bazarnews

کد خبر: ۶۹۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
ونزوئلا منابع و ذخایر معدنی طلایی قابل ملاحظه‌ای را در اختیار دارد. با تداوم افت درآمدهای نفتی به دلیل افت تقاضا و قیمت جهانی نفت و تداوم جنگ اقتصادی ایالات متحده آمریکا و متحدانش علیه ونزوئلا، این کشور ناگزیر به استفاده از سایر منابع درآمدی خود، نظیر درآمدهای حاصل از معدن‌کاری و فرآوری طلا، خواهد شد.

گروه بین الملل بازارنیوز : پایگاه خبر بلومبرگ طی گزارشی مدعی شد که ونزوئلا در قبال کمک ایران به احیای پالایشگاه‌های بنزین این کشور ۹ تن شمش طلا به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار را در اختیار ایران قرار داده است. در بیش از یک دهه گذشته، هر دو کشور با جنگ اقتصادی تمام‌عیار ایالات متحده آمریکا علیه خود روبرو بوده‌اند. همه‌گیری ویروس کرونا و افت تقاضا وقیمت جهانی نفت، یعنی یکی از اصلی‌ترین منابع درآمددی دو کشور، نیز این دو کشور را با چالش‌های جدیدی روبرو کرده است. اما، خدمت ایران به ونزوئلا در زمینه تامین بنزین در ازای دریافت طلا از این کشور نشان می‌دهد که در دل تهدیدها، فرصت‌های بزرگی نیز وجود دارد.

در سال‌های گذشته، ونزوئلا با افت شدید ارزش پول ملی روبرو بوده و تلاش‌های آن برای مقابله با این چالش، مثل ایجاد رمزینه‌پول پترو موفقیت‌آمیز نبوده است. احتمالا تداوم افت درآمدهای نفتی و همه‌گیری کرونا نیز چالش‌های پیش‌روی این کشور در حوزه افت ارزش پول ملی را مضاعف خواهد کرد. در صورت طراحی و اجرای راهبردی مناسب، این کشور می‌تواند معدن‌کاری، فرآوری و داد و ستد طلا را به لنگری برای ثبات پولی خود تبدیل کند.

تقویت روابط اقتصادی بین ایران و ونزوئلا بر مبنای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مکمل می‌تواند ارتقای قدرت اقتصادی در دو کشور را به دنبال داشته باشد و باعث ایجاد جبهه مقاومت اقتصادی جهانی در برابر جنگ اقتصادی تمام‌عیار ایالات متحده آمریکا شود. خوشبختانه، در دهه هشتاد خورشیدی، تلاش‌های قابل ملاحظه‌ای برای توسعه روابط اقتصادی بین ایران و ونزوئلا انجام شده و بسترهای نسبتا مناسبی برای این امر ایجاد شده است. ایجاد بانک مشترک ایران و ونزوئلا نمونه‌ای از این تلاش‌ها بوده است. شرکت‌های ایرانی نیز سابقه فعالیت در حوزه‌های مختلفی نظیر اجرای پروژه‌های صنعتی، کشاورزی و انرژی در این کشور دارند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: