bazarnews

کد خبر: ۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گفت: واقعیت این است که توافق صورت گرفته بین ایران و غرب تا کنون به میزانی که انتظار می رفت موفق نبوده است.
بازار نیوز - سیده فاطمه مقیمی، کارآفرین نمونه و عضو اتاق بازرگانی تهران درباره شرایط تجارت خارجی ایران در ماه های پس از برجام گفت: با اینکه حدود یک سال از اجرای برجام می گذرد اما به اذعان بسیاری از کارشناسان اقتصادی، برجام هنوز نتوانسته است گشایش مورد انتظار فعالان اقتصادی و اهالی بازار در حوزه دیپلماسی اقتصادی را فراهم کند.

 وی افزود: واقعیت این است که توافق صورت گرفته بین ایران و غرب تا کنون به میزانی که انتظار می رفت موفق نبوده است. 

مقیمی اظهار داشت: البته رفت و آمدهای موجود بین هیات های تجاری ایران و کشورهای اروپایی نشان دهنده پتانسیل بالای ایران در مبادلات خارجی است که طرف های خارجی به خوبی متوجه این موضوع شده اند.

 این فعال اقتصادی با اشاره به رفت و آمد دائمی هیات های مختلف دیپلماتیک و تجاری به تهران خاطرنشان کرد: تقریباً هر روز یک یا دو هیات تجاری در اتاق بازرگانی تهران حضور پیدا می کنند که موقعیت جغرافیایی این کشور ها نیز تقریباً گسترده است. وی با اشاره به نام کشورهایی چون ترکیه، روسیه و کشورهای اروپایی و آسیای شرقی به تراز گفت: همچنین هیات های دیگری از سایر کشورها در حال رفت و آمد به ایران بوده و نشست های مختلفی با طرف ایرانی داشته اند که این نشست ها منجر به تفاهمات اولیه بین طرفین شده است. 

مقیمی در ادامه با اظهار خوش بینی نسبت به برآیند این نشست ها تصریح کرد: اگر بحث امنیت سرمایه گذاری در ایران مشخص شده و پشتوانه قانونی قوی ایجاد شود هر دو طرف می توانند شرکای تجاری خوب و مناسبی برای یکدیگر باشند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نقش تعیین کننده تک نرخی شدن ارز به عنوان یکی از عوامل بسیار مؤثر در استحکام سرمایه گذاری خارجی، به خبرنگار تراز گفت: خوشبختانه دولت آقای روحانی این قول را به اتاق بازرگانی داده است که این اتفاق تا پایان سال جاری عملیاتی شود.

مقیمی در پاسخ به این سوال که آیا با هیات های تجاری خارجی تاکنون قراردادی منعقد شده است یا نه، اظهار داشت: انعقاد قرارداد های تجاری نیازمند مذاکرات پیچیده و سختی است که برای عملیاتی شدن آن باید بند به بند مسائل بررسی شود. 

وی با اشاره به نزدیک بودن زمان انعقاد چند قرارداد در حوزه نفت و پتروشیمی  افزود: به نظرم به هیچ وجه نباید در این مسائل عجله نشان داد؛ چرا که این موضوع امری زمان بر است.
تراز
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: