bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
یک کارشناس بازار سرمایه، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را اقدامی کارشناسی شده توسط دولت و مجلس برشمرد و گفت: بهتر است تا هر چه زودتر سر وسامانی به ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد کشور داده شود، زیرا طبق تجربیات به‌دست آمده هدف قانون‌گذار و برنامه‌های پیش‌رو با استفاده از این ارز به دست نمی‌آید.

«احمد اشتیاقی» افزود: مباحث مطرح شده در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کمیسیون اقتصادی مجلس آغاز شد که به دنبال آن نقد‌های زیادی از سوی آیت‌الله رییسی در زمان برگزاری مناظره‌های ریاست جمهوری نسبت به وجود این ارز در اقتصاد کشور انجام شد و همچنین بار‌ها صحبت‌های قابل توجهی از آثار زیان‌بار دلار ۴۲۰۰ تومانی و ضرورت حذف آن از اقتصاد کشور توسط «محمدرضا پورابراهیمی» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان شد.

وی بیان‌داشت: هدف از وجود دلار ۴۲۰۰ در اقتصاد کشور، تامین برخی از مایحتاج عمومی مردم به قیمت ارزان و قرار گرفتن آن در اختیار مصرف‌کنندگان بود، در حالی که استفاده از این ارز از هدف اصلی خود دور شده بود.

اشتیاقی تاکید کرد: با توجه به وجود این ارز در اقتصاد کشور، اما کالا‌ها با قیمت بالا در اختیار مردم قرار گرفته بود و ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ نقشی را در تامین کالا‌های مردم نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برای مثال اگر قرار باشد کالایی مانند مرغ با قیمت ارزان به مردم داده شود باید با توجه به استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی این کالا با قیمتی حدود ۱۲ هزار تومان در اختیار مصرف کننده قرار گیرد، در حالی که اکنون مرغ با نرخ ۳۰ هزار تومان در هر کیلو به مصرف‌کنندگان داده می‌شود.

اشتیاقی تاکید کرد: این اختلاف قیمت، رانتی است که برخی از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند، در واقع کالا با قیمت بالا در اختیار مردم قرار می‌گیرد و فقط رانت استفاده از این ارز بین برخی از افراد توزیع می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه‌داد: برای سر و سامان دادن به رانت ایجاد شده باید تلاش شود تا یارانه به صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد که در این خصوص چاره‌ای جز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و هیچ راهکار دومی برای دولت باقی نمانده است.

وی به موافقت اکثر فعالان حاضر در بازار سرمایه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: در این میان برخی از کارشناسان به دلیل ترس از تورم و نگرانی موجود برای معیشت مردم مخالف اجرای حذف از ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت سیزدهم هستند، در حالی که دولت قرار است این اقدام را در قالب یارانه‌های مستقیم یا اعطای کارت اعتباری خرید به مردم پرداخت کند.

اشتیاقی با تاکید بر اینکه دولت چاره‌ای جز تغییر در نوع تخصیص یارانه به اقشار ضعیف جامعه ندارد، گفت: طرح جدید دولت در صورت شناسایی درست دهک‌های ضعیف جامعه موفق خواهد بود، زیرا با این اقدام ضمن جلوگیری از ایجاد رانت و دلالی در کشور، مصرف‌کننده نهایی قادر به استفاده از یارانه مربوط به دولت است.

این کارشناس بازار سرمایه با اعتقاد به اینکه به دلیل معضلات ایجاد شده تحت تاثیر استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت باید راه مدنظر را در پیش بگیرد و چاره‌ای جز حذف این ارز از اقتصاد کشور را ندارد، ابراز امیدواری کرد با مدیریت درست این اتفاق بیفتد و کمترین آسیب به اقشار ضعیف جامعه وارد شود.

تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر بازار سرمایه

وی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر بازار سرمایه تاکید کرد و افزود: فعالیت برخی از شرکت‌های مربوط به تولیدکننده روغن خوراکی و شرکت‌های لبنیات تحت تاثیر استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی است که می‌توانند به صورت مستقیم از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفع شوند.

اشتیاقی با بیان اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت‌گذاری آن‌ها از حالت دستوری خارج می‌شود و می‌توانند سود بالاتری را از فعالیت خود کسب کنند، گفت: این اتفاق اثر مستقیم بر سهام شرکت‌هایی دارد که تولیدکننده محصولات این کالا‌ها هستند.

این کارشناس بازار سرمایه، به معافیت گروه دارویی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و اظهار داشت: در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از این گروه شاهد تاثیر چشمگیر این اتفاق بر سهام گروه دارویی‌ها خواهیم بود که البته طبق صحبت‌های انجام شده قرار بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از گروه دارویی‌ها برای چند وقت آینده است.

وی با بیان اینکه وجود قیمت‌گذاری از جمله مسائی است که اکنون بازار سرمایه از آن رنج می‌برد، گفت: قبول کردن ساز و کار بازار، برداشته شدن قیمت‌گذاری و اجازه کشف قیمت‌ها از طریق بازار به نفع بازار سرمایه است، بنابراین با توجه به معضلات موجود چنین انتظاری از دولت سیزدهم می‌رود که دیگر به سمت این نوع قیمت‌گذاری‌ها نرود.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری در چند وقت گذشته و در برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: تا امروز جلسات متعددی در ستاد اقتصادی دولت برای بررسی این موضوع داشته‌ایم. با اقتصاددانان خارج از مجموعه دولت هم رایزنی و بحث و تبادل نظر شد. شاهد بودیم پول سفره مردم، در جیب چند دلال رفته است. باید این موضوع طوری اصلاح شود که پول در جیب مردم برود و در سفره مردم ظاهر شود.

آیت الله سید ابراهیم رییسی تاکید کرد: این کار ضرورت دارد، اما با غافلگیری انجام نخواهیم داد و مردم را نسبت به آن بی اطلاع نخواهیم گذاشت و شوک به بازار ایجاد نخواهیم کرد. همه جوانب سنجیده می‌شود به‌طوری که بازار و مردم در جریان این تصمیم قرار می‌گیرند.

رییس‌جمهوری خاطرنشان‌کرد: این اصلاح جزو برنامه‌های دولت است که انجام می‌شود و در وقت مناسب به مردم اطلاع می‌دهیم. در این موضوع، مشارکت مردم شرط اجرای موفق است.

/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: