bazarnews

کد خبر: ۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
وزارت جهادکشاورزی باید پاسخگوی واردات برنج های آلوده به کشور باشد و متاسفانه سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم تاکنون در خصوص حجم گسترده واردات برنج سکوت سنگینی کرده است.
بازار نیوز - طبق قانون واردات کالای اساسی در زمان فصل برداشت محصول داخلی ممنوع است که در این راستا وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج را از اول مرداد ماه امسال ممنوع اعلام کرد به طوری که باید واردات برنج از انتهای تیرماه به‌ مدت 4 ماه همزمان با فصل برداشت محصول داخلی ممنوع باشد، اما گمرک ایران در گزارش اخیر خود از تجارت شش ‌ماهه نخست امسال، علاوه بر تأیید واردات 2300 تن برنج به کشور در شهریور ماه، اعلام کرد که میزان واردات برنج طی شهریور ماه سال جاری به‌ میزان 2300 تن و به‌ ارزش 2 میلیون دلار بوده که واردات آن نیز بنا به مصوبه هیئت دولت توسط شرکت تعاونی‌های مرزنشینان صورت گرفته است. 
مجوز در نظر گرفته شده از سوی هیئت دولت فقط برای تعاونی‌های مرزنشین بوده است، منتها این مجوزها با قیمت های متفاوت از سوی دلالان به فروش رسیده به طوری که مجوز واردات برنج از کشورهای تایلند و هند توسط برخی دلالان تا کیلویی ۱۴۰۰ تومان هم خرید و فروش شده است.

مجلس باید به وزیر جهاد کشاورزی تذکر دهد
عزت الله یوسفیان ملا، درخصوص واردات برنج از سوی مرزنشینان، می گوید: مرزنشین و غیر مرزنشین وجود ندارد، اما اگر مرزنشینان به اندازه مصرف خود برنج واردکنند مشکلی نیست ولی چنانچه به واردات انبوه برنج از مرزها اقدام کرده و در سطح بازار بفروشند به طور حتم کشت برنج داخلی نابود خواهد شد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، درباره افزایش 52 درصدی قیمت برنج طی یکسال، تصریح می کند: در حال حاضر قیمت برنج مرغوب گران است و بیشتر اقشار جامعه به دلیل پایین بودن قدرت خرید برنج نامرغوب مصرف می کنند که این نوع برنج افزایش قیمتی نداشته است.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، اظهار می کند: متاسفانه با آزمایش برخی از انواع برنج های خارجی مشخص شد که این نوع برنج ها آلوده هستند و سلامت مردم در خطر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت مقابله با واردات برنج آلوده، می افزاید: به طور حتم مجلس باید در خصوص آلودگی برنج های وارداتی به وزیر جهاد کشاورزی تذکر دهد.

همچنین جمیل علیزاده شایق، در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز، با تاکید بر اینکه نیاز کشور به واردات برنج در سال جاری 800 هزار تن است، می گوید: واردات 2300 تن برنج از سوی مرزنشینان باتوجه به نیاز 800 هزار تنی برنج رقم قابل توجهی نیست.

دبیر انجمن برنج، تصریح می کند: نکته حائز اهمیت این است که آیا سهمیه ای که به مرزنشینان داده شده جز 800 هزار تن کسری برنج در سال 95 حساب می شود یا خیر؟ و آیا برنج هایی هم که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند جز 800 هزار تن لحاظ شده است یا خیر؟

وی، ادامه داد: آیا برخی از ارگان هایی که از رانت خود استفاده کرده و اقدام به واردات برنج می کنند، آن میزان حجم برنج جز 800 هزار تن کسری برنج در سال 95 محاسبه می شود یا خیر؟

دبیر انجمن برنج، تصریح می کند: مسئولیت صددرصدی تنظیم بازار برنج به عهده وزارت جهاد کشاورزی است به طوری که این وزارتخانه در وهله اول باید حجم مجموع برنج های وارد شده توسط ارگان ها، مرزنشینان و قاچاق را محاسبه کند و سپس حجم باقیمانده از 800 هزار تن کسری برنج، را وارد کند.

وی، ادامه می دهد: تنظیم بازار در بخش کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاورزی است، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی موضوع واردات برنج باشد و متاسفانه سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم در خصوص واردات گسترده برنج به کشور سکوت مبهمی کرده است. 

علیزاده، در پاسخ به این سوال که بیشترین حجم قاچاق برنج از کدام مبادی صورت می گیرد؟می افزاید: امارات کشور تولیدکننده برنج نیست، اما بیشترین حجم قاچاق برنج از مرز امارات صورت می گیرد.

فروشندگان، برنج اعلاء را با برنج نامرغوب ایرانی مخلوط می کنند 
در ماه های اخیر با بالا رفتن قیمت برنج داخلی، واردات برنج از کشورهای تایلند و هند صورت گرفت در همین رابطه یکی از تولیدکنندگان برنج طارم محلی در مازندران، در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز، در تشریح دلیل اصلی بالا رفتن قیمت برنج داخلی، می گوید: تا دو سال پیش در شالیزارهای خود به تولید و فروش برنج طارم محلی اقدام می کردیم، اما به دلیل عدم توجیه اقتصادی هم اکنون در زمینه خرید و فروش ادویه جات فعالیت داریم.

وی، با بیان اینکه برنج در کیسه های برنج ما یکدست و مرغوب بود، ادامه می دهد: متاسفانه بیشتر فروشندگان برنج ایرانی برای اینکه فروش برنج از نظر مالی به صرفه باشد، برنج مرغوب را با برنج نامرغوب در کیسه های برنج مخلوط می کنند به طوری که حتی برنج کار حرفه ای هم نمی تواند برنج مرغوب را از برنج نامرغوب تشخیص دهد زیرا از نظر شکل و اندازه به یک صورت هستند،اما از نظر عطر بایکدیگر متفاوت اند که برنج مرغوب در زمان مخلوط عطر مطلوب خود را به برنج نامرغوب می دهد.

این تولیدکننده برنج ایرانی، می افزاید: تولید و فروش برنج باکیفیت برای شرکت ما و هم برای سایر تولیدکنندگان داخلی به دلیل حجم بالای واردات برنج هندی و پاکستانی و مخلوط کردن برنج داخلی مرغوب با برنج داخلی نامرغوب توسط فروشندگان دیگر توجیه اقتصادی نداشت به همین دلیل اقدام به فروش ادویه جات کردیم که این امر باعث کاهش عرضه نسبت به تقاضا و افزایش قیمت برنج شده است که متاسفانه دولت به جای رسیدگی و حل مشکلات تولیدکنندگان فقط به واردات برنج بی کیفیت آن هم در زمان برداشت محصول اقدام می کند. 




خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: