سلامت قلب چگونه تعیین می شود؟


وی ‌با ‌بیان اینکه مهمترین ‌نشانه بیماری قلبی درد است، افزود: دردهای قفسه ‌سینه ‌تنوع زیادی دارند، اما ‌دردی را پزشکان درد قلبی محسوب می کنند که اطراف ‌جناق سینه باشد و حالت فشارنده، سوزشی یا سنگینی ‌در قفسه سینه ایجاد کند.
این متخصص ‌بیماری های ‌قلب ‌و ‌عروق، گفت: درد قلبی ‌معمولا ‌چند دقیقه ای طول ‌می کشد ‌و ‌نباید لحظه ای ‌و ‌در ‌حد چند ثانیه باشد، دردهای لحظه ای ‌درد قلبی ‌نیستند. دردهای نقطه ای و جابجا شونده و دردهای لحظه ای معمولا درد قلبی نیستند، اما احساس بد در قفسه سینه در بیماری که سابقه داشته ‌و یا بیماری که علائم خطر را دارد باید جدی گرفت.
وی ‌در خصوص اهمیت ‌پیشگیری از بروز بیماری ‌های قلبی، اظهار کرد: دیابت، قند خون فشارخون، مصرف دخانیات، چربی بالا، استرس و آلودگی هوا از عوامل خطر بیماری های قلبی است، شناخت این مسائل و دوری از آن ‌در پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی ‌موثر است.
اخباری ‌در خصوص تقویت قلب، اظهار کرد: قلب یک ماهیچه بوده‌ ‌و عضله قلب مانند سایر عضلات بدن با ورزش های هوازی، مقاومتی، دوچرخه سواری، پیاده روی تند ‌و طناب زدن تقویت شده ‌و با قدرت کارایی بیشتری پیدا می کند.
مواد غذایی مفید برای تقویت قلب
این فلوشیپ ‌آنژیوپلاستی ‌در مورد مواد ‌غذایی مفید برای ‌تقویت ‌قلب، گفت: قلب ‌مانند هر ارگان دیگر بدن نیاز به تغذیه ‌و ‌اکسیژن دارد ‌و غذاهای ‌سالم مانند ‌گوشت ‌های سفید، سبزیجات، میوه ها، حبوبات، لبنیات ‌کم ‌چرب برای تقویت ‌و سالم ماندن آن مفید است. دوری از استرس، تنش های اجتماعی، گذشت کردن، کوتاه آمدن و داشتن سبک زندگی سالم برای حفظ سلامت قلب ‌حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: گوشت های ‌قرمز نسبت به گوشت های سفید در بافت عضله کلسترول ‌و چربی های ‌مضر فراوان تری دارند، انتخاب عذاهای سالم و پرهیز از مصرف غذاهای ناسالم مانند غذاهای فرآوری و سرخ شده، فست فودها، گوشت های قرمز و غذاهای روغنی بری کاهش بیماری های قلبی ‌توصیه می شود.

عدم خودمراقبتی درمان بیماری‌ها را پیچیده می‌کند
وی در ‌خصوص دردهای قلبی، گفت: اگر سمت چپ بدن از ناحیه دست تا شانه ‌حالت تیر کشیدن داشته باشد، این نوع دردها معمولا درد قلبی نیستند، اما اگر سن فرد بالا بوده و مصرف سیگار، بیماری دیابت و دیگر عوامل خطر را داشته باشند، تیر کشیدن قفسه سینه درد قلبی است.
این ‌متخصص ‌بیماری ‌های ‌قلب ‌و ‌عروق، تاکید کرد: در زندگی شهرنشینی امروزی استفاده از غذاهای سالم مانند ترکیبی ‌از سبزیجات، سالاد، روغن های سالم، حبوبات، لبنیات کم چرب، انواع میوه ها، گوشت های سفید ماهی و میگو پرندگان دیگر برای مصون ماندن از بیماری های قلبی ‌به اشخاص ‌توصیه ‌می ‌شود.
اخباری ‌تصریح کرد: در سبک زندگی سالم، دوری از تنش های اجتماعی، گذشت و فداکاری کردن، کمک ‌و محبت به اطرافیان، داشتن آرامش و مشغول به کار بودن افراد در سلامتی آنها موثر است. بیکار نبودن و لذت بردن از زندگی در دراز مدت منفعت ‌زیادی برای افراد ‌به دنبال دارد.
وی ‌در توصیه به سالمندان برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری های قلبی، گفت: خوشبختانه ‌با پیشرفت علم، دستگاه ها ‌و لوازم تشخیصی بیماری ها در سنین میانسالی تشخیص داده می شوند، درمان های پیشرفته ‌و تجهیزات پیشرفته ‌تری نسبت ‌به سال های قبل وجود دارد.
این فلوشیپ آنژیوپلاستی، اظهار کرد: از سویی با بالا رفتن میانگین سن افراد در کشور تعداد سالمندان ‌و بیماری ها افزایش یافته است عدم خودمراقبتی درمان بیماری ها را پیچیده تر می ‌کند. باید سالمندان با پیاده روی منظم، رژیم غذایی مناسب، تفریح روزانه، آزمایش خون، گرفتن نوار قلب ‌و مراقبت های لازم دوره ای سلامت قلب ‌شان حفظ کنند