bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
قیمت نفت در سال گذشته میلادی با وجود تداوم همه‌گیری کرونا، حدود ۵۰ درصد گران شد که این رشد قیمت بیش از هر چیز تحت تاثیر ادامه توافق کاهش تولید از سوی اوپک پلاس بوده است.

به گزارش بازارنیوز، سال ۲۰۲۱ با همه فراز و فرودهایش شب گذشته به پایان رسید. در این سال که همچنان زیر سایه همه گیری کرونا قرار داشت، بازار‌های مالی و اقتصاد جهانی تلاش کرد تا حدی زیان ایجاد شده در سال ۲۰۲۰ را جبران کند.

زیانی که به دنبال اعمال قرنطینه‌های گسترده و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شده بود، اما در سال ۲۰۲۱، دیگر خبری از قرنطینه‌های وسیع نبود.

به جای آن از ابتدای سال ۲۰۲۱، واکسیناسیون کرونا در جهان آغاز شد و به‌تدریج همه جهان را فراگرفت. این اقدام باعث شد تا فعالیت‌های اقتصادی بیشتر شود و تقاضا برای نفت افزایش پیدا کند.

در کنار تقویت تقاضا برای طلای سیاه، توافق کاهش تولید نفت توسط اوپک‌پلاس که از بهار ۲۰۲۰ آغاز شده بود ادامه پیدا کرد و آن‌گونه که آمار‌ها نشان می‌دهد، پایبندی اوپک لاس به توافق کاهش تولید بیش از تعهد ایجاد شده بوده است. این عوامل باعث شد تا نفت با رشدی ۵۰ درصدی در قیمت همراه شود.

نفت برنت که سال ۲۰۲۱ میلادی را با قیمت ۵۱ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه آغاز کرده بود، به ۷۷ دلار و ۷۸ سنت در پایان این سال رسید که نشان دهنده رشدی ۵۰ درصدی در این زمینه است.

نفت شاخص آمریکا نیز از ۴۸ دلار و ۵۲ سنت تا ۷۵ دلار و ۲۱ سنت بالا رفت و ۵۵ درصد رشد را ثبت کرد.

سبد نفتی اوپک هم بیش از ۴۴ درصد گران شد و از ۵۱ دلار و ۳۶ سنت در ابتدای سال گذشته میلادی به ۷۴ دلار و ۲۳ سنت در پایان این سال رسید.






/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: