bazarnews

کد خبر: ۷۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
اوپک اکنون انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۰۷ میلیون بشکه در روز معادل ۹.۱ درصد رشد منفی پیدا کند و به ۹۰.۵۹ میلیون بشکه در روز برسد. این گروه ماه گذشته رشد منفی ۶.۸۵ میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت را پیش بینی کرده بود.

اوپک انتظار دارد در سه ماهه دوم شاهد بزرگترین کاهش تقاضا برای نفت باشد و پیش بینی خود از میزان تقاضا طی مدت مذکور را ۵.۴ میلیون بشکه در روز کمتر و ۸۱.۳۰ میلیون بشکه در روز برآورد کرد. طبق گزارش اوپک، ریسکهای نزولی برای مصرف در آمریکا، اروپا و کره جنوبی مشاهده می شود. قرنطینه فعلی که به صورت کامل یا جزئی در آمریکا وضع شده است، موانع قابل توجهی را برای رشد تقاضای این کشور برای نفت در سال میلادی جاری ایجاد کرده است.

 اوپک که در آوریل ۳۰.۴۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد، در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد که تقاضا برای نفت این گروه در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به ۱۶.۷۷ میلیون بشکه در روز بالغ می شود. اما دورنمای اوپک برای نیمه دوم سال روشنتر شده و این گروه پیش بینی کرده که تقاضا برای نفت اوپک در سه ماهه سوم به ۲۷.۸۹ میلیون بشکه در روز و در سه ماهه چهارم به ۳۱.۱۸ میلیون بشکه در روز بهبود پیدا می کند و برای کل سال به طور میانگین به ۲۴.۲۶ میلیون بشکه در روز می رسد.

بر اساس گزارش اوپک، اقدامات دولتهای جهان برای تقویت احیای اقتصادی به رشد مصرف نفت کمک خواهد کرد.

اوپک در گزارش ماهانه خود با توجه به این که تداوم شیوع بیماری کووید ۱۹ باعث تجدیدنظر نزولی در نرخ رشد اقتصادی جهانی شده است، پیش بینی کرد این گروه باید تولید نفت خود را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ تقریبا به نصف کاهش دهد تا بازار متعادل شود.

حتی با وجود این که توافق کاهش عرضه جهانی به اجرا درآمده است، بعید است اوپک چنین اقدام شدیدی را انجام دهد اما به نظر می رسد این گروه روی بهبود سریع اوضاع در نیمه دوم سال حساب می کند.

در این گزارش آمده است: رشد منفی تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ می تواند با تسهیل زودهنگام محدودیتهای دولتها و واکنش سریعتر رشد اقتصادی به بسته های محرک مالی که به اجرا گذاشته شده اند، خنثی شود.

وزیران اوپک پلاس قرار است در ۱۰ ژوئن به منظور بازبینی بازار و ارزیابی پایبندی اعضا به سهمیه تولید و تصمیم گیری درباره اقدامات بعدی، از طریق وبینار دیدار کنند.

چندین نماینده اوپک به "اس اند پی گلوبال پلاتس" اظهار کردند که آنها پیش از بررسی هر گونه کاهش بیشتر تولید نفت، منتظر مشاهده آمار بیشتر درباره تاثیر ویروس کرونا بر بازار هستند و فعلا هیچ مذاکراتی درباره استراتژی تولید در جریان نیست.

اوپک و شرکایش که به گروه اوپک معروف هستند، از ماه مه بزرگترین توافق تاریخی کاهش تولید را به اجرا گذاشتند و با فرض پایبندی همه اعضا به سهمیه تولیدشان و ثابت ماندن تولید ایران، ونزوئلا و لیبی که از مشارکت در کاهش تولید معاف هستند، تحت این توافق، تولید اوپک باید حدود هفت میلیون بشکه در روز نسبت به سطح تولید آوریل کاهش پیدا کرده و به حدود ۲۳.۴ میلیون بشکه در روز برسد.

بر اساس گزارش رویترز، طبق گزارش اوپک، کشورهای خارج از گروه اوپک پلاس کاهش ۳.۶ میلیون بشکه در روز تولید نفت به دلیل عدم وجود تقاضا، قیمتهای اندک، عرضه فراوان و محدودیت فضای نگهداری نفت را اعلام کرده اند.

برچسب ها: اوپک ، نفت ، تقاضای نفت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: