bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
فاطمی امین خبر داد؛
وزیر صمت در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند سازی  صدور کارت بازرگانی، از حذف امضا‌های طلایی و صدور کارت بازرگانی منوط بر پرداخت مالیات خبر داد.

گروه بازرگانی بازارنیوز_ سعید ترکاشوند؛ سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند سازی صدور کارت بازرگانی ضمن تبریک این موضوع به فعالان بخش خصوصی گفت در حال حاضر حاکمیت چهار کار اصلی دارد نخستین اولویت گذاری به لحاظ جغرافیایی و بازار هدف دوم تنظیم گری به معنای اجرای قواعدی به منظور پیشبرد فرآیند صادرات و فعالیت اقتصادی است.

وزیر صنعت افزود علاوه بر دو وظیفه مذکور تسهیل گری و رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی از یک سو و در نهایت نظارت بر حسن این موارد از جمله وظایف حاکمیت به ویژه وزارت صمت محسوب می‌شود.

وی وی توضیح داد سامانه اعتباررسنجی و رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی یکی از مقوله‌های زیرمجموعه سامانه جامع تجارت است؛ روش حکمرانی و اقتصاد کشور دچار تغییر و تحولات عظیمی خواهد شد.

فاطمی امین با اشاره به راه‌اندازی سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی صدور کارت‌های بازرگانی گفت یقیناً با اجرای این‌ها ما دیگر شاهد آن خواهیم بود که بعضاً پیرزن به کودکانی که دارای کارت بازرگانی باشند علاوه بر این این سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی این اجازه را به ما می‌دهد که ضوابطی را تعیین کنیم که مانع از صدور کارت بازرگانی برای افراد غیر بازرگان ایجاد شود

وزیر صنعت در خصوص مزایای این سامانه گفت تسهیل شرایط استعلام از دستگاه‌های مختلف یکی از آثار مثبت این سامانه است؛ با اجرای این سامانه اکنون در کمتر از یک ساعت ۲۵ استعلام تجاری انجام می‌شود. با تسهیل فرایند تجارت مشاهده زعفران و امضا‌های طلایی در ساختار اقتصاد کشور خواهیم بود.

وی در ادامه و پیرامون وضعیت صادرات کشور افزود: در حال حاضر صادرات کشور در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد بر اساس آخرین برآورد‌ها ما  از صادرات ۴۰ میلیارد دلار عبور کرده و به نظر می‌رسد تا پایان سال این رقم نیز افزایش یابد.

در حال حاضر هدف ما در وزارت صنعت معدن تجارت این است که موانع صادرات و رفع کنیم و این موضوع محقق نمی‌شود جز با رفع قید و بند‌ها و موانع صادراتی.

علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این نشست این مراسم را یک اتفاق مبارک قلمداد کرد و پیرامون مسئله اظهار کرد: ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همواره به دنبال تسهیل فرآیند تجارت با دیگر کشور‌ها و کاهش قاچاق در بازار کشور بوده است.

رئیس ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیرامون قاچاق کالا گفت: بروز چنین مسئله‌ای ملول بی انضباطی و عدم هماهنگی‌هایی است که در ساختار اقتصادی و تجاری کشور تاکنون وجود داشته است؛ در حال حاضر و طی این مدت وزارت صمت همکاری‌های شایسته‌ای را پیرامون مسئله با ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته در این بین گاهاً ستاد از از اتاق بازرگانی ایران گل‌هایی داشته، ولی اکنون به لطف خدا و با اجرایی شدن این سامانه تمامی موانع موجود رفع شده است.


وی تاکید کرد کارت بازرگانی یک چند روزه فسادآور بود؛ تاکنون ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از عملکرد قابل قبولی در شناسایی درگاه‌های ورود به قاچاق به کشور برخوردار بوده و طی این مدت این شناسایی یا منجر به جمع و کاهشی شدن قاچاق در بازار کشور شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد این هوشمندسازی می‌تواند بازار ما را از قاچاق کالا دور و شرایط شفافی را در تجارت کشور فراهم سازد.

غلامرضا شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این مراسم و پیرامون هوشمند سازی صدور کارت بازرگانی گفت این اقدام دو اثر مثبت دارد نخست حذف هرگونه مجوز امضا طلایی که به نظر من به منزله فروریختن دیوار فساد است، دوم آثار اقتصادی مهمی است که در جامعه خود را نشان می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تشریح کرد در گذشته یک فعال بخش خصوصی برای دریافت استعلام نیازمندان بود که زمان طولانی و شرایط بسیار سختی را سپری کند، اما اکنون با اجرایی شدن این سامانه ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که وضعیت تجاری کشور در آینده از شرایط بهتری برخوردار شود.

وی در پایان متذکر شد به رغم چنین اقدام شایسته‌ای، اما فرایند تجارت خارجی ایران از نظر هوشمند سازی و الکترونیک سازی کماکان عقب است و امیدواریم این فرآیند با سرعت هرچه بیشتر انجام شود چرا که تاکنون اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی از این مسئله ضرر‌های متعددی را تجربه کرده اند.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: