bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
امیرآباد- راه اندازی اسنپ کانتینری در دریای خزر درحالی است که اقبال تاجران و صادرکنندگان از این خط برای صادرات محصولات کشاورزی و مرکبات چندان مطلوب نیست.

به گزارش بازارنیوز، امسال قرار است ۵۰۰ هزار تن مرکبات از مازندران روانه بازار‌های خارجی شود، اما سهم بنادر و حمل و نقل دریایی برای صادرات این محصولات ناچیز و صفر بوده است.

به رغم آنکه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مناسب و کانتینر‌های یخچال دار در بنادر مازندران برای صادرات مرکبات مهیا شده است، اما همچنان تجار استان، حمل و نقل جاده‌ای را برای این طرح انتخاب می‌کنند.

تجهیز بندر امیرآباد به اسکله رو- رو و کشتی‌های کانتینردار یخچالی فرصت خوبی را برای صادرات محصولات کشاورزی ایجاد کرده است، اما بیشتر تاجران محصولات را با انتقال به دیگر استان‌ها از طریق کامیون به بازار‌های مقصد می‌رسانند.

صادرات مرکبات از طریق دریا انجام نشد
محمدعلی سعیدی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه ظرفیت کشتیرانی خوبی در منطقه برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله مرکبات ایجاد شده است، افزود: در حال حاضر در هر سفر ۱۲ کانتینر توسط کشتیرانی خزر راه اندازی شده است.

وی  با بیان اینکه تاکنون صادرات مرکبات از طریق بندر انجام نشده است، گفت: اگر تاجران به کانتینر اعتماد نداند، حاضریم با کامیون از طریق خشکی کالا‌ها را به مقصدشان ارسال کنیم.

وی با اظهار اینکه خدمات کالایی مطابق با استاندارد در این بندر انجام می‌شود، گفت: بندر امیرآباد تنها بندر مجهز به اسکله رو – رو با ۱۵ پست اسکله است و خوشبختانه تمامی پست‌ها و اسکله‌های آن فعال هستند.

سعیدی پور به مزیت بهره گیری از حمل ونقل دریایی و کشتیرانی نسبت به دیگر صنایع اشاره کرد و گفت: تمام تلاش این که با کشتی‌هایی حامل محموله‌های وارداتی، بار و کالای صادراتی را ارسال کنیم تا هزینه‌ها برای تجار کاهش یابد.

مدیرکل بندر و دریانوردی امیراباد از اعمال تخفیف و مشوق‌هایی رأی تاجران خوش حساب خبر داد و گفت: برای ترانزیت کالا تا ۵۰ درصد و صادرات کالا ۲۵ درصد برای تاجران خوش حساب تخفیف‌هایی درنظر گرفته شده است.

طی یکسال اخیر بنادر مازندران به شبکه حمل ونقل کانتینری دریای خزر متصل شدند و کالا‌های صادراتی تجاری با کانتینر‌های یخچال دار به بنادر حاشیه خزر منتقل می‌شوند. کاهش قیمت تمام شده و سرعت عمل برای حمل کالا از جمله مزیت و ظرفیت‌ها برای صادرات محصولات مختلف و کشاورزی است.

محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به تجربه ۹۰ ساله این بندر به مساحت ۴۵ هکتار و دارا بودن اسکله‌های تجاری و خدماتی گفت: این بندر توانایی ارائه خدمات به کالای عمومی، کانتینری، نفتی، فله‌ای و ... را دارد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های مناسبی برای صادرات و تجارت در بنادر استان ایجاد شده است، از تاجران و صاحبان کالا و صادرکنندگان محصولات کشاورزی خواست تا از این ظرفیت‌ها برای تجارت بهره گیری کنند.

وی حمل ونقل دریایی را راهی مطمئن و به صرفه برای صادرات محصولات کشاورزی و انواع کالا‌ها دانست.

گره‌های متعدد فراروی صادرات سبب شده تا تجار و صاحبان کالا استقبال چندانی از صادرات محصولات کشاورزی از طریق حمل ونقل دریایی و کانتینری در استان نداشته باشند و این مسئله سبب می‌شود تا محصولات استان به نام دیگر استان روانه بازار‌های خارجی شود

گره‌های متعدد فراروی صادرات سبب شده تا تجار و صاحبان کالا استقبال چندانی از صادرات محصولات کشاورزی از طریق حمل ونقل دریایی و کانتینری در استان نداشته باشند و این مسئله سبب می‌شود تا محصولات استان به نام دیگر استان روانه بازار‌های خارجی شود.

سید محمد حسینی پور استاندار مازندران با بیان اینکه مشکلات باغداران هر سال تکرار می‌شود و گره گشایی از صادرات نشده است، افزود: اگرچه وضعیت صادرات نسبت به گذشته بهتر شده، اما همچنان موانع وجود دارد.

هزار کانتینر اسنپ دریایی فعال می‌شود
وی  با بیان اینکه بهترین میوه‌ها در باغ‌های مازندران می‌پوسد، راه اندازی کارگروه مانع زدایی صادرات را لازم دانست و گفت: دولت باید تمهیدات لازم برای صادرات مرکبات در پیش گیرد تا کشاورزان ضرر نکنند.

همچنین کاپیتان تفتی مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر با اشاره به راه اندازی اسنپ کانتینری در دریای خزر اظهار داشت: این طرح برای تسریع در صادرات کالا از طریق خطوط کشتیرانی دریای خزر و با هدف کاهش هزینه‌های حمل و نقل دریایی راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه هزار کانتینر حمل ونقل دریایی در دریای خزر فعال شد، کاهش قیمت تمام شده و سرعت عمل حمل کالا را از مزیت‌ها برشمرد و گفت: تاکنون محموله‌هایی از بنادر مازندران شامل امیرآباد و فریدونکنار به سمت بندر آکتائو قزاقستان حمل شده است.

در حال حاضر بنادر شمال کشور با کمبود سایت کانتینری روبرو هستند و تقویت زیرساخت‌های بندری و تجاری در بنادر می‌تواند کام تجار را برای صادرات شیرین کند.

/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: