به گزارش بازارنیوز، براساس تازهترین گزارش «فین تک فیوچرز»، سال ۲۰۲۱ شاهد تغییرات در چشمانداز پرداختها بوده است، با تقاضای بیشتر مصرفکنندگان برای روشهای غیر سنتی مانند پرداختهای کیوآرکد QR، لینکهای پرداخت و کیف پولهای دیجیتال.
ناگفته نماند که عامل اصلی این فرآیند همه گیری بوده، که پذیرش این راه حلها را تسریع کرده است. ما شاهد رشد در دنیای فینتک با طیف وسیعی از بانکها و کیف پولهای دیجیتالی هستیم که منجر به رشد تصاعدی کاربران و پذیرش گسترده در بخشهای مختلف، از بازی/ورزش گرفته تا خردهفروشی و تجارت الکترونیکی میشود. شرکتهایی که از این روند سود میبرند، رویکرد کاربر محوری را در روش طراحی محصولات و راهحلها برای برآورده کردن خواستهها و ترجیحات کاربران به کار گرفتهاند.
چشم انداز ۲۰۲۲
با ورود به سال ۲۰۲۲، فرصتهای بیشتری برای استفاده صنعت فین تک وجود خواهد داشت. محدودیتهای کووید احتمالاً در کوتاه مدت به دلیل نوع جدید اُمیکرون تشدید خواهند شد. فاصلهگذاری اجتماعی و محدودیتهای سفر تنها نیاز به پرداختهای دیجیتال را بیشتر میکند، حتی بیشتر در کشورهایی که پرداختهای غیرتماسی یا موبایلی کمتری دارند.
به طوری که مردم به خرید آنلاین ادامه خواهند داد و ظهور کیف پولهای دیجیتال به عنوان یک گزینه پرداخت، ارزش قابل توجهی را هم برای تجار و هم برای مصرف کنندگان در سراسر جهان ایجاد میکند. شکی نیست که در سال ۲۰۲۲ شاهد ادامه رشد و گسترش پرداختهای دیجیتال خواهیم بود. ما در حال حاضر شاهد رشد مرکب سالانه کیف پولهای دیجیتال با نرخ ۲۳ درصد هستیم و احتمالاً تقریباً یک سوم پرداختها را تشکیل میدهد.
از نقطه نظر نوآوری، ما همچنان شاهد پیشرفت بیشتر در فرآیندهای پرداخت خواهیم بود. سال ۲۰۲۱ سال گذار بود، اما در سال ۲۰۲۲ میتوان انتظار داشت که ادغام صنعت و پرداختها به یکی از عملکردهای حیاتی هر کسبوکاری تبدیل شود و تجربه کاربرپسند و بدون اصطکاک را برای مشتری فراهم کند.
به عنوان مثال، پرداختهای صوتی به عنوان یک روش جایگزین در سه سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. با افزایش علاقه مصرفکننده به گزینههای دیجیتالی بیشتر برای پرداخت، بازرگانان باید با این پیشرفتها همگام باشند و پیشنهادات پرداخت خود را برای حفظ تجارت خود متنوع کنند.
پرداختهای نسل بعدی
صنعت پرداخت عمدتاً با تغییر روندهای جمعیتی تقویت میشود. به ویژه جوانترها مسئول پذیرش گسترده راه حلهای پرداخت دیجیتال هستند و به پیشبرد پذیرش پرداختهای موبایل و دیجیتال ادامه خواهند داد. آنها به عنوان فعالترین مصرف کنندگان انبوه در بازار که عاداتشان با فناوریهایی مانند تلفن، رایانه، تبلت، ساعت هوشمند و اینترنت در هم تنیده شده است، خواهان تجربهای بدون اصطکاک از هر ارائه دهنده کالا و خدمات هستند.
اما با این حال یک رویکرد کاربر محور به کسب و کارها و مصرف کنندگان کمک میکند تا آینده بدون پول نقد شکل گیرد. دیجیتالی شدن فرآیندهای بیشماری که قبلاً به صورت چهره به چهره انجام میشد، با همه گیری، جهان به سرعت به سمت جامعهای بدون پول نقد و تقاضای بیشتر برای خدمات پرداخت دیجیتال در حال حرکت است.
بر اساس دادههای اخیر FIS جوانترها بزرگترین کاربران کیف پولهای دیجیتال در بین تمام نسلها هستند، با بیش از ۴۴ درصد در سطح جهانی که نشان میدهند از کیف پولهای موبایل استفاده میکنند، ۳۴ درصد علاقهمند به این کار هستند و از بین همه آنها، ۶۴ درصد موافق هستند که خرید از طریق کیف پول موبایل آسانتر است. این گروه از مصرف کنندگان جوان، قلمرو دیجیتال را – برخلاف دنیای فیزیکی – به مکان اصلی خرید کالاها و خدمات تبدیل میکنند و بنابراین هنگام خرید، راه حلهای تکنولوژیکی را طلب میکنند.
در مقایسه با نسلهای قدیمیتر، هنگام خرید و پرداخت راحتتر از دستگاههای هوشمند و پلتفرمهای آنلاین استفاده میکنند. آنها اولین نسلهای دیجیتال هستند که به طور طبیعی برای اجرای زندگی روزمره خود، از برنامههای مختلف، رسانههای اجتماعی و کانالهای دیجیتالی برای تعامل با برندها و فروشگاهها استفاده میکنند؛ بنابراین شرکتها میبایست براساس خواستههای کاربر نهایی اقدام کنند، بدانند ترجیحات و خواستههای کاربرانشان چیست، و همچنین درک کنند که در کدام بخشها بیشتر احساس راحتی میکنند. سپس از این بینش برای توسعه راه حلهای متناسب استفاده کنند.
پتانسیل رشد در بازارهای نوظهور
شرکتهایی که ارزش رویکرد کاربر محور را درک میکنند، میتوانند محیطی ایجاد کنند که امنیت را فراهم و پیوند اعتمادی را با کاربران ایجاد میکند بدون اینکه تاثیری بر تجربه آنها داشته باشد. یکی از دلایل این امر این است که درک لزوم داشتن یک سرویس شخصی بر خلاف محیط سنتی و همچنین درک نحوه استفاده از کانالهای دیجیتال برای برقراری ارتباط موثر، باعث ایجاد وفاداری میشود و از دست دادن مشتریان خود جلوگیری میکند.
این نوع شرکتها در بازارهای نوظهور که زیرساختهای شبکه پیشرفته نیست، رشد بیشتری کردهاند چراکه سطح نفوذ بانکی جمعیت همچنان پایین است و دسترسی بسیار محدودی به موسسات مالی سنتی دارد.
برای نمونه رشد قابل توجهی در هند مشاهده شده است، جایی که پرداختهای موبایلی به عنوان روشی راحت، بی دردسر و ایمن برای پرداختن محبوب شده است، و به طور گسترده در چندین صنعت از جمله خدمات غذایی، خرده فروشی، تجارت الکترونیک، بازی و بخش سرگرمی استفاده میشود.
این مساله نشان میدهد که چگونه توسعه فناوری - پذیرش گسترده تلفنهای هوشمند، بهبود زیرساخت شبکه - و رشد قابل توجه در بخش تجارت الکترونیک راه را برای شرکتهای کاربر محور برای ترویج پرداختهای دیجیتال و ایجاد وفاداری با مشتریان خود هموار کرده است.
نقش شرکتهای فین تک
رشد تصاعدی شرکتهای دیجیتال اکنون به این معنی است که آنها جریان اصلیتر هستند و فقط یک نوآوری خاص نیستند. بنابراین، میتوانیم تصور کنیم که کاربران شروع به اعتماد کردن به آنها میکنند، حتی از آنها برای جمعآوری حقوق و نگهداری پساندازشان استفاده میکنند. بهترین فینتکها برای ایفای این نقش، آنهایی هستند که در بازارهای نوظهور هستند، زیرا تجربه قبلی در جلب اعتماد میلیونها کاربر دارند و میدانند چگونه این فرآیند را برای کاربران جدید از منظر دیجیتال اجرا کنند.
همچنین ذکر این نکته مهم است که ارائه یک تجربه خرید عالی را نباید نادیده گرفت، زیرا اکنون این یک تعهد است و به همه بازیگران درگیر در فرآیند بستگی دارد. این یک جزء مهم و فزاینده است که نمیتوان نادیده گرفت، هر بازیکنی را که روی آن تمرکز نکند موفق نخواهد شد.
/بازار