bazarnews

کد خبر: ۷۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با بازار نیوز؛
استاد دانشگاه تهران و کارشناس اقتصادی گفت: آمار اعلام شده در خصوص سطح بیکاری در کشور را بحرانی نمی بینم چرا که اکثر شغل های کاذب در جاهای رسمی ثبت نشده است.
آمار بیکاری بحرانی نیست/ جوینده کار کم استآلبرت بغزیان در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز در این خصوص گفت: جوان بیکار ما ممکن است یک فارغ التحصیل دست فروش و یا در کار خرید و فروش موبایل باشد ولی در هیچ جای رسمی اسمش به ثبت نرسیده، پس نمی توان با این شرایط اعلام کرد که آمار بیکاری زیاد است.

وی اضافه کرد: آمار بیکاری بر اساس محاسبات علمی و یا نمونه گیری و سرشماری صورت گرفته می شود در حالی که با وجود شغل های کاذب این آمار را نمی توان واقعی دانست. 

کسی که در حال حاضر مشغول به کار مسافرکشی است و درآمد زایی می کند برای نپرداختن مالیات اسمی هم در مرکز آمار به عنوان شاغل ندارد. پس آمار بیکاری را نمی توان بحرانی دانست. به اعتقاد من فارغ التحصیلی هم که بیکار است به این دلیل است که کیفیت ندارد و نمی توان روی کار وی حسابی باز کرد.

کارشناس اقتصادی با اشاره به آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار هم گفت: قرار نیست که دولت برای تمامی این فارغ التحصیلان هم شغل ایجاد کند! ضمن اینکه شاهد هستید که در دانشجویان غیر انتفاعی بدون کنکور وارد این موسسات می شوند و قبال پول مدرک تحصیلی دریافت می کنند، چرا که این دانشگاههای نگران اشتغال و یا سواد دانشجویان نیستند و تنها به درآمد زایی فکر می کنند.

وی افزود: دانشگاهها باید با برگزاری کلاس های فنی و حرفه ای در راستای ایجاد اشتغال آینده آنها قدم بردارد ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که همین موسسات با پایین ترین کیفیت آموزشی برای دانشجویان مدرک صادر می کند و آمار بیکاری فارالتحصیلان را بالا می برند.

بغزیان تاکید کرد: دانشگاههای ما شاید دانشمند پرورش دهند ولی نمی توانند فقط با درس های تئوری مهارت را هم آموزش دهند. تنها رشته های پزشکی و داندن پزشکی در مسیر علمی و تحصیلی کار می‌کنند که آن هم با چند نفر کشته و چند دندان خراب تجربه کسب می کنند!

وی اضافه کرد: با وجود مهارت از سوی مراکز فنی و حرفه ای حتی با یک لیسانس هم می توان درآمد بالایی داشت. متاسفانه جوی ایجاد شده است که توقع فارالتحصیلان را بالا برده است. به نظر من جوینده کار کم است و حتی با یک دیپلم اما با مهارت در یک رشته می توان درآمد زایی کرد.

استاد دانشگاه تهران اذعان داشت: از طرفی وزارت علوم باید اساتید دانشگاه را هم پایش کند تا بتواند یک بازنگری در کیفیت دروس داشته باشد. در مجموع باید امیدوار باشیم تا دولت با طرح مهارت در دانشگاهها و نظارت بر آن به معضل بیکاری فائق آید.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: