bazarnews

کد خبر: ۷۲۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی در مجلس در گفتگو با بازار نیوز؛
نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی، در خصوص کمک به تولیدکنندگان مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، گفت: تولیدکنندگان ایرانی به دلیل پرداخت سود بالای تسهیلات بانکی دیگر قدرت رقابت با تولیدکنندگان خارجی را ندارند.
سید ناصر موسوی لارگانی در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: بالا بودن هزینه های تولید و از طرفی سودهای کلان تسهیلات بانکی انگیزه و قدرت رقابت را از تولیدکنندگان داخلی گرفته است و همین باعث شده تا بسیاری از تولیدات داخلی خرد و متوسط ما به واسطه سود های کلان بانکی از چرخه کمک به اقتصاد خارج شوند.

وی اضافه کرد: برای کمک به چرخه صنعت اقتصادی باید تولید کننده‌های داخلی را ترغیب کرد تا بدون نگرانی وارد عرصه تولید شوند هر چند که آنها برای گرفتن وام باید 25 درصد از مبلغ تسهیلات را به عنوان سپرده در بانک نگه دارند بدون اینکه سودی به آنها داده شود، ضمن این که همین سود 25 درصد هم طی اقساطی از مشتری گرفته می شود.

سود اعلام شده از سوی بانک ها در باطن 18 درصد نیست
موسوی تاکید کرد: سود سپرده های مردم در بانک ها 15 درصد است اما طبق رای شورای پول و اعتبار سود تسهیلات و وام ها باید 18 درصد باشد. در واقع باید قبول کنیم که سود 18 درصد اعلام شده از سوی بانک ها در باطن 18 درصد نیست چرا که اگر کسی از بانک وام 300 میلیونی دریافت کند باید 25 درصد آن را در بانک سپرده کند.

وی در ادامه گفت: حتی مواردی هم مشاهده شده که وام گیرنده ملزم شده که باید مقداری از وام 10 میلیونی ازدواج را به عنوان سپرده در بانک نگه دارند و به اعتقاد من این ظلم بزرگی به جوانان ما است ضمن اینکه این مبلغ ناچیز جوابگوی شروع ازدواج آنها نیست و با این شرایط باید مبلغی از آن را هم در بانک سپرده کنند.

تورم تک رقمی شده اما سود بانکی هنوز بالاست
نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی در مجلس اذعان داشت: جالب اینجاست که قبلا وقتی از وزیر اقتصاد و مسئولین بانک سوال می کردیم که چرا سود تسهیلات بالاست در پاسخ عنوان می کردند که این موضوع بر اساس تورم محاسبه شده و چون تورم بالاست، سوده هم بالا می رود.

اما در حال حاضر طبق گزارش اخیر همین مسئولین، تورم به عدد 8 رسیده و تک رقمی شده و با این شرایط سوال اینجاست اگر تورم کاهش پیدا کرده چرا سود بانک ها را کاهش نمی دهند؟! این دقیقا مشکل و چالش جدی تولیدکنندگان ما است که هنوز به نتیجه قابل قبولی هم در این زمینه دست نیافته ایم.

نکته دیگر این که اگر مردم از دولت پولی طلب داشته باشند حتی اگر 2 یا 3 سال هم به طول بی‌انجامد و به پول خود نرسند، بعد از سال ها دولت همان مبلغ را با همان مقدار برای فرد محاسبه می کنند، برای مثال موردی که خودروی خود را برای این که از رده خارج کند تحویل دولت داده است، در آن زمان برای خودروی جایگزین و اسقاطی، دولت مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان پرداخت می کرد اما در حال حاضر با تغییر برنامه های دولت این مبلغ به 3 میلیون و 500 هزار تومان رسیده اما باز هم با این شرایط برای مورد مذکور همان مبلغ قبلی در نظر گرفته شده است و این در حالی است که اگر عکس این موضوع اتفاق می افتاد همین فرد باید مابقی مبلغ را به دولت باز می گرداند.

به اعتقاد من دولت باید نسبت به مردم و مشتریان تجدیدنظر کند. همین افراد برای نظام مقدس ایران با جان دو دل مایه گذاشتن پس نیاز به توجه بیشتری هم دارند.

بانک ها راههای درآمدزایی را بلد نیستند
وی تاکید کرد: در کشورهای خارجی بانک ها بابت نگهداری سپرده از مردم سود هم می گیرند ولی در ایران بانک های ما راههای درآمد زایی را بلد نیستند و متاسفانه از طریق سپرده های مردم و سودهای کلان بانکی درآمد کسب کنند!

موسوی اذعان داشت: تا زمانی که پول در چرخه تولید قرار نگیرد سود های بانکی هم زیاد است، عده ای بدون اینکه هیچ فعالیتی داشته باشند پول خود را در بانک سپرده می کنند و درآمد قابل توجهی هم دارند حال اگر این پول در چرخه تولید قرار بگیرد بانک ها هم سود سپرده ها را بالا نمی برند.

اگر بانک مشتری وام گیرنده داشته باشد برای بانک ایجاد درآمد می کند پس باید مردم به سود سپرده ها متکی نشوند و از طریق راههای تولید به فکر درآمدزایی باشند تا هم به چرخه اقتصاد کمک کنند و هم سیستم سود بانک ها را کاهش دهند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بیکار
|
Singapore
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
0
0
تولید کننده سود نجومی میکنه کسی چشم داشت نداره؟؟؟!!!!!!
تو که جات راحته سرمایه داری سهام داری ویلا داری شاسی بلند داری مرغ داری داری گاوداری داری
تولید یعنی پارتی بازی فک کردی جوونا استخدام میشن؟
خجالتم خوب چیزیه
همین کشاورزا رو ببین که نخود لوبیا رو چقدر گرون کردن
ازدواج به خاطر پارتی بازی همین کارفرماها کمه نه سود بانکی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: