bazarnews

کد خبر: ۷۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
کارشناس و مدرس حقوق اقتصاد بین الملل دانشگاه تهران در گفتگو با بازار نیوز؛
طی چند وقت اخیر مسیر شاخص های اقتصادی تغییر کرده، تورم کاهش و بیکاری زیاد شده، رونق بازار کم و بازار بورس راکد و دچار نوسان شده است. اما با این شرایط باز هم بسیاری از کارشناسان چشم انداز اقتصادی کشور را روشن ارزیابی می کنند و این تغییر شاخص های اقتصادی را دوره گذار به سمت رشد و توسعه می دانند.
ساختار عجیب بانک‌ها مانع جدی پیشرفت اقتصادی/ توسعه در گروه پیشرفت توریسم است/ برجام فروش نفت را رونق داددکتر حسن مرادی کارشناس و مدرس حقوق اقتصاد بین الملل دانشگاه تهران در این خصوص به خبرنگار بازار نیوز گفت: طبیعی است که دوران خاص پس از تحریم را سپری می کنیم، طبق معیارها قرار بود گشایش جدی در اقتصاد کشور ما صورت بگیرد که متاسفانه دشمنان ما و کسانی که با ما عناد می ورزند می دانستند که رونق اقتصادی ما باعث مطرح شدن و بهبود وضعیت کشور ما در دنیا می شود، بنابراین با کارشکنی و با استفاده از عوامل مختلف روند پیشرفت اقتصادی ما را کند کردند. پس جامعه ایرانی باید بداند که بسیاری از این مسایل دستپخت مخالفان و دشمنان ماست که ما در این موضوع و وضعیت بمانیم.

توسعه اقتصاد در گرو پیشرفت توریسم است
وی با اشاره به اینکه بهبود در وضعیت اقتصادی اگر چه محسوس نیست اما بحث مدیریت و توان علمی داخلی برای گذار از این دوره را نمی توان کتمان کرد، گفت: باید مدیریتی داشته باشیم که از همه منابع استفاده کنیم. اگر دست‌اندرکاران اقتصادی ما بیشتر به مباحث فرهنگی و اجتماعی جامعه بپردازند و توریسم را در کشور توسعه دهند ما درآمد توریسمی بسیار بالا خواهیم داشت. 

مرادی افزود: در همین راستا بحث مهم توریسم امری است که در بسیاری از کشورها مخصوصا کشور همسایه ترکیه انجام می شود اما در کشور ما عوامل داخلی ورود توریسم را مانع مسایل فرهنگی می داند و با آن مخالفت می کند و دولت در اینجا نمی تواند به اهداف تعیین شده خود برسد.

در موضوع اقتصاد هم قرار بود گشایشی صورت بگیرد و پول های بلوکه شده ما در بازار های جهانی آزاد شود تا بتوانیم وضعیت تولید و تجارت را در کشور بهبود ببخشیم که در این باره هم کاستی های وجود داشته که نتوانسته ما را به اهداف لازم برساند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در وضعیت گذار و بحرانی هستیم و امیدواریم این وضعیت روز به روز بهتر شود آنچه ما را به این موضوع امیدوار می کند حضور همیشه در صحنه مردم برای همکاری همه جانبه با دولت است برای مثال وقتی برای بحث سرشماری نفوس و مسکن مردم اعلام آمادگی می کنند و داوطلبانه با دولت همکاری می کنند این نشان از این است که این پتانسل همکاری و پیشرفت در جامعه وجود دارد و دولت باید از پتانسل استفاده کند و در همه زمینه های اجتماعی آن را به کار بگیرد.

 کارشناس و مدرس حقوق اقتصاد بین الملل در خصوص راهکارهای لازم برای رسیدن به این مهم گفت: ما در کشاورزی برون‌مرزی حتی در روسیه و کشورهای آسیای مرکزی باید کارهای جدی انحام دهیم. دولت نباید منتظر بماند و باید هزاران هزار فعال رشته های کشاورزی را به کشورهای همسایه اعزام کند و با تسهیلات لازم به آنها دستاوردهای مثبتی در این زمینه وارد کشور کند.

ساختار عجیب بانک ها باعث ایستایی اقتصادی شد
یکی از موانع جدی پیشرفت اقتصادی، ایستایی اقتصادی و رکود اقتصادی در کشور ما ساختار عجیب و دور از ذهن بانک است، 80 درصد انرژی و غالب بانک ها صرف بنگاهداری و صرف ساختمان‌سازی می شود. بانک منابع و سپرده های مردم را در خط تولید هزینه نمی کنند چون اعتقاد دارند ریسک آن بالا است. لذا با سرمایه مردم اقدام به خرید و فروش ساختمان می کنند!

تا نظام بانکی ما اصلاح نشود، هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. مخصوصا اینکه بانک ها به اسم بانکداری اسلامی قدم های نامانوسی بر می دارند و روز به روز مردم و صاحبان صنایع را بدهکارتر می کنند. 

یک بانکداری پویا و مطابق با استانداردهای بین المللی می تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند، علاوه بر اصلاح نظام بانکداری دولتمردان باید شجاعت به خرج دهند و به بخش خصوصی اختیارات و رونق بیشتری بدهند تا اقتصاد از این وضعیت نجات پیدا کند. 

بهبود اقتصادی مستلزم نظارت بیشتر دولت است

وی همه این موارد را مستلزم نظارت بیشتر دولت دانست و تاکید کرد: این نظارت باید در همه ابعاد اجرا و اعمال شود ولی آزدی در بخش خصوصی و اعتلای همه زمینه ها بخصوص بخش های مثل صنایع دستی کشور باید فعال‌تر شود. 

مرادی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تورم زیر 10 درصد مردم هنوز رونق اقتصادی را در زندگی احساس نمی کنند گفت: اقتصاد ما مثل یک بیماری است که  15 سال دچار بیماری بود و این بیمار تازه مداوا شده اما ریکاوری نشده است.

برای اینکه نهادهای اقتصادی ما عملکرد مثبتی داشته باشند لازمه آن این است که همه امور در راستای برنامه های خود گام بردارد. نباید انتظار داشته باشیم بلافاصله همه چیز درست و در مدار خودش قرار بگیرد، باید اجازه دهیم که این زمان لازم در مدت مقتضی طی شود و بتواند کشور و اقتصاد در راستای اهداف و تولید گام بردار و عملکرد مثبتی داشته باشد.

وی در جواب اینکه چقدر زمان لازم است تا بتوانیم بهبود اقتصادی را ببینیم اظهار داشت: همه چیز بسته به سرعتی است که دولت برای رسیدن به اهداف دارد و با طرح یک مثلی گفت؛ پیاده ای پرسید که تا فلان محل چقدر زمان لازم است: در جواب شنید که اول راه برو تا بدانم سرعت تو چقدر است!

پس در اقتصاد همه چیز بسته به حرکت ماست، مثلا اگر برای توریسم به دنبال گشایش هستم، دولت باید به تمام کشورهای جهان بخش‌نامه کند که مثلا این تعداد از این کشورها ویزای گردشگری می دهیم و اتباع این کشورها می توانند بدون هیچ مانعی به کشور بیایند. بالاخره باید راهکارهای به آنها داده شود تا کار تسهیل شود. ما امیدوارم تا پایان دولت قدم های مثبتی برداشته شود و اگر نتوانیم به اهداف خود برسم دولت باید با انتخاب مجدد و با این سیستم در مراحل بعدی و دوره بعد به اهداف خود برسد.

برجام فروش نفت را رونق داد

مدرس حقوق اقتصاد بین الملل دانشگاه تهران با اشاره به نقش مثبت برجام اظهار داشت: یکی از بالاترین شاخصه های اقتصادی که در برجام اتفاق افتاد بحث فروش نفت بود. باید پذیرفت که تا قبل از برجام کشور ما به سختی می توانست از مجاری خاصی یک میلیون بشکه به فروش برساند در حالی که با مطرح شدن موضوع برجام فروش نفت در ایران به 3 میلیون بشکه رسیده و این یک حرکت اقتصادی معنادار و تاثیر گذار در چرخه صنعت محسوب می شود البته تا این پول ها در بخش ها و فازهای اجرایی مثل پارس جنوبی هزینه شود، زمان می برد تا ایجاد اشتغال و تولید کند و کشور را نجات دهد. 

مرادی خاطر نشان ساخت: اگر حمل ونقل هوایی ما قوی تر شود، ناوگان ریلی قراردادهای محکمی با خارج ببندد و صنایع واکن سازی هم فعال شوند، می توانیم بسیاری از خسارت های جاده ای را کم و در حمل نقل پیشی بگیریم. در مجموع با برداشتن موانع برای کشتی‌رانی و خرید کشتی بسیاری از معضلات هم حل خواهد شد.

در واقع باید اول عرضه و تقاضا و تاثیر آن را در کشور بسنجیم، ضمن اینکه حرکتی در صنعت هواپیمایی به وجود آمده و اگر در همین راستا، خرید هواپیمای نو و تعمیر و تجهیز هواپیماهای زمین‌گیر را راه اندازی کنیم، اقتصاد رونق می گیرد. 

وی در پایان گفت: این پازل ها وقتی کنار هم هستند اقتصاد رشد و تعالی دارد البته روند رو به رشد به چند پارامتر بسنده نمی شود و این به چند بعدی بودن آن بستگی دارد لذا در همه این ابعاد باید پیش برویم و قدم های مثبتی در پیشرفت برداریم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: