bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
با توجه به بالا بودن مصرف سوخت خودرو‌های ایرانی در صورت تغییر نکردن سیاست‌های کلان وزارت صمت در حمایت از خودروسازان شاهد یک فاجعه خواهیم بود.

به گزارش بازارنیوز، براساس نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی اکنون یارانه بنزین بصورت عادلانه توزیع نمی‌شود و این به جز تحمیل هزینه سنگین بر کشور باعث شده تا هر فرد که بنزین بیشتری مصرف می‌کند از یارانه بیشتری بهره‌مند شود.

در واقع سالهاست دولت‌ها با پرداخت یارانه به مصرف، به غیر از تحمیل هزینه‌های سنگین بر کشور، یارانه‌ها را نیز به ناعادلانه‌ترین شکل ممکن توزیع کرده اند که می‌تواند در اصلاحات مدنظر دولت اصلاح شده و قیمت بنزین به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد. رسیدن قیمت بنزین به ۱۵ هزار تومان به واقعی شدن قیمت‌های نسبی کمک می‌کند، اما به تنهایی کافی نیست و ادامه مدیریت دولتی کنونی بر خودروسازان داخلی نمی‌تواند باعث افزایش بهره وری در صنعت خودرو شده و از دور باطی ۴۰ ساله کنونی فاصله بگیرد.

حال که زمزمه افزایش قیمت بنزین شنیده شده و گویا دولت جدید عزم آن دارد که عدالت را در توزیع یارانه بنزین اجرا کند، یک مشکل اساسی پیش روی این مساله بوجود خواهد آمد؛ و آن مصرف بالای سوخت خودرو‌ها در ایران است.

سالیان سال است که خودروسازان ما هیچ برنامه‌ای برای پایین آوردن مصرف سوخت محصولات خود نداشته و در شرایطی که هر روز در دنیا خودرو‌هایی با مصرف سوخت بهینه به بازار عرضه می‌شود، تقریبا در ایران تغییری در مصرف سوخت خودرو‌های داخلی دیده نمی‌شود.

در همین زمینه مجتبی رضاخواه نماینده مجلس نیز با انتقاد از سیاست‌های وزارت صمت گفته است: خودروسازان هیچ برنامه‌ای برای کاهش مصرف سوخت ندارند حال آنکه شرکت‌های خودروساز در دنیا در حال تولید خودرو‌های برقی و کم مصرف هستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با طرح این پرسش که وزیر صنعت، معدن و تجارت تا چه زمانی به دنبال پافشاری بر سیاست اشتباه خود در زمینه خودرو است؟ تصریح کرد: سیاست‌های کلان وزیر صمت اشتباه بوده و هزینه‌های بسیاری به کشور وارد می‌کند و مردم نیز نیز از کیفیت خودرو‌ها راضی نیستند.

حال به نظر می‌رسد اگر سیاست‌های کلان وزارت صمت تغییر نکرده و دولت با ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو، خودروسازان را مجبور به بهینه کردن مصرف سوخت نکند، پس از آزادسازی قیمت بنزین با موجی از گرانی افسارگسیخته روبرو خواهیم شد که دود آن به چشم مصرف کننده نهایی یعنی آحاد مردم خواهد رفت.

/ تحریریه

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: