bazarnews

کد خبر: ۷۰۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
رئیس سابق تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، فاصله قیمت کارخانه و بازار را ساختگی دانست و گفت: این روند، بازی با صنعت خودرو است و باید سریعا یک دستگاه نظارتی دست‌های پشت پرده را رو کند.

علی علیلو نماینده ادوار مجلس و رئیس سابق هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودرو در مصاحبه با رادیو با گلایه از کم کاری شورای رقابت گفت: ما در زمان شریعتمداری وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت که دست شورا را از نظارت و ماموریت کوتاه کرد بار‌ها در مصاحبه‌ها و مناظره‌ها انتقاد کردیم، اما متاسفانه پاسخی ندادند و غیرمسئولانه از آن عبور کردند.

وی متذکر شد: البته شریعتمداری هم این تصمیم را به تنهایی نگرفت و قطعاً پشت او به رئیس جمهور و معاون اول گرم بوده که این تصمیم را گرفت، زیرا کنار گذاشتن شورای رقابت از مأموریت اصلی و واگذاری مسئولیت کامل به سازمان حمایت، که زیر مجموعه وزارت صمت هست کار آسانی نیست. وقتی وزارت صمت هم مجری است و هم سیاستگذار و ناظر چه کسی باید عارضه‌ها را شناسایی کند و جلوی انحصار‌ها بایستد؟

رئیس سابق هیئت تحقیق و تفحص در صنعت خودرو یادآور شد: دست شورای رقابت دقیقاً زمانی از نظارت و ماموریت کوتاه شد که بازار انحصاری و شورای رقابت هم برای شکستن انحصار‌ها ورود کرده بود، اما دقیقاً قربانی همان انحصار‌ها شد.

علیلو با بیان اینکه قیمت گذاری ماموریت اصلی شورای رقابت نیست تأکید کرد: وظیفه اصلی این شورا شکستن و کنترل انحصار‌ها در حوزه‌های تولید و صنایع است، اما همین انحصار‌ها و بازارسازی‌ها بازار خودرو را ملتهب و از استاندارد خارج کرد.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه شورای رقابت در شرایط سوداگری و قیمت سازی طبق قانون می‌تواند ورود و قیمت گذاری کند گفت: اخیراً شورا این اقدام صحیح را انجام داد گرچه ما با فرمول قیمت گذاری شورا موافق نبودیم.

وی با تأکید بر اینکه فرمول قیمت گذاری باید بر مبنای قیمت تمام شده واقعی باشد متذکر شد: فرمول فعلی در شرایطی که خودروساز صفر تا صد خودرو را خود بسازد فرمول درستی است، اما در شرایطی که قطعات خودرو را به قیمت روز دریافت و مونتاژ می‌کنیم تورمِ بخشی از حَیِّز انتفاع ساقط می‌شود.

علیلو یادآور شد: طبق تحقیق و تفحص مجلس نهم وجود ۶۲ هزار ماشین و در زمان مجلس کنونی هم ۷۰ هزار ماشینِ خوابیده در کف پارکینگ‌های "ایران خودرو" عمدتاً به یک شرکت بزرگ برمی گشت که می‌خواست با این‌ها بازی کند.

وی با تأکید بر اینکه شورای رقابت باید خیلی جدی‌تر از قبل ورود کند متذکر شد: قانون این توان را به شورا داده، اما دست‌های مافیایی و انحصارطلب، شورا را محدود می‌کنند.

رئیس سابق هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودرو تصریح کرد: فاصله قیمت کارخانه و قیمت بازار خودرو ساختگی است و خودروساز هنوز به قدری از اصلاح سایت فروش عاجز است که مردم عادی نمی‌توانند به سایت ورود کنند و بعد از یک ربع هم اعلام می‌کنند که همه ماشین‌ها فروخته شد درصورتیکه همین موجب عطش شدید در بازار خودرو می‌شود. این‌ها بازی‌هایی است که با خودرو می‌شود و ضروری است که یک دستگاه نظارتی ورود کند و دست‌های پشت پرده را رو کند.

 

تسنیم

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: