bazarnews

کد خبر: ۸۹۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
این سامانه ضمن تسهیل و تسریع فرآیند‌های بین دستگاهی و تقویت شناسایی تخلفات مرتبط با پدیده زمین‌خواری، رعایت قوانین و مقررات این حوزه را از طریق نظارت و راهبری سیستمی بر روند ارائه خدمات حوزه زمین تضمین نموده و تا حد امکان از بروز جرائم زمین‌خواری پیشگیری می‌نماید.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین»، سامانه‌ای برای ضابطه‌مند شدن امور زمین در کشور است که با راه اندازی آن، بسیاری از تخلفات نظیر زمین‌خواری، جعل مجوز‌ها و استعلامات، وقوع تبانی و ارتشاء بین متقاضی و کارشناسان سازمان‌ها و سواستفاده متخلفین به دلیل تعدد سازمان‌های متولی حوزه زمین جلوگیری خواهد شد و استعلامات و مجوز‌ها و همه فرایند‌های مرتبط با امور زمین به صورت الکترونیکی و از طریق درگاه اینترنتی واحد و بصورت متمرکز صورت خواهد گرفت.

طرح این سامانه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵، توسط ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی طراحی و تصویب شد. ابتدا قرار بود این سامانه توسط سازمان امور اراضی کشور انجام شود، اما بعد از مدتی به ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی رفت و بالاخره دولت در سال ۱۳۹۷، این طرح را در پروژه‌های اولیت‌دار دولت الکترونیک قرار داد و قرار شد سازمان فناوری اطلاعات مناقصه آن را برگزار کند. ردیف ۱۲ از جدول ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین اختصاص دارد.
 
*علت عدم طولانی شدن زمان پیشرفت سامانه 

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در اواخر دی ماه سال گذشته، درگفتگو با خبرنگار بازارنیوز در خصوص علت توقف پیشرفت این طرح اظهار داشت: دو مرحله، قبل از شروع به کار این سامانه وجود دارد. مرحله اول این که اجرای این سامانه به سازمان فناوری اطلاعات ابلاغ شود. مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات به دفتر رئیس جمهور ارسال شده، اما تا الان که با شما صحبت می‌کنم توسط آقای روحانی امضا نشده است. مرحله بعد از این که به ما ابلاغ شد و طبق قانون موظف شدیم که چنین کاری را انجام دهیم، باید ردیف بودجه‌ای برای آن مشخص شود تا بودجه داشته باشیم که چنین کاری را انجام دهیم. این مورد هم هنوز اتفاق نیفتاده است.

ناظمی گفته بود: مطالعات داخل سازمانی و همچنین نوشتن درخواست ارائه پیشنهاد (RFP)  را آغاز کردیم که چگونه بتوانیم مناقصه را برگزار کنیم. شناسایی پیمانکاران را انجام دادیم و در صدد انتشار مناقصه هستیم، ولی  بنا بر آن دو مرحله‌ای که گفتم، متوقف مانده و شروع به کار نکرده است.

این درحالی است که وزارت ارتباطات در نامه‌ای مورخ ۱۲/۹/۹۸، نامه قرارگاه ملی مبارزه با فساد اقتصادی در خصوص تسریع در برگزاری مناقصه برای راه اندازی و عملیاتی شدن سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را به رئیس سازمان فناوری اطلاعات ارجاع داده بود.
 
 
*4 مناقصه برگزار شد

مازیار مباشری، مدیر کل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی پیرامون انجام مناقصه توسط سازمان فناوری اطلاعات به بازارنیوز گفت: براساس تعاملات و هماهنگی‌های انجام شده با دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از سال گذشته برگزاری فراخوان انتخاب مشاور واجدالشرایط از طریق فراخوان مناقصه عمومی در دستورکار قرار گرفت که بدلیل رعایت ضوابط و مقررات قانون برگزاری مناقصات و عدم احراز صلاحیت مناقصه‌گران این امر چهار بار تکرار شد.

وی افزود: اولین آن در تاریخ ۲۹ تیر ۹۸، مناقصه دوم در ۱۹ اسفند ماه ۹۸، مناقصه سوم در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه ۹۹ و نهایتا در تاریخ ۱۱ تیرماه ۹۹ از بین چهار شرکت توانمند حایز شرایط، برنده مناقصه مشخص شده است.

اواخر شهریور ماه سال ۹۹، سازمان فناوری اطلاعات، قرارداد طراحی سامانه را با برنده مناقصه منعقد کرد که به موجب آن شرکت مذکور (که نامی از آن به میان نیامده) باید سامانه پنجره واحد مدیرت زمین را طراحی و در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دهد.


*اهداف و خدمات پنجره واحد مدیریت زمین

یکی اهداف و خدمات مورد انتظار از سامانه مدیریت زمین، یعنی مدیریت، راهبری و نظارت بر ارتباط متقاضیان خدمات و مجوز‌های حوزه زمین با دستگاه‌های اجرایی متولی این حوزه و فرآیند‌های بین دستگاهی مرتبط با آن است.

این سامانه ضمن تسهیل و تسریع فرآیند‌های بین دستگاهی و تقویت شناسایی تخلفات مرتبط با پدیده زمین‌خواری، رعایت قوانین و مقررات این حوزه را از طریق نظارت و راهبری سیستمی بر روند ارائه خدمات حوزه زمین تضمین نموده و تا حد امکان از بروز جرائم زمین‌خواری پیشگیری می‌نماید؛ بنابراین رویکرد کلی سامانه در درجه اول، پیشگیری از تخلفات زمین‌خواری بوده و پس از آن بر شناسایی تخلفات و تسهیل فرآیند‌های حوزه زمین تاکید دارد.

در همین راستا، امیر ناظمی به بازارنیوز گفت: پنجره واحد کاربرد‌های متنوعی از جمله مجوزدهی، مالکیت زمین در بخش‌های مختلف و تشخیص کاربری دارد. مثلا اگر زمینی کاربری صنعتی داشته باشد باید ویژگی‌های مشخصی از باب مجوز داشته باشد. سامانه پنجره واحد این امکان را می‌دهد دستگاه‌های مختلفی که در ارتباط با زمین دخیل هستند در یک فضا تجمیع شوند و ملاحظات خاص خودشان را بارگزاری کنند.

به گفته ناظمی کار بر روی این سامانه از ابتدای سال کار شروع شده و اکنون نزدیک پایان و بهره برداری است و انشاالله طی روز‌های آینده، اولین دستگاه از ۲۷ دستگاه به سامانه متصل می‌شود و امیدواریم طی فروردین ماه نیز نیمی از دستگاه‌ها به آن متصل شوند و با این ترتیب احتمالا مراسم رونمایی از پنجره واحد را در فروردین و اردیبهشت سال آینده خواهیم داشت.  

به گزارش بازارنیوز، صبح دوشنبه (۱۸ اسفند) سامانه پنجره واحد مدیریت زمین  با حضور جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات به همراه جمعی از مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع در محل سازمان جنگل‌ها، آبخیزداری و منابع طبیعی کشور رونمایی شد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: