bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با بازار مطرح کرد؛
وزیر راه و شهرسازی از تشکیل کمیته مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و صمت به منظور ارتقاء مسیر‌های ترانزیت صادرات کالا خبر داد.

همکاری مشترک وزارت صمت و راه برای ارتقاء مسیر‌های ترانزیتی/ کریدور شمال به جنوب در حال تکمیل است

گروه راه و مسکن بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران  و در پاسخ به سوال  خبرنگار بازارنیوز پیرامون تعامل وزارت راه و شهرسازی با وزارت راه و شهرسازی، به ویژه سازمان توسعه تجارت به منظور رفع موانع ترانزیتی صادرات کالا اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی تاکنون جلسات متعددی را با وزارت صمت داشته و طی این جلسات دو وزارتخانه راه و شهرسازی وصمت تصمیم به تشکیل کمیته‌های مشترکی برای نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌ای ایجاد گرفته‌اند؛ پیش بینی می‌شود تشکیل این کمیته در آینده نه چندان دور در جلسه هئیت دولت تصویب خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری از ارتقاء سطح کیفی حمل و نقل کشور گفت: در حال حاضر اگر سیستم حمل و نقل کشور به یک نقطه ایده‌آل برسد، در آن هنگام می‌توان گفت که این مولفه می‌تواند سالانه ۲۰ درصد از GDP کشور را از محل منابع واصله از طریق مسیر‌های سه گانه ریلی، جاده‌ای و دریایی تامین کند.

وی در تشریح این مسئله گفت: به عنوان مثال هند اگر بخواهد محموله تجاری را به مقصد فنلاند ارسال کند، موظف است کانتینر خود را از طریق چابهار وارد ایران کرده و پس از آن از با استفاده از مسیر ریلی به شهر رشت انتقل یافته و پس از انجام مراحل اداری آن محموله از طریق بندر آستار روسیه به فنلاند ارسال می‌گردد؛ درحال حضار انجام این مراحل از طریق مسیر‌های ترانزیتی ایران در بازه زمانی ۲۱ روز‌های انجام می‌شود، اما اگر هند بخواهد این کار را اط طریق دیگر انجام دهد مجبور است زمانی بالغ بر سه ماه را صرف این کار کند.

قاسمی در ادامه تأکید کرد: در حال حاضر موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیکی ایران به گونه‌ای است که می‌تواند هزینه و زمان صرف شده برای ترانزیت کالا‌های صادراتی کشور‌های دیگر را تا حد قابل قبولی کاهش دهد و درحال حاضر این کشور‌ها به خوبی می‌دانند در راستای تحقق منافع خود در حوزه تجارت خارجی ناگزیر به استفتده از مسیر‌های ترانزیتی ایران هستند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه، تکمیل کریدور‌های شمال و جنوب و در عین حال شرق به غرب را از مهمترین اهداف کار‌های دولت سیزدهم به منظور توسعه مسیر‌های حمل و نقلی دانسته و تشریح آن گفت: در حال حاضر میزان حجم صادرات روسیه به کشور هند رقمی بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل واردات هند را شامل می‌شود؛ مضاف بر این، کشور روسیه سالانه ۳۰۰ هزار تن زغال‌سنگ به هند ارسال می‌کند و از همین رو این کشور برای کاهش هزینه‌ها، صادرات خود به هند را از طریق ایران انجام داده و این مسئله در نهایت هزینه این کشور را  به یک سوم مسیر‌های ترانزیتی دیگر منجر کاهش می‌دهد.



رستمی در پایان تاکید کرد: این قیبل موارد همگی جزو مزیت و منافعی است که وزارت راه وشهرسازی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از طریق توسعه و ارتقاء مسیر‌های ترانزیت خود برای اقتصاد کشور محیا سازد؛ علاوه بر این باید این نکته را هم خاطر نشان کرد که علاوه بر ساخت مسکن، تقویت مسیر‌های ترانزیتی نیز در جایگاه خود از اهمیت بسیار زیادی برای وزارت راه وشهرسازی برخوردار است.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: