bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
فرماندار کنگاور از ارزآوری ۱۵۰ میلیون دلاری یک واحد اقتصادی گیاهان دارویی در این شهرستان خبر داد و گفت: یکی از اولویت‌های اصلی شهرستان در سال جاری حمایت از واحد‌های تولیدی صادرات محور و پویا است.

به گزارش بازارنیوز؛ «فرزاد الماسی» در حاشیه بازدید از یک واحد بوجاری گیاهان دارویی، اظهار داشت: کارخانه بوجاری گیاهان دارویی «گشنیز» کنگاور در سال گذشته توانسته هشت هزار و ۵۰۰ تن از کل صادرات گشنیز کشور که ۲۳ هزار تن بوده را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: بیشتر محصولات این کارخانه به کشور‌هایی مانند ترکیه، پاکستان و امارات صادر می‌شود.

فرماندار کنگاور با بیان اینکه افزایش صادرات و واردات اقتصادی شهرستان با کشور‌های پیرامون از برنامه‌های اولویت دار است، افزود: مدیریت شهرستان از برنامه‌های بخش خصوصی در راستای افزایش تولید و صادرات حمایت می‌کند.

خواص گشنیز شبیه خواص زیره و میوه‌های آن محتوی لیپیدها، آلبومین ها، تانن ها، پکتین، قند‌ها و ویتامین ث است. از این گیاه به صورت خالص یا مخلوط اشتها آور، باد شکن و هضم کننده به شکل جوشانده استفاده می‌شود.

این جوشانده‌ها سیستم اعصاب را نیز تسکین می‌دهند و از دم کرده آن برای باز شدن صدا، درمان گلو درد و سرماخوردگی، برطرف کردن حالت استفراغ و درمان بیماری دیابت یا قند خون استفاده می‌شود.

کاهش کلسترول خون و تسکین درد‌های مفصلی مثل رماتیسم از دیگر اثرات گیاه گشنیز است و از خشک شده یا روغن این گیاه به صورت صنعتی برای تهیه پماد‌های تسکین دهنده درد‌های رماتیسم عضلانی یا مفصلی استفاده می‌شود.





/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: