bazarnews

کد خبر: ۷۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کسب و کار‌ها دولت تصمیم گرفت برای کاهش پیامد‌های اقتصادی ناشی از این بیماری، وام یک میلیون تومانی به ۲۴ میلیون خانواده ایرانی که یارانه نقدی (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی) می‌گیرند، پرداخت کند.

نحوه پرداخت این تسهیلات به صورت غیرحضوری انجام شد به این صورت که، ابتدا باید متقاضیان مشخص می‌شد بنابراین سرپرست خانوار کدملی خود را از طریق سیم کارتی که به نام وی ثبت شده است به سرشماره ۶۳۶۹ پیامک می‌کرد.


پس از دریافت پیامک و با استفاده از داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مشمول بودن متقاضی برای دریافت وام مشخص و اعلام شد.

 

پرداخت وام یک میلیون تومانی کرونا

پرداخت وام به متقاضیان از ابتدای اردیبهشت ماه شروع شد و در مرحله نخست بیش از ۱۷ میلیون خانوار این وام یک میلیون تومانی را دریافت کردند. ۲۲ خردادماه که به صورت رسمی پرونده پرداخت وام یک میلیون تومانی بسته شد در مجموع برای ۲۱ میلیون و ۵۱ هزار و ۳۹۳ خانواده (معادل ۸۷ درصد) تسهیلات پرداخت شد.


البته هفتم تیرماه برای ۹۱۰ هزار سرپرست خانواری که کدملی خود را به اشتباه یا با شماره تلفن همراه دیگران ارسال کرده بودند، پیامک ارسال شد تا چنانچه تمایل داشتند برای دریافت وام یک میلیون تومانی ظرف مدت پنج روز اقدام کنند.


در ابتدا پیش‌بینی شده بود که این تسهیلات با سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه به حساب یارانه‌بگیران واریز و اقساط آن از همان حساب یارانه کسر شود. اما رییس جمهور اعلام کرد که این تسهیلات به صورت قرض الحسنه است؛ بنابراین سود ۱۲ درصدی به نوعی بین دولت و مردم تقسیم شد که چهار درصد را یارانه‌بگیر و هشت درصد دیگر را دولت بپردازد و اقساط از ۲۴ به ۳۰ ماه افزایش یابد. در این حالت قسط پرداختی ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان در هر ماه خواهد بود.


یارانه نقدی در بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اقساط وام یک میلیون تومانی کرونا همزمان با واریز یارانه نقدی این ماه (تیر)، از سرجمع یارانه نقدی خانوار‌های یارانه بگیر کسر شد.

جدول یارانه خانوارها بعد از کسر اقساط وام

با تصمیم دولت در مجموع ۲۳ هزار میلیارد تومان وام به حساب یارانه بگیران نقدی واریز و مقرر شد اقساط تسهیلات یک میلیون تومانی از یارانه افراد کسر شود.


مقرر شده هر ماه مبلغ ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان از سرجمع یارانه هر خانوار کسر شود و مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات نیز ۳۰ ماه در نظر گرفته شده است.


بر این اساس، اقساط وام از یارانه ماه تیر کسر شد و از این به بعد نیز، بیستم هر ماه که زمان واریز یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی است، با کسر اقساط برای خانوار‌های تک نفره مبلغ ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان، برای خانوار‌های دو نفره مبلغ ۵۵ هزار و ۹۰۰ تومان، برای خانوار‌های ۳ نفره مبلغ ۱۰۱ هزار و ۴۰۰ تومان، برای خانوار‌های ۴ نفره مبلغ ۱۴۶ هزار و ۹۰۰ تومان و برای خانوار‌های ۵ نفره مبلغ ۱۹۲ هزار و ۴۰۰ تومان یارانه واریز خواهد شد.

برچسب ها: کرونا ، وام ، وام کرونا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: