bazarnews

کد خبر: ۷۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
جمشید پژویان در گفتگو با بازار نیوز در واکنش به پایان طرح هدفمندی یارانه‌ها تا ۳ سال آینده؛
تئوریسین هدفمندی یارانه ها در دولت نهم و دهم،گفت: قانون هدفمندی یارانه ها به بدترین شکل ممکن اجرا شده است و فقط باعث وابستگی اقشار ضعیف جامعه به یارانه نقدی شد.
جمشید پژویان، در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز، درخصوص این مطلب که بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس از 5 سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نشان می دهد که این طرح نه تنها باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور نشده بلکه تبعات سنگین اجتماعی و اقتصادی برای کشور به همراه داشته است، گفت: متاسفانه فاقد تیم اقتصادی مناسب برای مجموع سیاست گذاری ها در خصوص حل مشکلات ساختاری اقتصاد هستیم و چنانچه تیم اقتصادی هم وجود داشته باشد، دولت توجهی به اظهارنظرات کارشناسان نمی کند.

این کارشناس اقتصادی، تصریح کرد: هدف اصلی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح نسبی قیمت‌ها بود زیرا قیمت‌ها مهم‌ترین علامت در ساختار اقتصادی هستند که در صورت تخریب، در سیستم ناکارآمدی ایجاد می‌کنند. 

رئیس سابق شورای رقابت، اظهارداشت: قیمت پایین حامل های انرژی به دلیل تخصیص یارانه دولتی بسیار مخرب بود و لذا باید قیمت حامل های انرژی به منظور کاهش و بهبود مصرف انرژی اصلاح می شد.

وی، ادامه داد: همچنین مقرر شده بود که برای جبران افزایش قیمت حامل های انرژی تا زمانی که یک سیاست جامع حمایتی از طریق تامین اجتماعی اجرا شود یارانه نقدی به گروه های فقیر جامعه پرداخت شود. 

رئیس سابق شورای رقابت، در تشریح دستاوردهای اجرای قانون هدفمندی یارانه طی 5 سال اظهارداشت: در درجه اول قرار نبود که پرداخت یارانه نقدی مادام العمر باشد اما در حال حاضر معیشت عده بسیار زیادی از مردم که درآمد پایینی دارند وابسته به یارانه نقدی شده است و همچنین اصلاحات قیمت های نسبی به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور به صورت کامل و منظم اجرا نشده است.

این کارشناس اقتصادی، تصریح کرد: قانون هدفمندی یارانه ها به بدترین شکل ممکن اجرا شده است و با طرحی که مورد حمایتم بود شباهتی ندارد.

براساس این گزارش؛ قانون هدفمندی یارانه ها در سال 1389 به مرحله اجرا درآمد و مقرر بود ظرف 5 سال اجرای این قانون همراه با بهبود وضعیت اقتصادی ایران به اتمام برسد، این در حالی است که خلاصه شدن اجرای هدفمندی یارانه ها به پرداخت نقدی یارانه به مردم باعث شد که این طرح به جای آنکه دستاوردهای مثبتی برای اقتصاد داشته باشد، نتایجی منفی را بر ایران تحمیل کند.
در این راستا مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده که باید اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در پایان دومین سال از اجرای برنامه ششم توسعه یعنی سال 1398 به پایان برسد. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: