دهیاران تأمین شده است.

وی یادآور شد: در برخی روستاها هم به صورت خودجوش و با نظارت مراکز بهداشت طرح غربالگری در حال اجراست تا افراد پرخطر نظیر کسانی که با سفر از دیگر استان ها به روستا عزیمت کرده اند یا نشانه هایی از تنگی نفس یا علائم مشابه داشته اند، شناسایی و به مراکز درمانی معرفی شوند.

 

ایران

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: