bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
چندی پیش مردم تهران درحالی شب یلدا را در کنار خانواده‌های خود سپری کردند که علاوه بر افزایش قیمت آجیل، میوه و دیگر تنقلات با افزایش قیمت نامتعارف کرایه‌های شرکت اسنپ مواجه شده بودند؛ مسئله‌ای که مسئولان این شرکت آن را یک امر معمول در شب یلدا می‌دانند.

گران فروشی یلدایی به سبک تاکسی‌های اینترنتی/ علت افزایش قیمت ۴.۵ برابری کرایه‌های اسنپ چه بود؟

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روز پیش و همزمان با شروع بارندگی‌های شدید در تهران، کرایه‌های شرکت «اسنپ» افزایش قیمت به شدت چشمگیری را تجربه کرد؛ این موضوع  تنها محدود به این بارندگی‌ها نبوده چرا که این مسئله برای باری دیگر و همزمان با فرار رسیدن شب یلدا مجددا تکرار شد؛ اکنون با گذشت تنها چند روز از شب، یلدا مشاهده می‌شود که تعداد افراد گلایه‌مند از افزایش قیمت کرایه‌های اسنپ طی این مدت کم نبوده و به نظر می‌رسد که رفته رفته تعداد این افراد  نیز بیش‌تر از معترضین فعلی خواهد شد؛ پیرو همین مسئله نیز برخی از مخاطبان بازارنیوز نیز پیرامون عکس‌هایی را به منظور اعتراض به افزایش قیمت نامتعارف کرایه‌های شرکت اسنپ در شب یلدا را برای ما ارسال کردند.

گران فروشی یلدایی به سبک تاکسی‌های اینترنتی/ علت افزایش قیمت ۴.۵ برابری کرایه‌های اسنپ چه بود؟
گران فروشی یلدایی به سبک تاکسی‌های اینترنتی/ علت افزایش قیمت ۴.۵ برابری کرایه‌های اسنپ چه بود؟
گران فروشی یلدایی به سبک تاکسی‌های اینترنتی/ علت افزایش قیمت ۴.۵ برابری کرایه‌های اسنپ چه بود؟گران فروشی یلدایی به سبک تاکسی‌های اینترنتی/ علت افزایش قیمت ۴.۵ برابری کرایه‌های اسنپ چه بود؟
تصاویر فوق تنها بخشی از کرایه‌های نا معقولی و نا متعارفی است که شرکت اسنپ طی چند روز اخیر از مشتریان خود دریافت کرده است؛ برسی‌های خبرنگار بازارنیوز حاکی از آن است که طی این مدت بسیاری از مسیر‌ها توسط این شرکت با کرایه‌هایی ۱.۵ تا ۴.۵ برابری قیمت‌گذاری شده است.

 

افزایش قیمت کرایه‌ها برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مشتریان بود


«فرید شهابی» مدیر تجاری شرکت اسنپ در گفتگو با بازارنیوز پیرامون افزایش قیمت نامتعارف کرایه انتقال مسافر طی چند روز اخیر اظهار کرد: ساختار قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی پویاست و ممکن است گاهی برای یک مسیر ثابت در ساعات مختلف قیمت متفاوتی در نظر گرفته شود. در ساعاتی از شبانه‌روز قیمت‌ها از حالت عادی پایین‌تر می‌آید و ارزان‌تر از همیشه می‌شود و در ساعاتی گران‌تر. این موضوع یکی از تفاوت‌های اصلی تاکسی‌های اینترنتی با آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی است.


مدیر تجاری اسنپ ادامه داد: عواملی مانند قیمت پایه، مسافت، مدت زمان سفر و نسبت عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تغییر می‌دهند. شرایط جوی، ترافیک، مناسبت‌ها و اتفاقات خاص نیز از عوامل تاثیرگذار بر کاهش یا افزایش میزان عرضه و تقاضا هستند. به طور مثال، در مناسبتی مانند شب یلدا، از یک طرف ترافیک افزایش می‌یابد، از طرف دیگه تعداد کاربران مسافری که ترجیح می‌دهند از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند بیشتر می‌شود. در این شرایط مدت زمان سفر‌ها هم به دلیل ترافیک ایجاد شده افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه، تعداد سفر‌هایی که هر کاربر راننده نسبت به شرایط عادی می‌تواند انجام دهد کمتر می‌شود. از سوی دیگر تعداد کاربران راننده آماده انجام سفر هم کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی اسنپ تلاش می‌کند با در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی برای کاربران راننده، میزان عرضه و تقاضا را به تعادل برساند.


این مقام مسئول با بیان این که افزایش هزینه‌های خودرو، استهلاک، بنزین و مدت زمان سفر که تابعی از میزان ترافیک است، گفت: در چنین شرایطی هزینه سفر باید به‌گونه‌ای تعیین شود، که انجام آن برای کاربران راننده مقرون به صرفه باشد. اسنپ از ابتدا با هدف ارائه قیمت‌های به صرفه به بازار آمد و بحث تعیین قیمت‌های منصفانه همواره یکی از انتظارات به حق کاربران ما بوده است. برای اینکه بتوانیم به انتظارات دو طیف کاربران راننده و مسافر اسنپ در مورد قیمت‌ها بیشتر واقف شویم کافی است برای دقایقی خودمان را در جایگاه طرف مقابل بگذاریم تا موقعیت را از زاویه دید او تجربه کنیم.


شهابی در ادامه خاطر نشان کرد: شرکت اسنپ برای اینکه قیمت‌ها برای راننده و هم مسافر به‌صرفه باشد راه‌حل‌های متفاوتی دارد. مثلا برای افزایش یا کاهش قیمت یک حدی تعیین می‌شود و اجازه نمی‌دهیم هزینه سفر بیشتر از آن بالا یا پایین برود. کف و سقف قیمت‌ها در شهر‌ها و روز‌های سال متغیر است. اگر قیمت سفری بیش از این رقم افزایش پیدا کند عموما مربوط به افزایش زمان سفر (یکی از عوامل کلیدی قیمت پایه) است.


وی ادامه داد: مثلا در شرایطی مانند شب یلدا که خیابان‌های شهری مانند تهران قفل می‌شود و کاربر راننده به جای حضور در کنار خانواده ترجیح می‌دهد کار کند قیمت‌گذاری باید طوری انجام شود که برای کاربر راننده نیز به‌صرفه باشد. همانطور که گفته شد یکی از راه‌حل‌های ما در چنین شرایطی استفاده از طرح‌های تشویقی برای کاربران راننده است.

 

افزایش قیمت۴/۵ برابری حقیقت ندارد

مدیر تجاری شرکت اسنپ در پایان و در پاسخ به سوال خبرنگار بازارنیوز مبنی بر علت افزایش قیمت ۴/۵ برابری کرایه یک یا چند مسیر، این موضوع را یک امر معمول و افزایش قیمت ۴/۵ برابری یگ گزاره غلط عنوان کرده بود و تها دفاعیه وی برای رفع انتقادات موجود بر این اساس بود که شرکت  بر اساس قانون و مقررات صنفی و زیر نظر اتحادیه کشوری کسب‌وکار‌های مجازی  به فعالیت می‌پردازد.

 

وی همچنین برای توضیح بیشتر اتحادیه مذکور را جزو اعضای اتاق اصناف، و وزارت صمت دانسته و پیرامون افزایش قیمت ۴/۵ برابری کرایه ضویح و یا مطلب جدیدی را اضافه نکرد.


تکذیب افزایش قیمت ۴/۵ برابری کرایه اسنپ درحالی مطرح شده است که یکی از مخاطبان بازارنیوز با ارسال تصویری از دو سفر خود در یک مسیر مشخص و در بازه زمانی مختلف، گواهی بر این افزایش قیمت نامتعارف و نا معقول داده است؛ حال باید دید که دستگاه‌های نظارتی بر این مسئله چه اقداماتی را انجام خواهند داد.

گران فروشی یلدایی به سبک تاکسی‌های اینترنتی/ علت افزایش قیمت ۴.۵ برابری کرایه‌های اسنپ چه بود؟

گران فروشی یلدایی به سبک تاکسی‌های اینترنتی/ علت افزایش قیمت ۴.۵ برابری کرایه‌های اسنپ چه بود؟

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: