bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: بخش نخست قطار باری اکو (اسلام آباد_ تهران_ استانبول) شامل هشت واگن دو محوره با ۱۵۰ تن سنگ نمک صورتی، ظهر امروز از طریق مرز ریلی میرجاوه وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شد و پس از انجام عملیات ترانشیپمنت به سمت تهران و در نهایت از مرز رازی به مقصد استانبول اعزام می‌شود.

به گزارش بازارنیوز، حسین معصومی امروز در آیین راه اندازی مجدد قطار اکو که با حضور کنسول پاکستان در زاهدان که در ایستگاه مرزی میل ۷۲ برگزار شد با اشاره به اینکه قطار باری اکو با پیگیری‌های مدیران ارشد راه آهن جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۰ سال مجدد راه اندازی شده، اظهار داشت: آخرین رام قطار باری اکو در آگوست سال ۲۰۰۹ (شهریور سال ۱۳۸۸ش) از مبدا استانبول ترکیه از طریق راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مقصد اسلام آباد پاکستان اعزام شد.

وی بیان کرد: در مراسم افتتاحیه این قطار در پاکستان، وزیر امور خارجه این کشور تاکید زیادی به نقش بسیار مهم این کریدور ریلی در فعالیت اقتصادی منطقه داشته و ابراز امیدواری کرده که با توجه به همکاری‌های موجود میان دو کشور، قطار مسافری نیز در این مسیر راه اندازی شود.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق ادامه داد: ایده راه اندازی قطار کانتینری اسلام آباد _ تهران_ استانبول، نخستین بار در سال ۲۰۰۷ مطرح شد و در آوریل ۲۰۰۸ در دستور کار هفتمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو در آنکارا قرار گرفت.

وی یادآور شد: راه اندازی قطار کانتینری اکو با هدف توسعه حمل و نقل ترانزیتی در منطقه و فرامنطقه با اتصال ریلی میان ایران و پاکستان و نیز ارتباط با اروپا از طریق ترکیه انجام شد.

وی ضمن اشاره به اینکه راه اندازی منظم قطار اکو می‌تواند حجم تجارت و ترانزیت را میان سه کشور و حتی میان اروپا و آسیا افزایش دهد، افزود: راه اندازی پروژه قطار کانتینری اکو دارای مزایای اجتماعی از قبیل ایجاد اشتغال، افزایش حجم حمل کالا و خدمات تجاری برای کشور‌های واقع در مسیر بوده به طوری که کمک‌های انسان دوستانه شامل ۴۷۵ کانتینر و افزون بر پنج هزار تن کمک‌های فوری سازمان ملل در قالب ۱۶ رام قطار به سیل زدگان پاکستان از طریق این کریدور از ترکیه به پاکستان حمل شده است.

معصومی تاکید کرد: زمان حرکت این کریدور ریلی، کمتر از نصف زمان جابه جایی کالا در مسیر دریایی برآورد شده و در ابتدا ۱۵ روز پیش بینی شده بود که می‌تواند تا ۱۱ روز کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: طول این مسیر ریلی بیش از ۶ هزار ۵۰۰ کیلومتر است که هزار و ۹۹۰ کیلومتر آن در خاک پاکستان، دو هزار و ۶۰۳ کیلومتر در خاک ایران و هزار و ۹۵۰ کیلومتر آن در خاک ترکیه قرار دارد.




/فارس

برچسب ها: قطار ، خطوط ریلی ، اکو
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: