محمد رضا جودکی عضو کمیته آزاد سازی سهام عدالت و رئیس شرکت سرمایه گذاری استان تهران در نشست کانون شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی شرکتهای سرمایه گذاری مستقیم وارد بورس میشوند و برای مردم به نوعی روش غیر مستقیم نسیه است چرا که زمان به بورس آمدن آن مشخص نیست؛ گفت: بر اساس اخبار غیررسمی معاملاتی شدن سهام به روش مستقیم بعد از معاملاتی شدن سهام به روش غیر مستقیم است و من به شما اطمینان میدهم که تا ۳۰ مهر هم امکان معاملاتی شدن روش مستقیم فراهم نخواهد بود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی اینکه با توجه به مشاهده شدن انتخابهای رانتی در سهمیه هیئت مدیره شرکتهای سرمایه گذاری در گذشته، آیا با ورود این شرکتها به بورس، اهلیت نمایندگان این شرکتها در هیئت مدیره شرکتهای سرمایه پذیر توسط بورس تأیید خواهد شد ی دخیر عنوان کرد: با تصویب نامه هیئت وزیرا در دولت دهم که دولت یازدهم نیز آنرا تصویب کرد و ادامه داد، مدیریت شرکتهای سرمایه پذیر با شزکتهای مادر تخصصی بوده و ما به عنوان شرکتهای سرمایه گذاری استانی عملاً در مدیریت شرکتها به جز بخشس محدود، نقشی نداشتیم. همان سهم محدود هم کارآمدتر بوده است
جودکی ادامه داد: بعد از ورود به بورس به اندازه سهم شرکت در مدیریت دخیل خواهیم بود و اهلیت کرسی هیئت مدیره نیز توسط بورس تأیید خواهد شد.
در ادامه ایننسشت، محمد خزایی سرپرست و عضو هیئت مدیره کانون شرکتهای سرمایهگذاری سهام عدالت گفت: همانطور که استحضار دارید، سهام عدالت با فرمان ۸ بندی رهبری در سال ۸۵ استارت خورد در اردیبهشت ۹۹ نیز رهبری فرمان سه بندی را صادر کردند که در جلسه امروز قصد داریم آنرا با نگاه جدیدی تجزیه و تحلیل کنیم که آیا نهادهای ذی ربط به فرمان هشت بندی رهبری توجه کردهاند یا خیر. امروزه متأسفانه شاهد هستیم برخی افراد با اطلاع رسانی نادرست دنبال گمراه کردن افراد هستند. اما ما در برابر سهام داران مسئول هستیم و نگاه برخی به دهانما هست که چه کاری انجام دهند و اعتمادشان به ما به عنوان بخش متولی بیشتر از جاهای دیگر است.
وی ادامه داد: ۱۲ تیرماه ۸۵ رهبری طی ابلاغیهای که در ۸ بند صادر کردند دستور دادند که تا ۵۰ درصد سهام شرکتهای دولتی واگذار شود اما بعد از گذشت حدود ۱۴ سال از آن مجوز ۸ بندی رهبری، اتفاقهای متنوعی افتاد و منجر به ابلاغیه سه بندی جدیدی برای مجوز ۸ بندی قبلی شد که متأسفانه بخش قابل توجه این مجوز هشت بندی اجرا نشده است.
محمدرضا جودکی اظهار داشت: ما یک سابقه ۴۰ ساله در مشارکت مردم در کارهای قابل اتکا برای مردم داشتیم مثل بسیج مردمی در دفاع مقدس یا ورود بسیج برای از بین بردن فلج اطفال اما چرا این بسیج مردمی را در اقتصاد نداشته باشیم؟ رهبری در مجوز ۸ بندی عملاً گفتند شرکتهای تعاونی نقش بسیجها را در آن استانها را اجرا کنند. مشارکت مردم عملاً خودش را در تعاونیها نشانمیدهد و ما نباید پایهها را تضعیف کنیم.
وی ادامه داد: رهبری اعلام کردند که قیمت سهام در بورس تعیینگردد در حالی که مشکل ما الان شرکتهای غیر بورسی است. از سال اول واگذاری سهام عدالت نیز این سهام باید سالیانه به میزان پرداخت اقساط سهام عدالت آزاد میشد و معامله میشد اما آن روز انجام نشد.
جودکی افزود: در ابلاغیه رهبری آمده است، سهام عدالت نباید موجب تصدی گری دولت در شرکتهای سرمایه پذیر باشد اما طی مصوبهای در دولت دهم، شرکتهای مادرتخصصی را تا آزاد سازی مسئول مدیریت شرکتهای سرمایه پذیر کردند در دولت آقای روحانی هم این موضوع از معدود موضوعاتی بود که از دولت قبل ادامه یافت! بنابراین این ۸ بند اجرایی نشد.
وی ادامه داد: بر اساس ابلاغیه سه بندی رهبری تنها مقررات مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام باید توسط شورای عالی بورس مصوب و تدوین شود اما در روزهای آینده معلوم میشود که چه مواردی را تصویب نموده است.
جودکی گفت: بنده این دسته بندی مستقیم و غیر مستقیم را قبول ندارم و این بیان، بیانی انحرافی است بلکه باید گفته شود سهام خرد و سهام واحد یا تجمیعی به دلیل اینکه شمایی ک در سامانه نرفتید سهام دار شرکتهای سرمایه گذاری استانی هستید و یک پرتفو از سهام شرکتهای سرمایه گذاری استانی دارید در روش مستقیم شخص دخل و تصرف را خودش به عهده میگیرد ولی در روش غیر مستقیم معادل ارزش آن از روش غیر مستقیم سهم میگیرد و این سهام عرضه اولیه میشود
وی در پاسخ به این سوال که برای دومیلیونی که برگه سهم دارند ولی در سامانه نیستند چه برنامهای دارید، گفت: دو میلیونمغایر داریم که در شرکت تعاونی ثبت شدند اما در سامانه وجود ندارد علت آن هم این است که سامانه باید اطلاعاتش را از تعاونیها بگیرد چرا که همه اطلاعات در آنجا ثبت نهایی شده است.
در ادامه اکبر حیدری عضو کمیته آزادسازی سهام عدالت کانون شرکت سرمایه گذاری استانی نیز گفت: ما دولت نیستیم و بخش غیر دولتی هستیم ما قدرتمان را از شرکتهای تعاونی گرفتیم که آنها هم مردم هستند زمانی برخی پیگر بودند در لایحه دولت کاری شبیه به ETF ها انجام دهند.
وی ادامه داد: در مورد مالکیت مستقیم و غیر مستقیم که مطرح میشود باید بگویم که ما بخش غیر دولتی هستیم. در بند سوم ابلاغیه رهبری نیز تاکید شده که مردم به ماندن تشویق شوند.
حیدری گفت: سهام دار خرد باید ۳۶ سهم را رصد کنند اما شرکتهای سرمایه داری با کارشناسان زبده این سهم را مدیریت میکنند و فقط مدیریت در این دو تفاوت دارد. بنظر شما مدیریت سبد سهام با یک قایق ۵ نفره منطقیتر و کم خطرتر است یا با یک کشتی اقیانوس پیما؟
در این مراسم محمد خزائی کوهپر رئیس هیأت مدیره و عضو کمیته آزادسازی سهام عدالت گفت: سهام عدالت با فرمان مقام معظم رهبری که به فرمان هشت مادهای معروف شد از سال ۸۵ آغاز و در اردیهبشتماه امسال نیز ابلاغیه سه بندی مقام معظم رهبری برای آزادسازی سهام عدالت صادر شد.
وی افزود: در حال حاضر ۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت هستند که در سامانه سهام عدالت حضور دارند اما سؤال این است که قرار بود طی ۱۰ سال سهامداران عدالت به حقشان برسند آیا این محقق شد. به نظر ما به طور کامل محقق نشد به گونهای که سهام عدالت یک میلیونی بعد از ۱۰ سال فقط ۵۳۲ هزار تومان آزاد شد.
مهدی بائی نیز در این نشست اظهار داشت: طبق ابلاغیه تیرماه ۸۵ مقام معظم رهبری قرار بود واگذاری سهام شرکتهای دولتی از طریق سهام عدالت به مردم باشد که بعد از ابلاغ این سیاستها ابلاغ آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشتماه امسال انجام شد.
به گفته وی در ابلاغیه اخیر مقام معظم رهبری بر ماندگاری مردم در سهام عدالت و ماندگاری سرمایهای آنها در بورس تأکید شده اما در عین حال روش مدیریت مالکیت سهام در اختیار مشمولان خواهد بود.
همچنین در این مراسم محمدرضا جودکی عضو کمیته آزادسازی سهام عدالت کانونهای سهام عدالت استانی گفت: مجوز مشارکت مردم در اقتصاد و تحقق عدالت اجتماعی در یک سابقه ۴۱ ساله داده شده و مردم در کارهای حساس و قابل اتکا مانند بسیج مردمی در دفاع مقدس هشت ساله مشارکت بسیج در ریشهکنی فلج اطفال و مشارکت مردم در عرصههای مختلف بسیج تبلور پیدا کرده سؤال این است که چرا در اقتصاد هم مشارکت بسیج مردمی نباشد.
به گفته وی، در مجوز هشت بندی مقام معظم رهبری برای شرکتهای سرمایهگذاری سهام عدالت آمده است؛ شرکتهای سرمایهگذاری استانی به تناسب شرکتهای تعاونی سهام عدالت شهرستانی تشکیل میشود و این به معنای این است که هر شرکت تعاونی شهرستانی به مثابه یک پایگاه بسیج عمل میکند.
عضو کمیته آزادسازی سهام عدالت گفت: در سامانه سهام عدالت که سازمان خصوصیسازی طراحی کرده در واقع به صورت غیر مستقیم ترویج روش مدیریت مستقیم سهام عدالت انجام میشود اما سؤال این است که حقوق مردم چقدر در این روش محقق میشود.
به گفته جودکی قانون گفته بود سهام عدالت برای ۲ دهک پایین درآمدی جامعه با ۵۰درصد تخفیف باشد که با تأکید بر جمعیت روستایی و عشایری این ۲ دهک انتخاب شود اما دولت اولاً دهک جمعیتی را به جای دهک درآمدی انتخاب کرد ثانیاً ۲ دهک پایین را فقط مشمول کمیته امداد و بهزیستی انتخاب کرد و بسیاری از روستاییان و عشایر از تخفیف سهام عدالت برخوردار نشدند.
مدیرعامل سرمایهگذاری عدالت استان تهران گفت: طبق ماده ۳۴ تا ۳۸ قانون اجرایی سیاسیتهای اصل ۴۴ و همچنین در بند هفت ابلاغ رهبری تأکید بر این است که شناسایی دهکهای پایین درآمدی انجام شود و با اولویت روستاییان و عشایر سهام عدالت این ۲ دهک کاملاً رایگان باشد.
جودکی در مورد اینکه مشکل دولت از اول این بود که دهکهای کمدرآمد نتوانست شناسایی کند بنابراین دهک درآمدی در نظر گرفت، فگت: روستانشینیان تحت نظر بخشداری، دهیاری، شورای روستا، فرمانداری، استانداری و وزارت کشور است و در حال حاضر ۲۰ میلیون روستا نشین در کشور داریم که اگر قانون اجرا میشد باید حداقل به ۱۵ میلیون روستایی سهام عدالت با تخفیف داده میشود.
وی افزود: قانون به صراحت میگوید سهام عدالت برای ۲ دهک کم درآمد رایگان باشد اما در مورد روستاییان و عشایر اجرا نشد.
جودی گفت: طبق قانون سیاست اصل ۴۴ قرار بود شرکتهای سهامی عدالت استانی با کمک دولت در بورس پذیرش شوند و افزایش سرمایه بدهند اما این کار انجام نشده و در حال حاضر شرکتهای استانی سهام عدالت در بورس حضور ندارند.
وی افزود: طبق قانون باید شرکتهای سرمایهگذاری استانی به نسبت به تعداد افراد هر شهرستان و میزان سهامی که در اختیار دارد بتواند در بورس حضور پیدا کند و سهام این شرکتها خرید و فروش شود اما تاکنون شرکتهای سرمایهگذاری استانی گرچه در بورس پذیرش شدند اما روی تابلوی معاملات درج نشدهاند.
به گفته جودکی، در روش مدیریت مستقیم سهام عدالت ارزش افزودهای برای سهام خرد وجود ندارد اما اگر روش غیر مستقیم یا مدیریت از طریق سرمایهگذاری استانی سهام عدالت انجام شود ارزش افزوده بر روی سهام انجام میگیرد و در هر دو حالت نیز دارنده سهام عدالت مالک سهام خود بوده و هر وقت خواست میتواند بخشی از این سهام را بفروشد.
به گفته وی، فرمان هشت بندی مقام معظم رهبری به صورت کامل اجرا نشد چون گفته شده بود انتظار این است که مسئولاندر دولت های مختلف در ارای مواد هشتگانه سیاستهای اصل ۴۴ کمک کنند.
جودگی افزود: در روش غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت باید مدیریت در اختیار یک فرد متخصص باشد همچنین مدیریت واحد سرمایهگذاری در شرکتهای استان انتخاب شود.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه در روش مستقیم فقط ۷۰ درصد پرتفوی سهام عدالت در اختیار مشمول است، گفت: از نظر ما سهام مربو ط به ۴۹ شرکت است که ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی است. همچنین مهدی بائی گفت: روش مدیریت سهام عدالت در شرکتهای استانی سهام عدالت به صورت پیتیاف نخواهد بود و سرمایه این شرکتها سهام عدالت اعضای تعاونیهای سهام عدالت خواهد بود.
جودکی در مورد سؤال خبرنگار که وجود مغایریت بین سهام عدالت پرسش شده با سامانه سهام عدالت سازمان خصوصیسازی در مورد ۲ میلون نفر گفت: ملاک اطلاعات مردم در شرکتهای تعاونی سهام عدالت است اما متأسفانه سازمان خصوصیسازی سامانه جدیدی طراحی کرده و هرکس در آن سامانه نباشد را به عنوان سهامدار عدالت نمیشناسد در حالیکه حدود ۳ میلیون سهامدار عدالت نزد شرکتهای شهرستانی سهام عدالت وجود دارد.