bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
یوآن چین بیش از هر زمان دیگری بر همتایان خود در بازار‌های نوظهور تاثیر می‌گذارد و ممکن است نقش مهمی در تعیین عملکرد آن‌ها در سال آینده داشته باشد.

همبستگی این ارز با شاخص ام‌اس‌سی‌آی همتایانش در کشور‌های در حال توسعه در ماه سپتامبر قبل از کاهش اندک در بحبوحه شیوع سویه اُمیکرون به صورت هفتگی افزایش یافت.



در حالی که همبستگی‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی اندازه‌گیری کرد، اما حضور فزاینده چین در تجارت جهانی به تدریج پیوند‌های یوآن را با همتایان خود در بازار‌های نوظهور تقویت کرده است و ارتباط یوآن با رئال برزیل به قوی‌ترین سطح خود حداقل از سال ۲۰۰۸ و روپیه هند به بالاترین حد خود در ۳ سال اخیر رسیده است.

افزایش نفوذ جهانی یوآن نشانه دیگری از تعمیق روابط چین در سراسر اقتصاد جهانی است. سرمایه‌گذاران به‌طور فزاینده‌ای به سمت اوراق قرضه آن به‌عنوان جایگزینی برای اوراق خزانه ایالات‌متحده جذب می‌شوند حتی برخی از بانک‌ها خواستار پیوستن یوآن به دلار، یورو و ین به‌عنوان ارز ذخیره جهانی هستند.

ماگدالنا پولان، اقتصاددان اصلی در شرکت پی‌جی‌آی‌ام لندن گفت: چین عنصر بسیار مهمی برای ثبات بازار‌های نوظهور و موقعیت رشد خواهد بود.


بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده همبستگی بین یوآن و همتایانش در شاخص ارز‌های بازار‌های نوظهور MSCI در سپتامبر به صورت هفتگی از ۰.۲۴ پایان سال ۲۰۱۰ به ۰.۸۱ رسید.

داده‌های سوسیته جنرال، شرکت خدمات مالی و بانکداری فرانسوی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۰، متوسط کشور‌های در حال توسعه تنها ۲.۲ درصد از صادرات خود را به چین ارسال کردند، در حالی که این نسبت اکنون به ۱۱.۳ درصد رسیده است.

این بانک سرمایه‌گذاری می‌گوید که ثبات نسبی یوان باعث شده است که با همتایان خود در بازار‌های نوظهور با سیاست‌گذاران قوی و معتبری مانند مکزیک، شیلی و کره جنوبی نزدیک‌ترین همبستگی را داشته باشد. با این حال، از زمان جنگ تجاری ایالات‌متحده و چین در سال ۲۰۱۸، پیوند یوآن با بازار‌های نوظهور به‌طور کلی قوی‌تر شده است.

بر اساس داده‌های سوسیته جنرال، از زمان جنگ تجاری ایالات‌متحده و چین در سال ۲۰۱۸، پیوند یوآن با بازار‌های نوظهور با افزایش میانگین همبستگی به میزان ۸۳ درصد در آن سال، به‌طور کلی قوی‌تر شده است.

انعطاف‌پذیری نسبی یوآن در سال جاری نیز در محدود کردن نوسانات در بازار‌های نوظهور نقش داشته در حالی که در ۱۲ ماه بسیار پرتلاطم بوده است.

/ ایسنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: