bazarnews

کد خبر: ۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛
سفر طیب‌نیا به آمریکا و شرکت در اجلاس بانک جهانی، ادعای آزادشدن مبادلات دلاری با ایران، نرخ بیکاری بهار و امضای تفاهم‌نامه نفتی ایران و روسیه مهمترین رخدادهای اقتصادی هفته جاری بود.
بازار نیوز - در گزارشی که پیش روی شماست، به مهمترین رخدادهای اقتصادی کشور در هفته که گذشت نگاهی اجمالی خواهیم داشت.

دیداری وزیر اقتصاد ایران و رئیس صندوق بین‌المللی پول پس از دو دهه

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان که هفته گذشته برای شرکت در اجلاس بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده بود با رئیس صندوق بین المللی پول پس از وقفه ۲۰ ساله دیدار کرد.

وزیر اقتصاد کشورمان در دیدار با لاگارد رییس فرانسوی صندوق بین المللی پول با اشاره به اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راه اقتصاد ایران، گفت: این اصلاحات به آرامی در حال خودنمایی است و موفقیت‌های دولت یازدهم در کاهش و کنترل نرخ تورم و همچنین مدیریت بحران کاهش شدید قیمت نفت ناشی از پیشبرد همین سیاست است.

در ادامه این دیدار خانم لاگارد با ابراز خرسندی از اینکه پس از دو دهه با بالاترین مقام اقتصادی دولت ایران دیدار می‌کند، موفقیت‌های دولت ایران در کنترل تورم و مقابله با آثار بحران کاهش نفت را یادآور شد و آن را قابل تحسین دانست.

رییس فرانسوی صندوق بین المللی پول ادامه داد: در خصوص همکاری بانک‌های بزرگ با بانک‌های ایرانی مشکلات وجود دارد که من به سهم خودم تلاش می‌کنم با مقامات آمریکایی رایزنی کنم تا این مشکلات مرتفع و روند همکاری‌های بیشتر ایران با نهادهای مالی بین المللی تسریع شود.

رییس صندوق بین المللی پول همچنین در خصوص برنامه های صندوق برای آغاز دور جدیدی از همکاری ها با ایران خبر داد و گفت: ما در موضوع آموزش، انتقال تجربیات سایر کشورها و دانش فنی برنامه هایی برای همکاری با ایران داریم که ارایه خواهیم کرد.

در حاشیه این اجلاس همچنین «کایل پیترز» قائم مقام بانک جهانی در دیدار با وزیر اقتصادی و دارایی کشورمان از پیشرفت های حاصل شده در سطح کلان اقتصادی ایران ابراز خرسندی کرد.

وزیر اقتصاد فرانسه: رایزنی با آمریکا برای توسعه همکاری‌ها با ایران

در جریان این سفر «میشل ساپین» وزیر اقتصاد، دارایی و صنعت فرانسه نیز در دیدار با طیب نیا گفت: همکاری های ما با ایران شامل همکاری در حوزه های خودرو، نفت و گاز و حمل و نقل هوایی است و تمایل خود را جهت گسترش بیشتر همکاری ها اعلام می کنیم.

میشل ساپین ادامه داد: در حوزه بانکی نیز به منظور گسترش همکاری ها در حال رایزنی و فشار به آمریکا هستیم، ما و سایر کشورهای اروپایی برای حل این موضوع بسیار مصمم هستیم.

اما بورگ برند وزیر خارجه و توسعه روابط بین المللی نروژ نیز با طیب نیا دیدار و گفتگو کرد؛ وی با اعلام اینکه خط اعتباری ویژه یک میلیارد دلاری برای شرکت هایی که خواهان همکاری با ایران هستند ایجاد شده است، از علاقه و اراده جدی کشورش در ارتقاء و توسعه روابط در حوزه های مختلف اقتصادی با تهران سخن گفت.

وزیر اقتصاد و امور دارایی کشورمان در حاشیه این اجلاس همچنین با وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای فرانسه، سوئد، نروژ، ایتالیا، ترکیه، چین، هند و هلند در مورد راه‌های گسترش همکاریهای اقتصادی دوجانبه ملاقات و مذاکره کرد.

امضای تفاهم‌نامه ایران و ژاپن در صنایع پتروشیمی

ایران و سوجیتس ژاپن، به منظور تبدیل فرآیند متانول به پروپیلن تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

شاهدائی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی درباره امضای این تفاهم‌نامه همکاری با شرکت ژاپنی، گفت: با توجه به اینکه منابع گازی فراوانی در کشور وجود دارد؛ اجرای طرح تبدیل فرآیند متانول به پروپیلن یکی از سیاست‌های اصلی وزارت نفت است.

امضای تفاهم‌نامه نفتی ایران و روسیه

علاوه بر این، شبنه گذشته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و «نیل اولفاتویچ» مدیرعامل شرکت تات‌نفت روسیه تفاهم نامه MOU مطالعات توسعه میدان دهلران را امضا کردند.این تفاهم نامه که نخستین قرارداد میان شرکت ملی نفت ایران و این شرکت روسی است، با تاکید بر افزایش ضریب بازیافت میدان نفتی دهلران به امضا رسیده است.

شرکت ملی نفت ایران و تات نفت روسیه درحالی بر سر اجرای پروژه افزایش ضریب بازیافت میدان نفتی دهلران به توافق رسیده‌اند که حدود هشت سال قبل مذاکراتی با شرکت «تات» نفت روسیه و بنیاد به منظور توسعه لایه بنگستان میدان نفتی چشمه خوش انجام شده بود.

ادعای گشایش تازه در مبادلات دلاری با ایران 

وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا، راهنمای جدیدی را روز جمعه (۱۶ مهرماه) منتشر کرده است که به تجار اجازه می‌دهد مراودات مالی خود را با دلار و از طریق مؤسسات بانکی فراساحلی (که در آن بانک موردنظر در مکانی خارج از محل سکونت سپرده‌هایش مستقر می‌شود) انجام دهند اما به شرطی که وارد نظام مالی ایالات‌متحده نشوند.وزارت خزانه‌داری آمریکا، همچنین محدودیت در معاملات خارجی با شرکت‌های ایرانی که ممکن است توسط افراد در معرض تحریم‌های ایالات‌متحده باشند را نیز حذف کرد. وزارت خزانه‌داری، این افراد را «اتباع خاص تعیین‌شده» و یا SDNs نامیده بود.

در حالی اداره خزانه داری امریکا ادعا کرده بود با بروزرسانی دستورالعمل، گشایش تازه‌ای در مبادلات دلاری با ایران ایجاد شده که مسئولان و فعالان بخش خصوصی معتقدند این بروزرسانی هیچ گشایش تازه ای  ایجاد نکرده است.

در همین رابطه حسین قضاوی معاون وزیر اقتصاد معتقد است: «نباید انتظار چندانی از به روز رسانی دستورالعمل در گشایش مبادلات پولی و مالی ایران با دنیا داشت.»

معاون طیب نیا می‌گوید: «همچنان برخی بانک‌های بزرگ خارجی هراسناک و نگران هستند که مبادا در پرتو ارایه خدمت به بانک‌های ایرانی مجددا مشمول تحریم خزانه‌داری آمریکا شوند.»

صف شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه گذاری در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به پروژه‌های مختلف شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی پرداخت و نوشت که این پروژه‌ها، میلیاردها دلار سرمایه خارجی را وارد ایران خواهد کرد.

در این گزارش آمده است: «بخش مرکزی این پروژه بزرگ، ایجاد دو ترمینال جدید و همچنین یک منطقه آزاد تجاری در این محیط است که شامل بخش‌هایی برای صنعت، تدارکات، هتل‌ها و مراکز همایش است. در شرایطی که این پروژه در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، دولت ایران امیدوار است که فراگیر شدن پروژه توسعه فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی بتواند شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاران خارجی را متقاعد سازد که تهران را به‌ عنوان قطب اقتصادی منطقه انتخاب کنند.

نرخ بیکاری بهار ۱.۴ درصد افزایش یافت

گزارش مرکز آمار ایران از آمارگیری نیروی کار در فصل بهار نشان می‌دهد: این شاخص در بهار امسال نسبت به فصل بهار سال قبل با ۱.۴درصد افزایش به ۱۲.۲ درصد رسید که نسبت به فصل زمستان سال گذشته، ۰.۴ درصد افزایش داشته است.

بر اساس نتایج این طرح در بهار ۱۳۹۵، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ده ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۳۹.۵ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیش تر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

در این گزارش البته همچون گذشته تعریف یک ساعت کار در هفته، ملاک شاغل بودن افراد در نظر گرفته شده است.

ورود ۷۹هزار تن روغن پالم به  کشور/ واردات لوازم آرایش به ۲۵میلیون دلار رسید

آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران حکایت از  این دارد که در نیمه اول امسال، حدود ۱۷۹ تن معادل ۱۷۹ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۱۰۸ کیلوگرم روغن پالم به ارزش دلاری ۱۲۵ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۶۳۹ دلار وارد کشور شده است. بر این اساس واردات در این مدت به لحاظ وزنی ۱۱۰.۷۲ درصد و به لحاظ ارزشی ۹۱.۶ درصد رشد داشته است.

همچنین آمارهای گمرک حکایت از این دارد که در این مدت، ۲۴ میلیون و ۷۸۵ هزار دلار لوازم آرایشی و بهداشتی که بیشتر آن را فرآورده‌های زیبایی و آرایشی تشکیل می‌دهند، وارد کشور شده است. در این میان سهم واردات عطریات، ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار دلار بوده است.

پرداخت بخشی از مطالبات گندمکاران تا شنبه

اما علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی در هفته گذشته گفت: هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه گندم در بازار بورس ثانویه فروخته شد که روز شنبه (۲۴ مهر) به عنوان بخشی از مطالبات گندمکاران به حساب آنها واریز می شود.

با واریز این مبلغ جمع وجوه چرداختی به کشاورزان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بالغ می شود.
مهر
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: