bazarnews

کد خبر: ۶۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: این تصمیم بیشتر پوششی برای خطا‌هایی است که نسبت به پول ملی شده و ارزش پول ملی در ۱۰، ۱۵ سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده که جو روانی نا مناسبی را داشته است

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: محمد خوش‌چهره، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، پیرامون تصویب لایحه حذف چهارصفر از پول ملی توسط مجلس، گفت: حذف چهار صفر از پول ملی، مسئله درجه دو و سه اقتصاد ما به حساب می‌آید و تاثیر اقتصادی آنچنانی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: این مسئله بیشت تاثیرات روانی دارد. البته این تصمیم می‌تواند تاثیرات مثبتی برای صرفه جویی در هزینه‌های سالیانه چاپ پول هم داشته باشد.

خوش‌چهره در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم تاثیری در افزایش تورم در اقتصاد خواهد داشت یا خیر، گفت: این تصمیم تاثیری در افزایش تورم و هیچ شاخصه اقتصادی  نخواهد داشت و بیشتر تاثیرات آن در مسائل روانی و بخشی هم در صرفه جویی هزینه چاپ اسکناس خواهد بود.

این استاد اقتصاد درباره بهبود خطا‌های رایج در محاسبات مالی با تبدیل پول ملی از ریال به تومان، گفت: تا حدودی خطا‌های رایجی که در محاسبات تومان و ریال در جامعه صورت می‌گرفت، بهبود خواهد یافت. به عنوان مثال زمانی که شما می‌خواستید ۱۰ میلیون بنویسید، یک صفر کم می‌گذاشتید، مشکلاتی ایجاد می‌کرد.

خوش‌چهره در گذشته هم درباره این طرح گفته بود: اگر قبول کنیم یک فاجعه در اقتصاد رخ داده، بنابراین دولت باید برای درمان بیماری اقتصاد نسخه‌ای چند بندی بپیچد؛ یعنی دولت باید برای خروج از این آشفتگی اقتصادی دارو‌های اصلی همراه با مُسکن‌ها و تقویت‌کننده‌ها تجویز کند، در حالی که ما شاهد تجویز نسخه جامع برای بازسازی اقتصاد ملی و جبران کاهش معنادار رفاه ملی و ترمیم معیشت مردم نیستیم و این نسخه‌های موضعی، موردی و تک‌دارویی قطعاً برای اقتصاد شفابخش نخواهد بود.

خوش‌چهره در پایان، این اقدام را بیشتر برای بهبود جو روانی تخریب شده پیرامون کاهش ارزش پول ملی در سال‌های اخیر دانست و گفت: این تصمیم بیشتر پوششی برای خطا‌هایی است که نسبت به پول ملی شده و ارزش پول ملی در ۱۰، ۱۵ سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده که جو روانی نا مناسبی را داشته است؛ الان برای ترمیم آن جو روانی، این حذف ۴ صفر را پیشنهاد دادند. از نظر من این اقدام، اقدامی خنثی با علائم  ساده مثبت است.

به گزارش بازارنیوز، در روز دوشنبه(15 اردیبهشت) نمایندگان مجلس پس از کش و قوس‌های شش ماهه به دولت اجازه دادند در دوره گذار حداکثر سه ساله، چهار صفر از پول ملی را حذف کرده و واحد پول ملی را از ریال به تومان تبدیل کند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: