bazarnews

کد خبر: ۷۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام اظهار داشت؛
عباسی معروفان گفت: پیش بنی ما این است که تا دو هفته آینده اوضاع مطلوب می‌شود. قیمت‌ها هم الان متعادل است، ولی به دلیل اینکه بار با تاخیر می‌رسد و بعضی مرغداری‌ها و گاوداری‌ها نسبت به هم درصدی از کالاهایشان را با قیمت غیر عرف و غیر مصوب می‌فروشند یا عوض می‌کنند، قیمت بالا می‌رود.
گروه کشت و صنعت بازارنیوز: حسن عباسی معروفان،  مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان این که در سه، چهار ماه گذشته تاخیر در ترخیص کالا‌های رسیده به بنادر  داشتیم، اظهار داشت: علت این تاخیر  این است که ارز تخصیص داده شده باید به دست فروشنده‌ها می‌رسید تا اجازه ترخیص می‌دادند.  

وی افزود: طی ۲۵ روز گذشته روند مطلوبی در ترخیص وجود دارد ما از حدود یک میلیون و هشتصد هزار تُن کالایی که اجازه ترخیص آن را صادر کردیم، بالای ۶۰۰ هزار تُن آن وارد کشور شده و به مرور هم مابقی وارد می‌شود.

عباسی معروفان درباره علت تاخیر گفت: علتی هم که با تاخیر می‌آید این است که در بندر امام خمینی روزانه ۲ هزار بارگیری بود که الان با توجه به این که  گندم، سیفی جات و چغندر  خوزستان رسیده، کامیون‌ها توزیع شده و در بنادر حدودا هزار کامیون بیشتر نبود به ابن خاطر اخیر داشتیم.  الان این مشکل را هم با وزارت راه هماهنگ کردیم که از وسایل دیگر و کامیون‌های دیگر استفاده کنند.


*وضعیت نهاده ها تا دو هفته دیگر بهبود می‌یابد

معروفان درباره وضعیت نهاده‌های دامی در کشور اظهار داشت: پیش بنی ما این است که تا دو هفته آینده اوضاع مطلوب می‌شود. قیمت‌ها هم الان متعادل است، ولی به دلیل اینکه بار با تاخیر می‌رسد و بعضی مرغداری‌ها و گاوداری‌ها نسبت به هم درصدی از کالاهایشان را با قیمت غیر عرف و غیر مصوب می‌فروشند یا عوض می‌کنند، قیمت بالا می‌رود.

وی افزود: ذرت در بنادر هزار و ۵۰۰ تومان است و در مراکز استان‌ها هزار ۷۵۰ تومان. کنجاله و سویا در بنادر دو هزار و ۴۵۰ تومان است و در مراکز استان‌ها دو هزار و ۷۰۰ تومان داریم. جو هم در بنادر هزار و ۳۵۰ تومان است و در مراکز استان‌ها هزار و ۶۰۰ به فروش می‌رسد و قیمت آن نسبت به سال قبل تغییر نکرده است. چون کالا با تاخیر در بازار عرضه می‌شود  تا حدودی قیمت‌ها در بازار سیاه بالا رفته بود. با میزان شدن مقدار واردات آن عدد‌ها هم به نرخ مصوب بر می‌گردد.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره میزان شدن واردات توضیح داد: یک کالای وارده به بنادر داشتیم حدودا، دو میلیون و ششصد هزار تن. در حال حاضر بحث ارزی و خروج آن‌ها رفع و رجوع شد؛ بانک مرکزی مشکل ارز را یا با پرداخت آن یا با تعهد دادن حل کرد؛ و آن چیزی که برای ما مهم است این است که کالا وارد کشور شده و یک میلیون و هشتصد هزار تن اجازه ترخیص از بندر را گرفته است.

وی افزود: یعنی این بیاید و به دست آن‌ها برسد، معمولا در هر ماه یک میلیون تن بایستی داشته باشند از محل واردات و بعد از این کشتی‌هایی هم که خریداری شده در دریا هستند و می‌آیند و همان روند عادی که داشت و دچار اختلال شده بود در این دو سه ماه گذشته به وضعیت عادی خودش بر می‌گردد.

*خرید مرغ از مرغداران 

وی از خرید مرغ از مرغداران و صادرات آن خبر داد گفت: مرغ را هم می‌خریم، هم صادر می‌کنیم و هم می‌فروشیم. الان روزانه ما گاهی بالای هزار و ۷۰۰ تن می‌خریم. البته این روز‌ها که مقداری قیمتش بالا رفتهبه ما کمتر می‌فروشند. در حال حاضر ۶۰۰ یا ۷۰۰ تن در روز می‌خریم. دوازده هزار و ۹۰۰ تومان نرخ رسمی که ما می‌خریم و خریدی هم که ابلاغ شده سایز‌های بین ۱۲۰۰ گرم تا ۱۶۰۰ گرم که با کارتن مشخص برای صادرات به ما می‌دهند که صادر کنیم، این را ۱۴۵۰۰ تومان می‌خریم.

*راغبیم مرغداران خودشان صادر کنند

معروفان درباره توانایی صادرات توسط خود مرغداران صحبت کرد و اظهار داشت: اگر خودشان صادر کنند که دیگر به ما نمی‌فروشند؛ ما تشویق می‌کنیم که خودشان صادرات کنند، اما چون مازاد است و تولید بیشتر است، به ما می‌فروشند. ما تمایل داریم که به ما نفروشند به دلیل اینکه ما این قدر مازاد خریدیم که بالای ۹۰ هزار تن در این دو ماه اخیر ما مرغ جمع کردیم.

وی افزود: قیمت رسمی مرغی که به ما می‌فروشند ۱۲۹۰۰ تومان است. سایز خاصی را برای صادرات با قیمت ۱۴۵۰۰ می‌خریم، کما اینکه هنوز شروع نکردیم و طبق بخشنامه ابلاغیه هنوز یک کیلو هم از ۱۴۵۰۰ خریداری نکردیم. قرار بر این است که هم سایز تولید کنند و هم صادر کنیم. ما، چون بالای ۹۰ هزار تن ذخیره داریم، اگر احساس کنیم این عدد در بازار باعث این می‌شود که قیمت افزایش پیدا کند، در باازر با همان قیمت توزیع می‌کنیم که دیگر بیش از این قیمت بالا نرود.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: