bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در مناطق نفت‌خیز جنوب ۸۱ درصد گاز‌های همراه نفت جمع آوری شده و استفاده مفید می‌شود.

به گزارش بازارنیوز، علیرضا دانشی امروز در آیین رونمایی از پروژه‌های محیط زیستی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب جهت جلوگیری از سوزاندن ۱۴.۳ میلیارد فوت مکعب گاز همراه با نفت در سال امروز در محل کارخانه بهره‌برداری مارون ۶ برگزار شد اظهار داشت: این پروژه‌ها باید در گذشته با شدت و سرعت بیشتری در مناطق نفت خیز صورت می‌گرفت و امروز مفتخرم که اعلام کنم در مناطق نفت‌خیز جنوب ۸۱ درصد گاز‌های همراه نفت استفاده مفید می‌شوند. در فصل جدید مدیریت مناطق نفت خیز در تکمیل زنجیره ارزش در حوزه مالی و محیط زیستی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: تحریم‌ها و نبود سرمایه قطعاً نمی‌تواند به عنوان یک مشکل تلقی شده و بهانه‌ای برای آن چه که انجام نگرفته باشد. اگر با یک ابتکار عمل مدیریت به دنبال موضوعات بودیم وضعیت اکنون بهتر از این بود.

وی با اشاره به ضرورت وجود مشعل در کارخانه‌های بهره‌برداری نفت گفت: وجود مشعل در صنعت نفت اجتناب ناپذیر است چراکه برای اطمینان از کار کرد صحیح یک سیستم جهت اورهال و تعمیرات به مشعل نیاز است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه باید تلاش کنیم میزان گاز‌سوزی را به حداقل ممکن برسانیم، عنوان کرد: در منطقه بهبهان حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز را شرکت گاز بید بلند در حال جمع‌آوری است. در منطقه کارون و مارون نیز حدود ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه با نفت جمع آوری می‌شود.

دانشی تصریح کرد: از همین جلسه می‌گویم این پروژه که برای جمع آوری ۱۴ میلیارد فوت انجام شده باید برای زنجیره تکمیلی برنامه ریزی داشته باشد. اگر در این جهت حرکت کنیم عایدی آن برای کشور علاوه بر جلوگیری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و تخریب محیط زیست، تامین مواد اولیه پتروشیمی خواهد بود. همه باید تلاش کنیم که صنعت نفت پاکی را در آینده داشته باشیم.

نفت ۳۷ درصدگاز‌های گلخانه‌ای خوزستان را تولید می‌کند

محمد جواد اشرفی مدیرکل محیط زیست خوزستان در ادامه این برنامه با اشاره به ابعاد مختلف جمع آوری گاز‌های مشعل گفت: پروژه جمع آوری گاز‌های مشعل از دو بعد اقتصادی و محیط زیستی دارای اهمیت هستند که از نظر اقتصادی بازگشت این گاز‌ها می‌تواند ارزش گذاری اقتصا‌ی خوبی برای پتروشیمی‌ها داشته باشد.

وی افزود: از سال ۹۶ پروژه جمع آوری گاز‌های مشعل آغاز شد و در سال ۹۹ با راه اندازی پالایشگاه بید بلند خلیج فارس که در مقیاس جهانی دارای ارزش و اهمیت است به اوج خود رسید.

اشرفی ادامه داد: امروز نیز با افتتاح این پروژه‌ها از انتشار ۴۴ میلیون متر مکعب آلاینده به جو جلوگیری می‌شود.

مدیرکل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: در نتیجه انتشار گاز‌های همراه با نفت در مناطق نفت خیز و شرکت اروندان حدود ۲.۷ درصد گاز گلخانه‌ای ایران تولید می‌شود.

وی افزود: این دو شرکت ۳۷ درصد گاز‌های گلخانه‌ای استان خوزستان را منتشر می‌کنند و باید به سرعت عقب افتادگی‌ها را جبران کنند.

اشرفی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه درحال گذراندن روز‌های پایانی خود است گفت: ما در ماه‌های پایانی برنامه ششم هستیم، اما تلاش خوبی در زمینه اجرایی شدن اهداف آن صورت نگرفت و رشد خوبی را در اجرای پروژه‌های آن شاهد نبودیم.

مدیرکل محیط زیست خوزستان بیان داشت: ما بر اساس آموز‌های دینی و سیاست‌های کلی نظام مکلف به رعایت مسائل زیست محیطی هستیم و جدای از تصمیماتی که خارج کشور گرفته می‌شود باید بتوانیم مشکلات محیط‌زیستی را برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از تسهیلات بانک‌های جهانی نیز می‌توان شاهد کاهش آسیب‌های زیست محیطی باشیم.



/تسنیم

برچسب ها: نفت ، گاز ، نفت خیز جنوب
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: