bazarnews

کد خبر: ۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر، تاثیر تک نرخی کردن ارز در بازار طلا و سکه را تشریح کرد:
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر، با تاکید بر ضرورت ایجاد تنوع در عیار طلا،گفت: اگر تنوع در عیار طلا به عنوان یک ایده جدید برای مهار و کنترل بازار اجرایی می شد در حال حاضر بدلیجات جای طلا را نمی گرفت.
عباداله محمدولی، درگفتگو با خبرنگار بازار نیوز، در پاسخ به این سوال که تک نرخی شدن ارز چه تاثیری در قیمت طلا و سکه در بازار داخلی می گذارد؟ گفت: تک نرخی کردن ارز در ایران نیازمند به عملکردی دقیق،کارشناسانه و علمی است به طوری که اقتصاد کشور با تک نرخی کردن ارز دچار توقف نشود. 

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر و سنگ های قیمتی، تصریح کرد: به طورحتم تک نرخی کردن ارز تاثیری بسیار زیادی بر بازار طلا و سکه کشور خواهد گذاشت که تبعات آن می تواند هم مثبت و هم منفی باشد.  

محمدولی، با بیان اینکه تا آخر امسال نرخ ارز در کشور تک نرخی می شود،افزود: امیدوارم تیم اقتصادی دولت با تدبیر هوشمندانه همه جوانب را در نظر گرفته باشند تا در صورت تک نرخی کردن ارز سایر بازارهای کشور با مشکل مواجه نشوند،اما بدون شک تک نرخی شدن ارز در تعیین قیمت سکه و طلا در بازار داخلی نقش قابل توجهی خواهد داشت.

تقاضا برای خرید دلار افزایش پیدا کرده است
وی، ادامه داد: دولت هنوز نرخی را برای دلار در راستای یکسان سازی نرخ ارز مشخص نکرده است، اما در حال حاضر تقاضا برای خرید دلار در بازار آزاد افزایش پیدا کرده و چنانچه قیمت دلار از نرخ کنونی ارز در بازار آزاد بیشتر شود به تبع قیمت طلا و سکه افزایش پیدا خواهد کرد. 

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر و سنگ های قیمتی، در خصوص راهکارهای افزایش تقاضا برای خرید طلا، تصریح کرد: امروزه تامین معیشت های واجب تر از طلا در زندگی مردم برجسته تر شده است.

محمدولی،افزود: دو سال گذشته شرایط اقتصادی مردم به گونه ای بود که علاوه بر تامین خرد و خوراک، پوشاک و مسکن پولی هم برای خرید طلا و سکه باقی می ماند، اما در حال حاضر تامین خرد و خوراک، پوشاک و مسکن برای مردم با اهمیت و پر هزینه تر شده است.

وی، ادامه داد: متاسفانه علاوه بر دولت، متولیان صنف طلا هم به درستی بازار سکه و طلای کشور را مدیریت نکردند به طوری که بتوان در شرایط رکود اقتصادی با تدوین برنامه ای مشتریان بازار طلا و سکه را نگه داریم.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر و سنگ های قیمتی،با انتقاد از اینکه هم اکنون خرید بدلیجات در کشور ما فرهنگ شده است، تصریح کرد:  در حال حاضر مشتریان بازار طلا و سکه به دلیل کاهش قدرت خرید در راستای افزایش هزینه های اصلی زندگی اقدام به خرید بدلیجات و نقره کرده اند.

محمدولی، با بیان اینکه در حال حاضر 4 گرم حلقه طلا 600 هزار تومان قیمت دارد، افزود: زوج های جوان بیشترین مشتریان بازار طلا و سکه را تشکیل می دهند اما زوجین برای خرید حلقه در بازار با کمبود پول برای خرید یک حلقه 600 هزار تومانی آن هم فقط در حدود 4 گرم مواجه می شوند، بنابراین به عنوان متولی صنف طلا نتوانستیم مدیریت صحیحی برای نگهداشتن مشتریان در بازار طلا داشته باشیم. 

ضرورت ایجاد تنوع در عیارطلا
وی، با تاکید بر اینکه باید تنوع در عیار طلا ایجاد شود، ادامه داد: تا به امروز مصنوعات طلا فقط با عیار 750 یعنی 18 عیار در بازار تولید شده است، بنابراین تولید مصنوعات طلا با عیار 15، 9 و 6 ضرورت دارد تا از این طریق مشتریان بازار طلا به خرید بدلیجات اقدام نکنند که این بدلیجات هم به هیچ عنوان ارزش ذاتی نداشته و پس از گذشت مدت زمانی سیاه و غیر قابل مصرف می شوند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر و سنگ های قیمتی،تصریح کرد: صنف طلا باید با کمک سازمان استاندارد بازار طلا و سکه را مدیریت می کرد تا امروز شاهد مراجعه مشتریان طلا و سکه به فروشگاه های بدلیجات نباشیم.

محمدولی،افزود: چند سال پیش اتحادیه پیش بینی کرده بود که هر گرم طلای 18 عیار به مرز 200 هزار تومان می رسد که در این راستا قدرت خرید مردم هم بسیار کاهش پیدا می کند، اما متاسفانه به دلیل نوع نگاه و فرهنگ در برخی از افراد متولی صنف اجازه داده نشد که این تفکر تنوع در عیار به عنوان یک ایده جدید برای مهار و کنترل بازار طلا اجرایی شود. 

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر و سنگ های قیمتی،تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر وضعیت کسب و کار بازار طلا و سکه فضای امیدوارکننده ای به آینده نیست.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: