bazarnews

کد خبر: ۷۰۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
یک کارشناس حوزه خودرو گفت: وقتی اعلام می‌کند این را می‌خواهم از خط تولید حذف کنم، یعنی می‌خواهم در بازار قیمت را بالا ببرم و بعد از اینکه می‌گوییم آن خودرو را جمع آوری می‌کنیم و می‌آیند یک تبصره هم به آن اضافه می‌کنند که دیگر ثبت نام نمی‌کنند؛ و آن‌هایی که ثبت نام کردند را تحویل می‌دهیم. حالا چه کسانی ثبت نام کردند؟ آن افرادی که خریداران کاذب هستند و فقط می‌خواهند بازار را بازی بدهند.
گروه کشت و صنصعت بازارنیوز: جواد علیپور صدری، کارشناس حوزه خودرو پیرامون موضوع فروش ویژه خودروسازان برای کاهش قیمت اظهار داشت: این طرح‌ها همه سابقه قدیمی دارد. قبلا هم اینجور بود که در سایت ثبت نام کرده، کد ملی وارد کنید و می‌بینیم که هیچ اتفاقی هم نمی‌افتاد. وقتی عرضه و تقاضا باهم نخواند، قاعدتا این اتفاقات می‌افتد. نمی‌شود هم جلوگیری کرد. اینکه حتما کد ملی بیاورید، قبلا هم بوده و می‌دانید در جامعه کسانی هستند که کد ملی هایشان را در دسترس بقیه قرار می‌دهند و مبلغی را دریافت می‌کنند و هرکاری بخواهند می‌کنند.

وی درباره مافیا در صنعت خودرو گفت: اختاپوس خودرویی وجود دارد و هر کاری دوست دارند انجام می‌دهند. با وجود این که  خودرو در مملکت ما همیشه کالای سرمایه‌ای بوده؛ یعنی شما هر وقت خریدی و استفاده کردی، قیمتش هم بالا رفته و آخر هم فروختی، با توجه به این اختلاف قیمت‌ها و تورمی که در جامعه است قیمتش بالا می‌رود. سال ۹۸  کمتر از ۱ میلیون دستگاه تولید شد. البته یک سری تقاضای کاذب هم وجود دارد و عده‌ای می‌خواهند فقط سرمایه خود را با خرید و فروش خودرو زیاد کنند.


*تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت خودرو

صدری درباره گرانی اخیر قیمت خودرو گفت: ما هیچ وقت نتوانستیم عددی واقعی در بازار خودرو در ایران به دست بیاوریم، چون مصرف کننده واقعی نداشتیم، اما چند نکته باید در نظر داشت. یک زمانی به خودروسازان ارز دولتی تعلق می‌گرفت، الان نیست و گفته می‌شود که وزیر سابق صمت گفتند ارز نیمایی است و قیمت ارز را هم شما ببینید که به کجا رسیده است؛ بنابراین همه محصولات گران می‌شود، چون ما هیچ وقت خودرو سازهایمان ارزبری خودرو‌ها را درست نگفتند.

وی افزود: ما سال‌ها داریم پراید را تولید می‌کنیم، اما همچنان این خودرو ارزبری دارد. از آن طرف قیمت محصولات خام هم برای خودروساز‌ها افرایش پیدا کرده، ولی باید دید در مقابل آن افزایش، آن طرف چه قدر بالا رفت که این طرف این قدر بالا برده اند؟


*خودروسازان در پی جبران زیان انباشته

این کارشناس درباره تلاش خودروسازان برای جبران زیان انباشته‌شان گفت: به نظر من کارخانه‌های خودروساز ما به نوعی دارای زیان‌های انباشته هستند و می‌خواهند هر سال این را جبران کنند و جالب است در همین ماه‌هایی که کرونا بوده، ۳۳  درصد افزایش بازده می‌دهند. چرا این آمار‌ها باهم نمی‌خوانند؟ این‌ها نکاتی است که باید به آن توجه کرد و خودروساز‌های ما حرکات عجیب غریبی هم می‌کنند.

وی درباره گرانی قیمت پراید اظهار داشت: در حال حاضر پراید پر تیراژ‌ترین و بی کیفیت‌ترین خودو است؛ همه هم این را می‌دانند، اما همچنان به فروش می‌رود. وقتی اعلام می‌کند این را می‌خواهم از خط تولید حذف کنم، یعنی می‌خواهم در بازار قیمت را بالا ببرم و بعد از اینکه می‌گوییم آن خودرو را جمع آوری می‌کنیم و می‌آیند یک تبصره هم به آن اضافه می‌کنند که دیگر ثبت نام نمی‌کنند؛ و آن‌هایی که ثبت نام کردند را تحویل می‌دهیم. حالا چه کسانی ثبت نام کردند؟ آن افرادی که خریداران کاذب هستند و فقط می‌خواهند بازار را بازی بدهند.

صدری در پایان گفت: تا وقتی که واردات به این وضعیت باشد و ما جلوی واردات پنج درصد را ببندیم و تا وقتی که تحریم‌ها اینگونه ما را اذیت می‌کند و هچنین این که حتی وقت‌هایی که گشایشی بودجود می‌آید، ما با یکی، دو خودرو ساز خارجی بیشتر کار نمی‌کنیم و خودروسازان خارجی می‌دانند با ما چگونه رفتار کنند، همین آش و همین کاسه  است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: