bazarnews

کد خبر: ۸۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
دقیقا همانند اتفاقی که برای رفراندوم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا رخ داد، اکنون مشخص شد که نظر سنجی های بزرگ و ملی در سطح ایالات متحده نیز نتوانستند نتایج انتخابات آمریکا را به درستی حدس بزنند.
بازار نیوز -  دونالد ترامپ در روز انتخابات آمریکا توانست فراتر از انتظارات جهانی ظاهر شود و بر خلاف همه پیش بینی های قبل از انتخابات در نظر سنجی ها، توانست رقیب انتخاباتی خود – که بر اساس همین نظر سنجی ها گفته بود از پیروزی در انتخابات مطمئن است – را پشت سر بگذارد.

حال به خوبی مشخص میشود که حق با دونالد ترامپ بود زمانی که دقیقا قبل از روز برگزاری انتخابات بیان کرد: نظر سنجی ها دروغین و ساختگی است.

بسیاری از نهادهای بزرگ نظر سنجی در ایالات متحده تا روز قبل از انتخابات آمریکا همچنان کلینتون را رئیس جمهور میدانستند و برای مثال نظر سنجی NBC وی را 4 درصد جلوتر از دونالد ترامپ میدید. وب سایت بزرگ نظر سنجی Five Thirty Eight نیز روز قبل از انتخابات شانس پیروزی کلینتون را 75 درصد میدانست. همچنین کلینتون روز انتخابات را در حالی آغاز کرد که در نظر سنجی CNN در حدود 5 درصد از رقیب خود پیش بود.

کلینتون در نظر سنجی ها حتی زمانی که جیمز کامی رئیس اف بی آی اعلام کرد که به تحقیقات در مورد پرونده ایمیل های وی ادامه میدهد، همچنان پیشتاز ماند و باید اشاره کرد که تنها در دو نوبت دونالد ترامپ برای مدتی کوتاهی توانست از رقیب خود پیش افتد. تنها استثنا در این نظر سنجی ها شاید تنها نظر سنجی لس آنجلس تایمز بود که به شکلی تقریبا مداوم دونالد ترامپ در آن از رقیب خود جلو بود.

چرا پیش بینی های نتایج انتخابات آمریکا با واقعیت همخوانی نداشت؟

اما وقتی به شکلی ویژه به ایالت های محل رقابت در این انتخابات نگاه میکنیم، عملکرد دو نامزد متفاوت بوده است. برای مثال در ایالتی مهمی مانند فلوریدا که امروز کار را برای ترامپ تمام کرد، نظر سنجی ها متفاوت بودند، و در برخی از آنها ترامپ پیش بود و در برخی دیگر هیلاری کلینتون.

آنچه از دل نظر سنجی های ایالت متحده برای این انتخابات بیرون آمد، این بود که کلینتون پیروز انتخابات است، اما واقعیت آن است که برخی مسائل و از جمله اتفاقاتی که در یک هفته مانده به انتخابات رخ داد، کلینتون را بازنده این انتخابات کرد.

عدم استخراج رای قشر تحصیل نکرده و ضعیف کارگر در آمریکا
یکی از مهمترین دلایل خطا در نظر سنجی های ایالات متحده در مورد این انتخابات، احتمالا مربوط به عدم در نظر گرفتن یا وارد کردن نظر قشری در آمریکا است که اتفاقا پایگاه اصلی رای دونالد ترامپ بوده اند. یعنی قشر تحصیل نکرده و اغلب کارگر این جامعه. قشری که به شدت اکنون از وضعیت نظم سیاسی در ایالات متحده خشمگین بوده و به حمایت از سیاست های ترامپ برای اصلاح کاخ سفید پرداختند.

این قشر معمولا در نظر سنجی های تلفنی چندان مشارکتی ندارند و به شکلی جالب توجه بخش مهمی از این قشر همان طبقه ای هستند که به گفته ساباتو استاد علوم سیاسی دانشگاه ویرجینیا، به خطوط تلفن ثابت در آمریکا کمتر دسترسی داشته و در نهایت نظر آنها به شکلی اساسی در نظر سنجی ها مد نظر قرار نمیگیرد.

روز گذشته وقتی دونالد ترامپ برای انداختن رای خود در صندوقی در منطقه منهتن نیویورک حاضر شد، در میان انبوه طرفداران کلینتون که وی را هو کردند، تعدادی کارگر ساختمانی که مشغول کار بودند، برای دونالد ترامپ دست تکان دادند و وی را تشویق کردند.

این افراد نمادی از همان قشر آمریکایی هستند که سخنان دونالد ترامپ در کمپین های تبلیغاتی خود امیدهای زیادی برای بهبود وضعیت زندگی آنها بروز داده بود و البته این ها کسانی هستند که احتمالا نظر سنجی ها از در اختیار گرفتن آرای آنها و اعمال آن در آمار و ارقام باز ماندند.

از سوی دیگر همواره در انتخابات آمریکا رای های پنهان منجر به درصد مهمی از ضریب خطا در نظر سنجی ها است. به این معنی که معمولا در انتخاباتی که هر دو نامزد در نزد افکار عمومی از مقبولیت کمی برخوردار هستند، بسیاری از افراد در نظر سنجی ها نظر واقعی خود را بروز نداده و یا تنها در دقیقه 90 اقدام به تصمیم گیری برای رای دادن به یک شخص میکنند.

چرا و چگونه نظر سنجی های قبل از انتخابات آمریکا، از پیش بینی دقیق نتایج عاجز ماندند؟

طبق آمار وب سایت Real Clear Politics در یک روز مانده به انتخابات درصد عدم محبوبیت دونالد ترامپ بیش از 20 درصد و هیلاری کلینتون نیز بیش از 12 درصد بوده است. این نشان میدهد که هر دو نامزد ریاست جمهوری نزد رای دهندگان از مقبولیت پایینی برخوردار بوده اند و از همین جا نیز میتوان به تاثیر رای های پنهان در این انتخابات پی برد.

در واقع مجموعه این آرای پنهان و عدم داخل کردن رای پایگاه اصلی دونالد ترامپ در جامعه آمریکایی منجر به آن شده است که نظر سنجی ها در ایالات متحده نتوانند به درستی نتایج انتخابات را پیش بینی کنند. البته موضوع اختلاف آماری بین این نظر سنجی ها و نتایج واقعی طی سالیان متمادی در آمریکا امری عرفی بوده است، اما در همه این سالها این اختلاف آماری تنها مربوط به درصد آرای برنده انتخابات بوده است و نه در مورد نتایج انتخابات.

اکنون دونالد ترامپ با پیشی گرفتن از رقیب دموکرات خود به عنوان رئیس جمهور آینده ایالات متحده در کاخ سفید حاضر خواهد شد. وی قبل از انتخابات گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات برای آمریکا یک Brexit – خروج بریتانیا از اتحادیه – اروپا را رقم خواهد زد.

حال به شکلی کنایه آمیز نتایج انتخابات آمریکا نیز همانند رفراندوم Brexit منجر به شگفتی هم در داخل آمریکا و هم در خارج از این کشور شده است.
تابناک
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: