bazarnews

کد خبر: ۷۰۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
واکاوی پرونده زمین خواری در اردبیل؛
بنابر شواهد و قرائن، بخشی از اراضی کشاورزی در اطراف شهرستان اردبیل در معرض زمین خواری قرار گرفته است. بر این اساس، تعاونی‌های مسکن ۵۷ ارگان دولتی، در حال فروش بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی با وعده تغییر کاربری، به مردم هستند.

چشم طمع تعاونی‌های مسکن به اموال مردم/ معاون وزیر: دستگاه‌های نظارتی ورود کنند+فیلم

گروه راه و مسکن بازارنیوز: زمین خواری از جمله موضوعاتی است که در چند سال اخیر، به علت نبود زیرساخت های مناسب جهت جلوگیری از آن، به وفور در کشور دیده می شود. یکی از روش های سودجویان این عرصه، زمین خواری به وسیله تغییر کاربری غیر قانونی زمین کشاورزی به مسکونی است که می تواند آثار زیان باری بر کشاورزی و امنیت غذایی کشور بگذارد.

 

تغییر کاربری منابع طبیعی غیر قانونی است

در همین رابطه، محمد کاظمی، نائب رئیس سابق کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در گفتگو با بازارنیوز گفت: از گذشته، اراضی بر اساس قانون تغییر کاربری پیدا می کردند و مطلب جدیدی نیست. ولی ما برخی منابع طبیعی را با رعایت تشریفاتی سخت، در اختیار واحدهای تولیدی قرار می دهیم.

وی در خصوص واسطه گری عده ای سودجو برای فروش زمین به مردم، با وعده تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی، گفت: با توجه به اینکه ما در سال های اخیر به دنبال حفظ منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع هستیم، این کار، غیرقانونی است و قوه قضائیه باید برخورد کند. مگر اینکه قانون در بعضی موارد، اجازه این اقدامات را صادر کند.

 

ردپای تعاونی های مسکن در زمین خواری حومه شهرستان اردبیل

بنابر شواهد و قرائن، بخشی از اراضی کشاورزی در اطراف شهرستان اردبیل در معرض زمین خواری قرار گرفته است. بر این اساس، تعاونی های مسکن چندین ارگان دولتی، در حال فروش بیش از 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی با وعده تغییر کاربری، به مردم هستند.

این در حالی است که طبق قانون "منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی"، واگذاری و یا فروش زمین ها به تعاونی ها و سایر اشخاص حقوقی و حقیقی، ممنوع است.

 

وزارت راه و شهرسازی: برخی اراضی در معرض زمین خواری اند/ به مردم اطلاع رسانی کنید

چندی پیش، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، در نامه ای خطاب به استاندار اردبیل، ضمن اشاره به لزوم  اطلاع رسانی به مردم، نسبت به پیامدهای منفی این اقدامات هشدار داده بود. در بخشی از این نامه آمده است:

بنابر اطلاعات واصله، بخشی از اراضی زراعی و مرغوب واقع در حریم شهر اردبیل، توسط عده ای مورد سوءاستفاده و در معرض زمین خواری قرار گرفته است و متعاقب آن، برخی از تعاونی های مسکن ادارات دولتی و یا سایر اشخاص حقوقی و حقیقی نسبت به خرید این اراضی اقدام نموده اند.

متن کامل نامه به شرح زیر است:

 

زمین خواری اردبیل (هنوز کار داره)

 

پیش از این، در سال 95 مجید خدا بخش، استاندار وقت اردبیل، نسبت به دخالت تعاونی های مسکن ادارات دولتی در این امر، هشدار داده بود. خدابخش در این خصوص گفته بود: متاسفانه تعاونی های برخی دستگاه های دولتی نیز در گذشته اقدام به خرید اراضی خارج از محدوده نموده اند که در کمیسیون های مربوطه تغییر کاربری، رد شده است.

 

گفتنی است، سید غنی نظری، نماینده اردبیل در مجلس، در گفتگو با بازارنیوز، با بیان اینکه دستگاه هایی که تغییر کاربری می دهند، برای رفع این مسئله باید از خودشان شروع کنند، گفت: در مجلس، به مقامات مسئول، تذکر می دهم.

همچنین سید کاظم موسوی، دیگر نماینده اردبیل در مجلس نیز در گفتگو با بازارنیوز، مسئله تغییر کاربری را غیر قانونی و شرعی دانست و گفت: این مسئله چه در اردبیل و چه در دیگر مناطق کشور رخ دهد، خلاف است.

 

وقتی تعاونی ها دست به دامن آگهی های آنلاین می شوند

با وجود دخالت مستقیم وزارت راه و شهرسازی و تذکر نمایندگان اردبیل در مجلس برای جلوگیری از این موضوع، بسیاری از تعاونی ها، با ارائه آگهی آنلاین در اپلیکیشن های مختلف تلفن همراه، سعی در فروش این زمین ها به مردم دارند. به گفته برخی از صاحبان آگهی ها، شهرک هایی که در گذشته تغییر کاربری داشتند، اکنون به قیمت گزاف معامله می شوند و انتظار می رود اراضی کنونی نیز چنین آینده ای داشته باشند.

برخی از این افراد نیز با ارائه چند تصویر از روند واگذاری زمین، سعی در جلب اعتماد مردم، جهت فروش اراضی به آن ها را دارند.

 

زمین خواری اردبیل (هنوز کار داره)

 

مسئولین استانی: به افراد و تعاونی های سودجو اعتماد نکنید/ با متخلفین برخورد خواهیم کرد

چندی پیش رییس کل دادگستری استان اردبیل همچنین با هشدار به کسانی که در صدد سوء استفاده از اراضی ملی و بیت المال هستند گفت: متاسفانه در برخی از محدوده‌ها مشاهده می‌شود که بعضی از افراد با استفاده از عناوین مختلف از جمله تعاونی‌ها اقدام به تملک اراضی کرده و نسبت به خرید و فروش آن اقدام می‌نمایند.

ناصر عتباتی تاکید کرد: دستگاه قضایی استان اردبیل ضمن برخورد با این گونه افراد با هرگونه موارد تخلف و جرم در حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی به شدت و طبق قانون با متخلفان برخورد می‌کند.

همچنین در چند روز گذشته، با نمایان شدن چهره واقعی برخی تعاونی ها در کلاهبرداری از مردم، سید عبدالله طباطبایی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مشکلات اساسی که هم‌اکنون در جامعه وجود دارد این است که مردم اعتماد بیش از حد به برخی افراد و شرکت‌های تعاونی و مشاور املاک و خودرو دارند و بدون تحقیق وارد معاملاتی می‌شوند که در این زمینه مشکلات زیادی بوجود می‌آید که انتظار می‌رود بیش از پیش در معاملات خود دقت و اهتمام ویژه را داشته باشند.

 

مالکان اراضی تا سه برابر بهای آن، جریمه می شوند

گفتنی است طبق ماده 3 قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، کلیه مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغهای موضوع این قانون که به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره(1)‌ماده(1) این قانون اقدام به تغییر کاربری نمایند، علاوه بر قلع و قمع بنا، به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده‌است و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا شش‌ماه محکوم خواهند شد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: