bazarnews

کد خبر: ۹۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با هدف توسعه سطح زیرکشت و صرفه جویی در مصرف آب پارسال با تلاش بخش خصوصی ۱۵۶ هکتار گلخانه با اشتغال مستقیم هزار و ۲۵۰ نفر در استان ایجاد شد.

اکبر شیخ علیشاهی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، اظهارکرد: متقاضیان ساخت ۳۰ هکتار گلخانه با معرفی این سازمان به بانک های عامل، ۱۶۰ میلیارد ریال وام ارزان قیمت دریافت کردند و متقاضیان ساخت ۱۲۰ هکتار بدون دریافت وام بانکی با سرمایه شخصی اقدام به ساخت گلخانه کردند.

وی مجموع سطح زیرکشت انواع محصول گلخانه های استان را هم اینک ۲ هزار هکتار ذکر کرد و یادآور شد: با توجه به محدودیت منابع آبی و تغییر الگوی کاشت و افزایش میزان بهره وری مصرف آب از سنتی به روش های جدید، توسعه کشت محصولات گلخانه برای کشاورزان مقرون به صرفه است .

وی تاکید: در اجرای طرح  توسعه کشت محصول کم آبخواه ، سال قبل متقاضیان ۶۴۲ فقره پرونده درخواست دریافت تسهیلات بانکی برای ساخت و تامین سرمایه در گردش از محل بند «الف » تبصره ۱۸ و ماده ۵۲ الحاقی با سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بانک های عامل استان معرفی شدند که  از این تعداد ۳۰۷ نفر موفق به دریافت هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات شدند.

به گفته شیخ علیشاهی سال قبل، ۴۵۰ هزار تن( ۷۵ درصد) از ۶۰۰ هزار تن محصول گلخانه های استان به کشورهای روسیه و حوزه خلیج فارس صادر شد.

وی با اشاره به ارز آوری محصول گلخانه ای برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان، اقلام صادراتی را خیارسبز ، گوجه فرنگی، فلفل سبز و بادمجان ذکر کرد.

سطح اراضی قابل کشت یزد  ۱۷۳ هزار هکتار است که به دلیل کاهش بارندگی ، تغییر شیوه کشت ، توسعه گیاهان کم آبخواه و استفاده از آب مجازی در تولید  هم اکنون ۱۱۲ هزار هکتار آن کشت می شود .

از این میزان ۳۰ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) محصولات زراعی و  ۸۰ هزار و ۲۶۱ هکتار ( ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و ۲ هزار هکتار نیز به کشت محصولات گلخانه ای اختصاص دارد.

بخش عمده درآمد کشاورزان یزد مربوط به باغبانی و کشت پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی ، بادام ، انگور، زیتون وخرماست که ۵۹۵ هزار تن تولیدات محصول زراعی، ۲۸۲ هزار و ۴۵۹ تن محصولات باغی ، ۶۰۰ هزار تن محصولات گلخانه ای و ۴۳۳ هزار تن محصولات دامی در مجموع یک میلیون و ۸۹۶ هزار تن حاصل تلاش و اشتغال مستقیم ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار استان یزد است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: