bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: قطعا حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل ارز به نرخ واقعی و واحد کاملا کار درستی است و اختصاص آن اشتباهی بزرگ در دولت آقای روحانی بود.

به گزارش بازارنیوز، دولت سیزدهم وعده اصلاحاتی اساسی در اقتصاد را به مردم ایران داده است. اصلاحاتی که دولت‌های قبل هم بسیار از آن سخن گفتند، اما عملا نه تنها به سرانجام روشنی نرسید، بلکه اشتباهات محسوس و تکرار سیاست گذاری‌های غلط کار دست اقتصاد داد. در روز‌های گذشته تنوع اخباری، چون اجرای طرح بنزینی در کیش و قشم و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این گمانه زنی را تقویت کرده که دولت به دنبال اصلاحاتی اساسی در اقتصاد ایران است. اما آنچه موجب نگرانی شده برداشتن دو هندوانه با یک دست است. کارشناسان اصلاحات گام به گام را برای اقتصاد ایران تجویز می‌کنند تا نتیجه روشنی در اقتصاد داشته باشد. عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در این باره دغدغه خود را با دانشجو مطرح کرده است.


حسن فروزان فرد؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و فعال اقتصادی در گفتگو با دانشجو به موضوع پیگیری‌های دولت سیزدهم برای اتفاقات خوب در اقتصاد با نقدی به عملکرد دولت پرداخت و در این باره گفت: بی شک باید با جراحی‌های اقتصادی کاملا موافق بود چرا که اقتصاد ایران به شدت نیازمند جراحی اقتصادی است. موضوع جراحی اقتصادی و لزوم تمرکز دولت برای شروع تحولات اساسی و ساختاری در اقتصاد ایران بار‌ها و بار‌ها در دولت‌های قبل مطرح گردیده است. کارشناسان اقتصادی همواره در سال‌های گذشته خواستار توجه حداکثری دولتمردان به ورود دقیق و حرفه‌ای برای درمان اقتصاد بیمار ایران بودند.

وی با بیان اینکه پیکری با چند درد و بیماری را به یکباره نباید زیر تیغ جراحی برد مثالی زد و خاطر نشان کرد: ما با جراحی روبرو هستیم به عنوان حکمران که تا الان هر زمان دست به تیغ جراحی برده، کشته داده است. یعنی جراح یا حکمران در دولت‌های قبلی هر زمان برای جراحی دست به شکم بیمار زده، بدون بخیه زدن و دوختن شکم، بیمار را از تخت بلند کرده است!

عضو اتاق بازرگانی تهران دراین باره تصریح کرد: قطعا بعد از بیرون آمدن دکتر از اتاق عمل نمی‌توان منتظر زنده ماندن بیمار پس از این جراحی بود. از سوی دیگر جراحی کردن بیمار اصول و قواعدی دارد که در صورت عدم رعایت بهبود بیمار حاصل نمی‌شود. مثل اینکه بیماری که همزمان مشکل قلب، ریه و کلیه دارد طی یک عمل چند ساعته با حضور چند پزشک در آن واحد تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

فروزان فرد افزود: در چنین وضعیتی قطعا چیزی به اسم بهبود بیمار یا ادامه حیات و بازگشت به زندگی باقی نمی‌ماند، در حالی که پزشکان می‌توانستند بنا به ضرورت و نیاز درمان جراحی یک نقطه از بدن را اولویت بگذارند و بعدی را به زمان دیگری موکول کنند. در غیر این صورت وقتی چند عمل با هم انجام شود حتی ریه، کلیه و قلب به خوبی عمل شده باشند قطعا ما بجای یک بیمار بهبود یافته جسد تحویل می‌گیریم.


این فعال اقتصادی اضافه کرد: برای اصلاحات اقتصادی نیز باید با ظرافت ورود کرد چرا که جراحی‌های اقتصادی نیز مثل جراحی در اتاق عمل نیازمند بررسی همه جانبه است. اداره کردن واقعی اقتصاد در شرایطی که تا کنون شفافیت زیادی در بازار‌ها حاکم نبوده سخت است پس باید با اختصاص وقت لازم، این موضوع نیز به درستی در دستور کار قرار بگیرد.


فروزان فرد خاطر نشان کرد: برای اینکه دولت بتواند اصلاحات لازم را در اقتصاد ایران کلید بزند و به سرانجام خوبی برساند تیم اقتصادی باید همراه و هماهنگ باشند در حالی که متاسفانه این موضوع به صورت حداکثری در تیم اقتصادی دولت سیزدهم دیده نمی‌شود. در چنین شرایطی شروع عمل جراحی می‌تواند آغازی بر افزایش آسیب‌ها باشد.


وی درباره تک نرخی شدن ارز و ضرورت حذف ارز ترجیحی گفت: قطعا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل ارز به نرخ واقعی و واحد کاملا کار درستی است و اختصاص آن اشتباهی بزرگ در دولت آقای روحانی بود. اینک به واسطه شرایطی که در آن حضور داریم حتماً باید فکری برای تامین نیاز تولیدکنندگان و تامین نیاز‌های نقدینگی آن‌ها صورت بگیرد و گرنه تولیدکنندگان توان همراهی معقول با سیاست‌ها و جراحی‌های دولت را ندارند.


عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در انتهای بحث خاطر نشان کرد: اگر برنامه ریزی دقیق صورت نگیرد حتی ممکن است بسیاری از تولید کنندگان در عرضه کالا‌های مورد نیاز جامعه تضعیف شوند و بازار‌های مختلف با کمبود نسبی عرضه مواجه شود، موضوعی که به خودی خود به افزایش تورم دامن می‌زند لذا بهتر است دولت اصلاحات و جراحی‌ها را یک به یک و با کار کارشناسی شده انجام دهد.

/ دانشجو

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: