bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
رییس بنیاد ملی توانمند سازی گندمکاران ایران خاطر نشان کرد: در هر هکتار اراضی که زیر کشت گندم می‌رود باید حداقل ۵۰۰ کیلو کود مصرف شود این در حالیست که کمتر کشاورزی این میزان کود مصرف می‌کند به همین دلیل میزان برداشت از اراضی آبی ما کم می‌شود.

علیقلی ایمانی، پیرامون میزان کشت پاییزه گندم در سال جاری، گفت: حدود ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت دیم پاییزه رفته‌اند این در حالیست که پیش‌بینی شده بود امسال در ۴ میلیون هکتار از اراضی کشت پاییزه داشته باشیم. همچنین ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت آبی رفته است درحالی که بنا بر این بود که ۲ میلیون هکتار کشت آبی پاییزه داشته باشیم.

وی با اشاره به روند مساعد بارندگی در برخی مناطق، گفت: در مناطقی که بارندگی مناسب بوده است کشاورزان هم گندم سبز خوبی دارند و هم این امیدواری در بین آن‌ها وجود دارد که گندم‌های که هنوز سبز نشده است در روز‌های آینده سبز شوند.

عضو شورای قیمت‌گذاری گندم در ادامه گفت: کم بارشی در برخی مناطق باعث شده است کشت کشاورزان عقب بیفتد و آن‌ها منتظر بارندگی‌ها در روز‌های آینده هستند اگر بارندگی‌ها در اسفند و اوایل فروردین ادامه داشته باشد پیش‌بینی کشت ۶ میلیون هکتار در کل کشور محقق خواهد شد.

ایمانی با اشاره به تغییرات اقلیمی، بیان کرد: تغییرات اقلیمی کشت را به تاخیر انداخته است، اما بارندگی‌های اخیر این امیدواری را در ما زنده کرده است که امسال تولید خوبی در سطح کشور داشته باشیم که حداقل نیاز داخلی تامین می‌شود.

به گفته وی، سال گذشته حدود ۴ میلیون هکتار کشت دیم پاییزه و ۲ میلیون و ۳۰ هزار هکتار کشت آبی پاییزه داشتیم.

این فعال کشاورزی ادامه داد: کشت استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، خوزستان، همدان، کردستان، فارس معمولا به صورت دیمی است و همواره در کشور میزان کشت دیم ۲ برابر کشت آبی بوده است.

رییس بنیاد ملی توانمند سازی گندمکاران ایران ۵ تا ۱۰ فروردین را زمان برداشت گندم پاییزه عنوان کرد و افزود: برداشت گندم در استان‌های گرمسیری، چون سیستان بلوچستان و بوشهر در فروردین آغاز می‌شود و کم‌کم زمان برداشت به مناطق معتدل و سردسیر می‌رسد باید بگویم خصلت مناطق سردسیر به گونه‌ای است که آن‌ها زودتر از همه کشاورزان کشت و دیرتر برداشت می‌کنند.

وی با اشاره به نرخ تضمینی خرید گندم در سال زارعی جدید، گفت: پیش از شروع سال زارعی نرخ تضمینی خرید گندم توسط شورای قیمت گذاری ۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. اما این نرخ نتوانسته است رضایت کشاورزان را جلب کند چرا که این قیمت متناسب با هزینه تولید و قیمت جهانی گندم نیست از این‌رو به‌دنبال تجدید نظر روی نرخ نهایی خرید تضمینی گندم هستیم رایزنی‌هایی با کمیسیون اقتصادی مجلس و وزارت جهاد کشاورزی را آغاز کردیم، اما هنوز به نتیجه نرسیده و تغییری در نرخ اعمال نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه نوع کود برای گندم استفاده می‌شود؟ گفت: استاندارد مصرف کود باید براساس آزمون خاک تعریف شود که متاسفانه به این بخش کمتر توجه می‌شود. در هر هکتار اراضی که زیر کشت گندم می‌رود باید ۱۵۰ کیلو کود‌های فسفاتی، ۱۰۰ کیلو پتاس، ۲۰۰ کیلو اوره استفاده شود، اما در عمل کشاورزان از این میزان کود در کشت و کار خود بهره نمی‌گیرند، زیرا هزینه خرید کود‌های پایه گران است و از توان خرید کشاورز خارج است.

به گفته ایمانی، بسیاری بر این باورند که نیترات محصولات کشاورزی در ایران بالاست، اما باید بگویم که چنین نیست. میزان مصرف کود در ایران کمتر از مقیاس جهانی است ما در یک سال زراعی باید ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کود مصرف شود این در حالیست که میزان مصرف کود به ۲ میلیون تن هم نمی‌رسد چرا که کود مورد نیاز بخش کشاورزی تامین نمی‌شود. اگر بیش از ۴ میلیون کود در سال مصرف شد آن زمان می‌توانیم درباره بالا بودن مصرف کود در کشورحرف بزنیم.

این فعال کشاورزی ادامه داد: در زمان داشت گندم به عنوان فرک از کود اوره استفاده می‌شود همچنین ریز مغذی‌هایی، چون منگنز، روی، آهن و موادی که مورد نیاز محصول هست به وسیله سم‌پاشی‌ها با محصول داده می‌شود.

وی در پایان حداقل کود مصرفی در هر هکتار را ۵۰۰ کیلو عنوان کرد و خاطر نشان کرد: مصرف کود در اراضی دیم کمتر است، اما این رقم باید در اراضی آبی اتفاق بیفتد اگر در اراضی آبی بحث تغذیه گیاهی را کامل داشته باشیم می‌توانیم از ۲ میلیون هکتار حداقل ۱۰ میلیون تن گندم برداشت کنیم، اما این اتفاق نمی‌افتد چراکه نمی‌توانیم کود مورد نیاز کشاورزان را تهیه و تامین کنیم.

/ ایلنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: