bazarnews

کد خبر: ۹۱۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
ابهری چگونگی تحقق «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی» در عرصه فرهنگی و اجتماعی تشریح کرد و آن را یک ضرورت دانست.

مقام معظم رهبری شعار سال 1400 را «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی» اعلام کردند. محقق کردن این  شعار می تواند گره گشای عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باشد. در همین ارتباط، با «مجید ابهری» آسیب شناس اجتماعی به گفتگو پرداختیم تا به مسایل فرهنگی و اجتماعی پیرواین شعار بپردازد که در ادامه می خوانید:

 

چگونه می توان شعار سال را در مسایل فرهنگی و اجتماعی عملیاتی کرد؟

هر سال با توجه به شرایط سیاسی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور و منطقه و جهان مقام معظم رهبری شعاری تعیین کرده است و فرهیختگان، نخبگان دانشگاهی، کارشناسان و صاحب نظران به تجزیه و تحلیل و ارایه راهکارهای کاربردی در مورد آن دعوت می شوند.با توجه به موارد گفته شده امسال سال «تولید، مشارکت ها و رفع موانع» تعیین شده است.

هر یک از محورهای یاد شده راهگشای گروهی از مشکلات کشور است. از نگاه اجتماعی و فرهنگی تولید اقلام فرهنگی اهم از فیلم، تئاتر، شعر و موسیقی باید در محور احیا و تقویت خود کفایی و استقلال بوده و جوانان و نوجوانان را به اهداف یاد شده سوق دهند.

مشارکت را چگونه ارزیابی می کنید؟

مشارکت ها یعنی همنوایی، همدلی و همسویی مردم اعم از نخبگان و صاحب نظران و افراد معمولی با اهداف کلی کشور است. متاسفانه در سال های اخیر سهم مردم در امور فرهنگی و اجتماعی بسیار کمرنگ و ضعیف شده و حتی در مراسم مذهبی و جشن ها مردم کمتر مشارکت می کنند.

چراکه برخی از سازمان ها جایگاه و بخش مردمی را نیز اشکال کرده اند.

تا دو دهه قبل در برگزاری جشن ها و مراسم سوگواری خود مردم بر اساس توانمندی اقتصادی و منطقه ای آیین های فرهنگی را در ابعاد مختلف برگزار می کردند اما از زمانی توزیع طبل و پرچم اقلام سوگواری و آذین بندی توسط شهرداری ها که هنوزهم ادامه دارد مردم کمتر قدم گذاشته اند.

موانع را چه می بینید؟

مهمترین نکته ای که کشور از آن رنج می برد فضای مجازی است، بارها رهبر معظم درباره خطرات و تهدیدات آن نکاتی را فرموده اند.فضای مجازی اگر به عنوان مثبت ارتباطی و پاسخگویی به تهاجم فرهنگی و آگاهی بخشی مورد استفاده قرار گیرد بسیار مناسب و شایسته است.

متاسفانه بر اساس حجم تهاجم ها هنوز نتوانسته ایم دفاع یا حمله متقابل مناسبی داشته باشیم.

سایت های ضد انقلاب و غیر اخلاقی با حمایت های کشورهای معاند و لابی صهیونیزم حداکثر تلاش خود را در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای به کار گرفته اند.

رسانه چه نقشی می تواند داشته باشد؟

صدا و سیمای ما هنوز عمق خطر را احساس نکرده یا ابزار پاسخگویی به این هجوم ناجوانمردانه را فراهم نکرده است. در زمینه مانع زدایی و رفع موانع باید ابتدا با بصریت و آگاهی بین جناح دوست و دشمن تمیز قایل شویم، دشمن شناسی قدم اولیه در رفع موانع در زمینه های اجتماعی و فرهنگی است.

گسترش آسیب های اجتماعی از اعتیاد تا انواع مواد مخدر تشویق اباهه گری و بی بند و باری و شلختگی فرهنگی باعث شده است تا پوشش، آرایش و پیرایش برخی از نوجوانان و جوانان خود را با الگوهای غربی تطبیق دهند.

باید موانع فرهنگی و اجتماعی در پیشگیری ها و مقابله ها برداشته شود.

راه حل چیست؟

دلسوزان و افراد متعهد به آرمان های اصیل اسلامی دعوت به کار شده و اجازه انزوا و گوشه نشینی از آن ها گرفته شود. چراکه دشمن با منزوی نمودن نیروهای اصیل دست افزودن در موانع و مشکلات را دارد.

بنابراین اگر قرار است شعارهای امسال تحقق عینی پیدا کرده و دشمن از خاکریزهای فرهنگی و اجتماعی به عقب رانده شوند، طرحی نو راه اندازیم و نخبگان دلسوز را به میدان بیاوریم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: