bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک نماینده مجلس ضمن انتقاد از دخالت بی مورد دولت‌ها در صنعت خودروسازی کشور، اظهار کرد: تناقض در گفتار مسئولین و کارشناسان، نشان دهنده عدم وجود اطلاعات دقیق و شفاف در این صنعت است. با این اطلاعات غیر شفاف هرگونه واگذاری و خصوصی سازی خودروسازها، اقدامی اشتباه است.

مالکیت شرکت‌های خودروی، همچنان در هاله‌ای از ابهام/ خصوصی سازی شرکت‌ها با اطلاعات غلط اقدامی اشتباه است.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «ابوالفضل ابوترابی» نماینده مجلس و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفتگو با بازارنیوز با بیان اینکه بسیاری از مشکلات صنعت خودروی کشور به علت دخالت دولت است، اظهار داشت: خودروسازانی که زمانی بنا بود به طور واقعی خصوصی شوند، سالهاست از دخالت دولت‌ها بی نصیب نمانده و اکنون این شرکت‌ها از این مشکل طی این سال‌ها رنج می‌برند. نکته جالب اینجاست که بسیاری از مسئولین بار‌ها در مصاحبه‌هایی سهم دولت در سهام خودروسازان ۶ درصد عنوان کرده اند که قطعا عددی غیر واقعی است.


عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها با اشاره به نامه هفته گذشته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مورد سهام خودروسازان افزود: وزیر کار، با برشمردن نام شرکت‌هایی که دولت به طور مستقیم و غیر مستقیم در آن‌ها سهام دارد، سهم دولت از ایران خودرو را حدود ۴۶ درصد اعلام کرد. این موضوع در حالی است که برخی کارشناسان سهم دولت از خودروسازان را بیش از ۵۰ درصد عنوان کرده اند. این تناقض در گفتار مسئولین و کارشناسان، نشان دهنده عدم وجود اطلاعات دقیق و شفاف است. با این اطلاعات غیر شفاف هرگونه واگذاری و خصوصی سازی خودروسازها، اقدامی اشتباه است.


وی با انتقاد از عدم وجود شفافیت در ساختار مالکیت و سهام خودروسازان افزود: علاوه بر اینکه یکی از دلایل مهم زیان انباشته بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومانی و بهره‌وری پایین این شرکتها، همین عدم شفافیت در ساختار مالکیتی آنهاست، واگذاری خودروساز‌ها با روش فعلی و فروش سهام آن‌ها با واسطه به دولت یا خود خودروسازها، نه تنها دردی از این صنعت دوا نخواهد کرد، بلکه به مشکلات فراوانی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، معیشتی دامن زده و حتی ممکن است باعث به وجود آمدن معضلات امنیتی و اعتراضات کارگری باشد.


نماینده مردم نجف آباد شفاف سازی سهام خودروسازان را پیش نیاز برون رفت از مشکلات فعلی دانست و پیرامون آن بیان داشت: بدون اصلاح ساختار مالکیتی خودروسازان، هرگونه اقدام در راستای بهبود وضعیت خودروسازی کشور، و خصوصی سازی واقعی این صنعت، عملی بیهوده بوده و مشکلات را به سال‌های بعد حواله خواهد داد.

 

وی افزود: دو گام پیشنهادی در جهت رفع مشکلات این خودروساز مطرح است که نخست شفافیت وضعیت مالکیتی، مدیریتی و مالی شرکت اصلی و شرکت‌های زیر مجموعه است ودر گام دوم واگذاری سهم شرکت‌های وابسته از شرکت اصلی است. همچنین مواردی مانند تعیین تکلیف بنگاه‌ها و اموال منقول و غیر منقول می‌تواند مؤثر باشد.


این نماینده مجلس در پایان با اشاره به لزوم شفاف سازی مالکیت سهام خودروسازان توسط وزیر صمت گفت: وزارت صمت باید هر چه سریعتر وضعیت سهامداران خودروسازان را به صورت شفاف اعلام کرده و میزان واقعی سهم دولت در لایه‌های دوم و سوم شرکت‌های سهامدار را نیز مشخص کند. با عدم وجود اطلاعات دقیق، هر گونه تصمیم گیری برای مسئولین، قطعا نتایج ناگواری به همراه خواهد داشت.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: