bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
اقتصاد قم در آستانه سفر رییس جمهوری و هیات همراه بیش از هر زمان دیگری چشم انتظاربسته‌های ویژه حمایتی و پشتیبانی همه‌جانبه دولت برای رفع مشکلات پیش‌روی و سرعت یافتن روند پیشرفت استان در این عرصه است.

به گزارش بازارنیوز، در همین رابطه این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که طی سال‌های اخیر بخش صنعت در استان قم به دلایل مختلف همچون نزدیکی به پایتخت (بزرگترین بازار مصرف کشور) مورد توجه بسیار از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه قرار گرفته است، اما این موضوع در کنار نکات مثبت از جمله افزایش حجم تولید و اشتغال استان، نیازمند تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز است تا قم را با چالش‌های جدی مواجه نسازد.

از جمله مواردی که براساس مطالبات مردمی باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد مدیریت صحیح منابع آبی استان در بخش صنعت است، چرا که آب مورد نیاز قم با سختی و صرف هزینه زیاد تامین می‌شود و کارشناسان، استقرار صنایع آب‌بر در آن را صحیح ارزیابی نمی‌کنند.

مساله دیگر افزایش آلودگی هوا به دلیل استقرار صنایع آلاینده در شهرک‌های صنعتی قم است که متاسفانه بیشتر آن‌ها در فاصله کوتاهی از شهر قم قرار گرفته و نقش موثری در بالارفتن حجم آلودگی هوای این شهر دارد، موضوع دیگر تامین سرمایه ثابت و سرمایه درگردش مورد نیاز بهره‌برداران برای راه‌اندازی صنایع پیشرفته، پاک و کم‌آب‌بر در قم است که علاوه بر توسعه تولید و اشتغال برای استان آسیب‌زا نباشد.
بحث دیگر در خصوص موضوع کشاورزی استان است که مهمترین مطالبه‌مردم در این بخش تامین منابع آبی پایدار است، البته طی‌سال‌های اخیر راهبرد تغییر الگوی کشت برای مدیریت منابع آبی در قم به جد در حال پیگیری است و در این رابطه کشاورزان استان نیازمند حمایت‌های دولتی و هدایت به سمت استفاده از گیاهانی هستند که برای پرورش در آب و هوای قم مناسب است.
در موضوع خدمات که حجم اصلی اقتصاد استان قم را تشکیل می‌دهد متاسفانه باید گفت شیوع ویروس کرونا، آسیب شدیدی به این بخش وارد ساخت به نحوی که به دلیل کاهش حضور زائران داخلی و خارجی در قم بسیاری از مشاغل خدماتی استان همچون صنعت هتل‌داری و سوغات دچار زیان‌های جدی شدند و برای بازگشت به موقعیت قبل، نیازمند حمایت‌های مالی ویژه دولت هستند.
گفتنی است هرگونه پیشرفت اقتصادی بدون درنظر گرفتن استاندارد‌های محیط زیستی حرکت در مسیر اشتباه است و اقتصاد استان قم نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ در همین رابطه باید تاکید کرد در حوزه محیط زیست، کمبود منابع آبی و لزوم تصمیم جدی برای تامین پایدار آن، مهمترین خواسته مردم قم است.

نگرانی دیگر مطرح درسطح استان قم به بخش تشدید آلودگی‌های محیطی ناشی از افزایش فعالیت‌های صنعتی و گردو غبار ناشی از خشکسالی سال‌های اخیر بازمی‌گردد به حدی که امروز دریاچه نمک به نقطه تهدید اصلی برای قم و استان‌های همجوار تبدیل شده است و اگر فکری برای تامین حقابه آن نشود به زودی شاهد خوزستانی دیگر در قلب ایران و تولید حجم عظیمی از ریزگرد‌ها خواهیم بود.

همچنین افزایش جمعیت قم طی سال‌های اخیر بر اساس نظر کارشناسان متناسب با ظرفیت‌های این استان نیست و این موضوع محیط زیست قم را با چالش‌های فراوان همچون از بین رفتن پوشش گیاهی محدود آن و آلودگی آب، خاک و هوا مواجه ساخته است.

** استفاده حداکثری از سفر ریاست جمهوری به قم برای حل مشکلات اقتصادی

استاندار قم در این خصوص بیان کرد: برای آماده سازی و استفاده بهینه از سفر رییس جمهوری به استان قم چندین جلسه در سطح استان و همچنین در تهران برگزار شده‌است و طی این جلسات اتفاقات مطلوبی به خصوص در موضوع مجوز‌ها انجام شده‌است.

سید محمد تقی شاهچراغی ادامه داد: در این سفر قرار است مصوبات سفر به عنوان مصوبات هیات دولت تلقی شود و به همین منظور لازم است تا نسبت به اخذ مجوز‌ها و استفاده بهینه از این فرصت برنامه ریزی‌های لازم صورت بگیرد.

وی بیان داشت: در قالب این سفر به ازای هر شهرستان یکی از وزرا به عنوان نماینده دولت حضور خواهد داشت و تاکید وزرا در این جلسات به عنوان نماینده مستقیم دولت در تصویب یا اصرار بر اجرای مصوبات اثر زیادی دارد.

وی تاکید کرد: لازم است مسائل راهبردی حوزه اقتصادی استان همچون اشتغال و تولید به عنوان اولویت‌های مهم در این سفر بیش از همیشه مورد توجه مدیران و دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

استاندار قم با اشاره به این که حل مشکلات اقتصادی دغدغه‌مهم مردم است، گفت: در این سفر تلاش می‌شود تا مردم بتوانند مشکلات و دغدغه‌های خود را با رییس جمهوری و تیم همراه در میان بگذارنند.

** بسته‌های پیشنهادی خوبی برای سفر رییس جمهوری به قم آماده شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز گفت: در راستای حمایت از واحد‌های تولیدی بسته‌های پیشنهادی خوبی آماده شده که برای تصویب در سفر رییس جمهوری به قم ارائه خواهد شد.

مهرداد غضنفری افزود: در جلسه‌های متعدد کارشناسی سعی کردیم در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان قم در حوزه اقتصادی در زمینه تامین منابع، صدور مجوز‌ها و اعطای اختیارات به استان بسته‌هایی تعیین کنیم.

وی اضافه کرد: رقم تامین منابع بعد از ۲ جلسه در نهاد ریاست جمهوری با حضور استاندار و معاونان، وزیران و مدیران بانک‌ها و دستگاه‌ها برگزار شد و توافقات خوبی صورت گرفت که در سفر رییس جمهوری اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: بسته دوم نیز در حوزه اختیارات و مجوز‌ها بود که پیشنهاد‌ها و راهکار‌هایی ارائه کردیم؛ این بسته شامل ۶۵ مورد است که فرصت بازنگری نیز داریم.

غضنفری خاطرنشان کرد: بسته سوم نیز طرح‌هایی بود که در استان مشکل دارند و قابل حل نیست که تصمیم‌ها باید در مرکز اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: به گفته همکاران کارشناسان نهاد ریاست جمهوری، پیشنهاد‌ها جامع و پخته‌ای از سوی مدیران استان قم ارائه شد که از همه مدیران و کارشناسان تقدیر می‌کنم.

معاون استاندار قم افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی نسبت به مشکلات حوزه‌های مختلف، پیشنهاد‌ها و راهکار‌ها حساس باشند و جمع‌بندی کنند و با دست پر به استقبال اعصای هیات دولت برویم.

وی ابراز امیدواری کرد: خروجی سفر هیات دولت به قم همراه با اقدامات مثبت باشد تا تحول چشم‌گیری در حوزه اقتصادی استان صورت گیرد.

**مساله آب اولویت کاری بخش کشاورزی قم است

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به لزوم استفاده حداکثری این بخش از ظرفیت‌های سفر ریاست جمهوری برای حل مشکلات پیش‌روی بهره‌برداران، گفت: مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی استان اولویت اصلی ماست و این مساله را با به‌کارگیری جدیدترین روش‌های بهره‌برداری از منابع آبی، دنبال می‌کنیم.

محمد رضا حاجی رضا افزود: حجم قابل توجهی از منابع آبی در دسترس کشاورزان قمی درصد شوری بالایی دارد، اما آنان با تجربه بالای خود توانسته‌اند محصولات متنوع مورد نیاز مردم را با استفاده از همین آب، تولید کنند.

وی با اشاره به این که با همکاری کشاورزان استان حجم مصرف آب در این بخش کاهش خواهد یافت، افزود: برنامه تحول در بخش کشاورزی قم تدوین شده و مساله آب در آن به عنوان یک موضوع راهبردی مورد توجه قرار گرفته‌است.

وی ادامه داد: استفاده هرچه بیشتر از سامانه‌های نوین آبیاری و به‌کارگیری گیاهانی که برای رشد به دوره‌های آبیاری کمتری احتیاج دارند، از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم برای کاهش مصرف آب در این بخش است.

حاجی رضا گفت: قم از جمله استان‌های پیشگام کشور در زمینه اجرای برنامه‌های تغییر الگوی کشت است و در این چارچوب نیز، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و بهره‌مندی از گیاهان متناسب کشت در قم را برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: سطح تولید محصولات کشاورزی در قم با اختصاص اعتبارات سفر ریاست جمهوری و استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه مهم اقتصادی استان، طی سال‌های آینده روند رو به رشدی خواهد داشت.

از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن از آنان زن هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال حدود یک‌میلیون تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

** تلاش برای افزایش تولید و اشتغال در بخش صنعت قم با حمایت دولت

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در همین راستا با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی این استان، بیان کرد: ۳.۲ درصد از کل صنعت کشور در استان قم مستقر است.

محمود سیجانی اضافه کرد: ۲.۶ درصد اشتغال و ۱.۳ درصد کل سرمایه گذاری‌های صنعتی کشور نیز در استان قم مستقر شده‌است.

وی با اشاره به حجم بالای سرمایه‌گذاری و اشتغال در بخش صنعت قم، ابراز امیدواری کرد که در جریان سفر ریاست جمهوری و مصوبات آن، بخش صنعت استان بتواند مسیر حرکت خود را با سرعت بیشتری طی کند.

وی اجرای طرح‌های خنثی سازی تحریم را مورد توجه قرار داد و گفت: نهضت ساخت داخل به عنوان یک اولویت مهم در بخش صنعت استان قم دنبال می‌شود و حمایت دولت از آن می‌تواند حجم تولید استان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

سیجانی با اشاره به لزوم حمایت‌های دولتی از صادرکنندگان، خاطرنشان کرد: صادرات کالا‌های تولید شده در قم طی سال‌جاری با روند افزایشی ادامه دارد و امیدواریم این روند بتواند موجب تحولی بزرگ در اقتصاد استان شود.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحد‌های صنعتی قم فراتر از ۸۰ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۶۰ هزار تَن فرصت اشتغال ایجاد شده‌است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آن‌ها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

**خشکسالی مستمر بزرگترین دشمن تنوع زیستی قم است

معاون طبیعی حفاظت محیط زیست قم نیز با اشاره به لزوم استفاده هرچه بیشتر از سفر ریاست جمهوری برای حل مشکلات زیست محیطی قم، گفت: خشکسالی و تخریب زیستگاه، زمینه‌ساز به مخاطره افتادن جدی تنوع زیستی استان بشمار رفته و برای مقابله با اثرات آن، باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

اسماعیل احمدیزاده افزود: در دهه‌های گذشته با مدیریت نادرست و استفاده بی‌رویه از منابع آبی و همچنین خشکسالی‌های گسترده، زیستگاه‌های طبیعی استان قم بزرگترین ضربه و آسیب را متحمل شده و گونه‌های گیاهی و جانوری را با خطر نابودی مواجه کرده‌است.

وی با اشاره به قرارگرفتن قم درانت‌های حوضه آبریز، احداث سد‌های متعدد بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه نمک و دشت مسیله را همچون قطع رگ‌های حیاتی این خطه دانست و گفت: درحال حاضر اکوسیستم‌های طبیعی قم به ویژه در بخش شرقی استان، پویایی زیستی خود را به شدت از دست داده‌اند.

معاون طبیعی حفاظت محیط زیست قم در ادامه افزود: درگذشته‌های نه چندان دور، دشت مسیله مرتعی بسیار پربرکت همراه با گونه‌های جانوری همچون جبیر و گورخر بوده، اما امروز به کانون فعال و بحرانی گرد و غبار مبدل شده‌است که می‌تواند بیش از ۲۵ درصد از جمعیت مرکز کشور را با مخاطره مواجه کند.

وی نسبت به عدم تخصیص حقابه‌های زیست محیطی قم درسال‌های آینده هشدار داد و گفت: ادامه روند کنونی و قطع حقابه‌های استان، منجر به گسترش بی‌حد کانون‌های گرد و غبار و از میان رفتن کامل گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری همچون هوبره خواهد شد.




/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: