bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
درگاه ملی صدور مجوز از ۲۳ آذرماه قطع بوده و همچنان علت قطعی آن توسط ثبت احوال اعلام نشده است.

به گزارش بازارنیوز، در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، یکی از راه‌های جلوگیری از گسترش این ویروس، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است، دولت الکترونیک و ارائه خدمات به صورت غیر حضوری یکی از اقدامات لازم برای پیشگری محسوب می‌شود.

اما درگاه ملی مجوز‌های کشور از تاریخ ۲۰ آذرماه قطع و از دسترس خارج شده است.

طبق اطلاعیه‌ای که روی سایت درگاه ملی مجوز‌ها قرار گرفته، به دلیل قطعی و عدم ارائه سرویس از سوی ارائه‌دهندگان سرویس پایه امکان ثبت درخواست مجوز از طریق این سایت از سه‌شنبه ۲۳ آذر وجود ندارد.

در این اطلاعیه هیچ اشاره‌ای به آغاز صدور مجوز و ارائه سرویس از طریق این درگاه نشده است.

ثبت‌احوال نیز تاکنون دلیل روشنی برای قطعی این سامانه و تبین مشکل پیش‌آمده بیان نکرده است.

درگاه ملی مجوز‌های کشور که با هدف تسهیل صدور مجوز‌های کسب وکار، شفافیت، عدالت و حذف مقررات دست‌وپاگیر شروع فعالیت می‌کرد، پنج روز است که امکان ثبت‌نام برای درخواست مجوز کسب‌وکار‌های جدید را از دسترس خارج کرده است.

مالکی، رئیس دفتر درگاه ملی مجوز‌های کشور در همین خصوص می‌گوید: دلیل قطعی را از سمت سازمان ثبت‌احوال کشور است و به‌رغم پیگیری‌های این نهاد در چند روز گذشته، پاسخی از سمت ثبت‌احوال دریافت نکرده است.

استعلام از ثبت‌احوال و سازمان امور مالیاتی برای اطلاع از سوءپیشینه و وضعیت پایان خدمت از اصلی‌ترین استعلاماتی است که از سوی این درگاه برای بررسی درخواست مجوز گرفته می‌شود و با قطع شدن ارائه استعلام ثبت‌احوال عملاً ثبت‌نام برای درخواست جدید امکان‌پذیر نخواهد بود.

ثبت‌احوال نیز تاکنون دلیل روشنی برای قطعی این سامانه و تببین مشکل پیش‌آمده بیان نکرده است.

امیر سیاح رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این موضوع را باید از ثبت احوال و اتاق اصناف پیگیری کنید.

ثبت احوال پاسخگوی علت قطعی سامانه نیست!
پیگیری‌های ما از ثبت احوال بدون نتیجه ماند و پاسخی ندادند. این در حالی است که طبق شنیده ها، ثبت احوال جلوی ثبت مجوز‌ها و فعالیت سامانه را گرفته است.

طباطبایی سرپرست برنامه ریزی مرکز اصناف بازرگانان اتاق اصناف ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما یک سامانه اصناف داریم و روزانه ۱۵۰۰ پروانه کسب یا حواله صادر می‌کنیم، این فرآیند در گذشته دستی بود، اما در حال حاضر به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

او ادامه داد: برخی کار‌ها را از بستر G ۴ B انجام می‌دادیم و طبق قانون نیز تمامی مجوز‌های لازم را از طریق G ۴ B که زیر نظر وزارت اقتصاد است انجام می‌دهیم و این قطع بودن درگاه زیر نظر اصناف نیست.

سرپرست برنامه ریزی مرکز اصناف بازرگانان اتاق اصناف تصریح کرد: تمامی استعلامات صدور پروانه کسب، ثبت احوال و ... از طریق بستر G ۴ B انجام می‌شود که از هفته گذشته این سامانه قطع شده است و امکان مکاتبات میسر نیست. دلیل قطع بودن این سامانه را نمی‌دانیم و ممکن است قطع بودن این سامانه دلایل مالی یا نرم افزاری و سخت افزاری باشد.

شهریور ماه سال ۱۳۹۸، نمایندگان مجلس با ایجاد سامانه "درگاه ملی مجوز‌های کشور"به عنوان تنها مرجع رسمی مجوز‌های کشور موافقت کردند.

این درگاه دارای چارچوبی یکپارچه است که سامانه‌های چهارگانه پایگاه اطلاعاتی مجوز‌ها و استعلامات کشور (نما)، میز مشاوره کسب‌وکار (یاور) صدور مجوز‌های کشور (سام) و شکایات، انعکاس و پیگیری رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوز‌های کسب و کار (دادور) را شامل می‌شود.

طبق جدول زیر، تاکنون ۲ میلیون و ۷۲ هزار و ۳۶ درخواست مجوز، ۱ میلیون و ۴۴ هزار و ۵۶۹ درخواست مجوز صادر شده و ۱۰ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۶۱۶ استعلات مبادله شده در درگاه ملی مجوز کشور به ثبت رسیده است.

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این درگاه، ضمن دریافت مشاوره، از آخرین شیوه نحوه اخذ مجوز‌های کشور، ضوابط موجود، مدارک لازم، استعلامات، میزان هزینه، فرآیند و مدت‌زمان صدور آگاهی یابند و در گام بعدی با ثبت درخواست خود اقدام به ارائه مدارک و مستندات لازم به صورت الکترونیکی کنند. سپس از وضعیت صدور مجوز خود از طریق پیامک مطلع شوند و در صورت نیاز اقدام به ثبت شکایت و پیگیری روند آن به‌صورت الکترونیکی کنند.

/باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: