bazarnews

کد خبر: ۶۹۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
بررسی ها نشان می دهد سقوط شاخص نفت WTI موجب کاهش قیمت نفت در آسیا شد.

روز گذشته بازار غیرفیزیکی نفت، پس از تجربه سقوط آزاد شاخص نفت تگزاس آمریکا نشان می‌دهد معاملات آتی نفت خام دبی (معاملات کاغذی غیرفیزیکی در بورس) در اواسط روز سه شنبه ۲۱ آوریل ۲۰۲۰ میلادی (۲ اردیبهشت ۹۹) در آسیا سیر صعودی داشت ولی پس از معاملات آتی نفت خام WTI در بورس نایمکس که تحویل آنها مربوط به ماه می است و برای اولین بار دوشنبه شب وارد محدوده منفی شد، بازارهای جهانی نفت سیر نزولی به خود گرفتند.

در ساعت ۱۱ صبح روز گذشته در سنگاپور معاملات آتی دبی در ماه ژوئن (خرداد – تیر ۹۹) بشکه‌ای ۲۹.۷۶ دلار و پایین‌تر از قیمت ۳۰.۹۴ دلار بر بشکه در روز دوشنبه (۱ اردیبهشت ۹۹ مصادف با سقوط شاخص نفت تگزاس) در بازار آسیا بسته شد.

فعالان بازار به نشریه گلوبال پلاتس گفتند که بازار نفت خام در آسیا حرکت غیرمنتظره WTI را مورد توجه قرار داده و هرگونه تأثیرگذاری در جریان نفت خام در شرق را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و یک منبع آگاه در پالایشگاه شمال آسیا گفت: « WTI بر سر زبان‌ها است، اما پس از آنکه شوک اولیه قیمت‌های منفی نفت خام از بین رفت ، فروشندگان این اتفاق را به دلیل تأثیر ناچیز در بازار فیزیکال نفت خام آسیا، به ویژه برای دبی و برنت که شاخص رایج برای پایه گذاری قیمت نفت برای صادرات به شرق اروپا است، نادیده گرفتند.

یکی از فروشندگان نفت خام صبح روز گذشته گفت: این سقوط شاخص کاملاً غیرمنتظره بود اما تمام شد و بنابراین بیشتر مردم به دنبال قیمت شاخص نفت WTI در ماه ژوئن با نشانه‌ای بهتر در بازار هستند.

رکورد ۳۴ ساله شکست

شاخص نفت WTI تگزاس در بازار بورس نایمکس منهای ۳۷.۶۳ دلار بر بشکه و حتی پایین‌تر از آن ۵۵.۹۰ دلار در روز جمعه ۲۹ فروردین ۹۹ بسته شد در حالی که پیش از این هرگز منفی معامله نشده بود و رکورد پیشین مربوط به ۳۱ مارس ۱۹۸۶ بود که به قیمت ۱۰.۴۲ دلار بر بشکه بسته شده بود.

سرجیو بارون، مشاور ارشد مؤسسه پلاتس گفت: این فروش مربوط به زمان انقضا قراردادها بوده است (زمان سررسید قراردادهای کاغذی).

وی افزود: هیچ فضایی در کوشینگ وجود ندارد و WTI از طریق مبادله قابل تحویل است ، بنابراین یک قرارداد آتی طولانی فضای جایگزین دیگری برای فروش ندارد.

برچسب ها: شرق آسیا ، نفت ، آمریکا ، نفت خام
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: