bazarnews

کد خبر: ۹۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
معاون اول دادستان کشور:
معاون اول دادستان کشور با بیان اینکه منشا فساد اقتصادی بیشتر از مدیران میانی است، گفت: فاسدها قدرتمند شده‌اند و نمی‌گذارند که ساختارها اصلاح شود.
بازار نیوز - حجت‌ الاسلام مرتضوی مقدم در ششمین روز ازهفته بسیج درهمایش اقتصاد سیاه که در دانشگاه شهید بهشتی، با بیان اینکه اگر قرار باشد زمانی که بحث حقوق‌های نجومی مطرح و دستگاه قضایی نیز همه متخلفان را بدون انجام مراحل قانونی دستگیر و روانه زندان کند این که نمی شود اجرا عدالت، اظهارکرد: کار دستگاه قضا رسیدگی به جرم و طی مراحل قانونی است وقتی پشت میز قضاوت می‌نشینی می‌بینی که به آسانی نمی‌توان کار کرد. 

وی در ادامه افزود: ابتدا باید تشخیص بدهی، مجرم را شناسایی کنی، بررسی‌ها انجام شود، اسناد جمع‌آوری شود و ببینی چه عواملی باعث شده تا چنین تخلفی انجام شود.

وی با بیان اینکه اگردستگاه ها و عواملی که باید کسانی را که فساد کرده‌اند معرفی کنند این کار را انجام دهند راحت‌تر می‌توان با مفسدان برخورد کرد ، گفت: ولی اگر در این رابطه کوتاهی شود آیا دستگاه‌ قضایی می‌تواند همه ادارات و نهادها را یک به یک سر بزند و در رابطه با فساد بررسی کند؟

مرتضوی مقدم افزود: فساد یک مساله عمومی است از این جهات که ابعاد مختلفی همچون سیاسی، ‌فرهنگی و اقتصادی دارد. 

وی با بیان اینکه فساد اقتصادی به مفاسد کلان و مفاسد خرد تقسیم می‌شود و بحث امروز ما نیز بحث مفاسد کلان است گفت: فساد کلان براساس مرتکبین آن به دو دسته سیاستمداران داخل نظام که دارای نفوذ هستند و یا مدیران عالی و میانه نظام تقسمی می شود. 

وی با بیان این که فساد کلان از هر منشایی می‌تواند باشد گفت: ما درمورد مدیران عالی کشور نمی‌توانیم بگوییم که فساد از آنها سرچشمه می‌گیرد بلکه منشا فساد اقتصادی بیشتر از مدیران میانی است.

به گفته وی، در این فساد گاهی انگیزه سیاسی و گاهی انگیزه ثروت اندوزی دارند که انگیزه سیاسی برای بدبین کردن مردم به نظام و انقلاب انجام می شود و در ثروت‌اندوزی نیز یک فرد بیش از حد نیاز با نیرنگ و تقلب ثروت جمع کند.

معاون اول دادستان کشور با بیان این که نحوه ارتکاب به فساد یا سازمان یافته یا غیرسازمان یافته است گفت: تقلب و جعل اسناد دولتی مصادیقی از جرایم سازمان یافته هستند. 

مرتضوی مقدم با بیان اینکه فساد اقتصادی کلان سازمان یافته سه چهره اقتصاد سیاه، اقتصاد سفید و اقتصاد خاکستری است، ادامه داد: در فساد اقتصاد سیاه آنقدر شور است که عام و خاص از آن مطلع می‌شوند، فساد اقتصاد خاکستری فسادی است که فقط اهل فن، اقتصاددانان و متخصصان متوجه آن می‌شوند. مثل تبانی در معاملات دولتی یا مداخلات کارمندان دولت در معاملات دولتی.

وی اظهارداشت: فساد اقتصادی سفید هم مانند تصرف در اموال دولتی است و این فسادی است که خیلی به آن اهمیت داده نمی‌شود و اگر هزینه‌هایی که برای ادارات دولتی می‌شود براساس یک نظم خاص باشد در بیت‌المال خیلی صرفه‌جویی خواهد شد.

معاون اول دادستان کل کشور در ادامه ضمن تبریک به مناسبت هفته بسیج گفت: بسیج گروه خاصی نیست، بسیج یک جریان عملی همچون اخلاص، تقوا،‌ خدمت، باطل‌ستیزی، مقاومت و وحدت و همدلی است و هر کسی در این جریان قرار گرفت و مدافع نظام و ارزش‌های دینی شد بسیجی می شود.

مرتضوی مقدم ادامه داد: وقتی بسیج درهشت سال دفاع مقدس می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند آیا در این مشکلات داخلی نمی‌تواند؟ مشکل اینجاست که ما بسیج را خوب نشناختیم. یکی از وظایف بسیج دفاع از ارزشها در موقع حمله دشمن است. درصورتی که بسیج در بخش‌های مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی می‌تواند نقش ایفا کند.

وی تاکید کرد: کسانی که روحیه خدمت ندارند و مقابل حق و باطل بی‌تفاوت‌اند نااهل هستند و نظام نباید به دست نااهلان بیفتد. ما اگر بخواهیم انقلاب را حفظ کنیم باید از بسیج در تمام سطوح مدیریتی کشور استفاده کنیم.

 نظارت قوی مانع از ایجاد فساد می شود
رئیس سازمان مردم‌نهاد دیدبان شفافیت و عدالت و نماینده سابق مجلس نیز در این همایش گفت: اگر ما برای مبارزه با فساد تفاهم پیدا کنیم راحت‌تر می‌توانیم راه مبارزه با فساد را پیدا کنیم. 

وی افزود: متأسفانه ما می‌بینیم که برای یک کیف‌قاپ جرم‌انگاری شده، ولی برای برخی از فسادها در بانک، جرم‌انگاری نشده است.

احمد توکلی تأکیدکرد: زمینه دیگر ایجاد فساد تجارت کردن از موضع قدرت است البته اراده خود انسان خیلی مهم است. 

نماینده سابق مجلس ادامه داد:‌ امروز فاسدها قدرتمند شده‌اند و نمی‌گذارند که ساختارها اصلاح شوند. اگر نظارت قوی داشته باشیم می‌بینیم که فساد ایجاد نمی‌شود.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: