bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
رئیس شورای ملی زیتون گفت: قیمت هر کیلو زیتون کنسروی فله درب کارخانه ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان و هر لیتر روغن زیتون تولید داخل ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

به گزارش بازارنیوز، مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون گفت: اخیرا اخباری در فضای مجازی منتشر شد که قیمت زیتون کنسروی در ترکیه یک سوم قیمت ایران است، در حالی که این موضوع کاملا کذب است.

او ادامه داد: محصولی که در ترکیه تولید می‌شود، باقی مانده سال ۲۰۱۹ است که دیگر قابلیت استفاده خوراکی ندارد و تاریخ انقضا آن گذشته است.

عباسی ادامه داد: قیمت زیتون ترکیه ۳۰ تا ۳۵ درصد کمتر از ایران است، ضمن آنکه افزایش قیمت زیتون کنسروی در راستای حمایت از مصرف کننده است، چرا که کنسرو زیتون در مقایسه با روغن زیتون فوایدی ندارد.

این مقام مسئول مصرف کنسرو زیتون ایران را ۳ برابر متوسط جهانی اعلام کرد و گفت: اگر مصرف کنسرو زیتون به یک سوم رقم فعلی برسد به متوسط جهانی نزدیک شدیم.

او ادامه داد: با توجه به افزایش سرانه مصرف کنسرو زیتون نسبت به متوسط دنیا، واردات کنسرو را ممنوع و روغن زیتون را آزاد کردیم تا با کاهش قیمت تمام شده مردم به سراغ مصرف روغن زیتون روند.

عباسی سرانه مصرف روغن زیتون را ۲۰۰ گرم اعلام کرد، گفت: با افزایش سرانه مصرف به ۶۰۰ گرم به متوسط جهانی رسیدیم، بدین منظور هر گونه تسهیل گری برای کاهش قیمت روغن زیتون را در برنامه خود باید انجام دهیم.

به گفته او، با توجه به شرایط تحریم، برای صادرات هر محصولی ۱۰ کشور باید دور زده شود، در حالی که برای واردات این طور نیست که این امر بدان معناست که با هدف نابودی تولید ما را تحریم کردند.

رئیس شورای ملی زیتون گفت: واردات در مواقعی صورت می‌گیرد که تنها ۲۰ درصد مخازن مانده باشد، در حالی که امسال به رغم ۷۰ هزارتن مخازن زیتون کنسروی به دنبال واردات هستیم.

او ادامه داد: واحد‌های متوسط به پایین رقیب واحد‌های قدیمی این صنعت شدند، چرا که ۸۰ واحد اعلام آمادگی کردند که اگر واحدی مواد اولیه ندارد، درخواست کند تا آن را در اختیارش قرار دهیم، منتهی این واحد‌ها با اجرای اقتصاد دامپینگ به دنبال واردات هستند.

عباسی قیمت هر کیلو زیتون کنسروی فله درب کارخانه را ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان و هر لیتر روغن زیتون تولید داخل را ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه روغن زیتون تنها غذایی است که دارو محسوب می‌شود، لذا واردات آن به سبب بحث سلامت محور بودن آزاد است.


/yjc

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: