bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
لطفی عضو هیات مدیره اتحادیه املاک با بیان اینکه خاصیت اجاره بها این است که آرام خود را با قیمت مسکن تطبیق دهد گفت: برخی سازندگان و مالکان قیمت‌ها را بالا برده اند و نباید آنرا به کل بازار تعمیم داد.

به گزارش بازارنیوز، آمارهای بانک مرکزی نشان داد که بازار مسکن در آذر ماه سال جاری دستخوش تغییر و تحولات قابل ملاحظه ای بود. اگر چه این تغییر و تحولات را خزانه دار و عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک در مقایسه با سال گذشته که به دلیل شرایط اوج کرونا در رکود کامل به سر می برد چندان مناسب و دقیق ندانسته و اعلام می کند که این آمارها نمی تواند شرایط کنونی و آینده بازار مسکن را ترسیم کند.

سال گذشته در چنین روزهایی به دلیل اوج کرونا خرید و فروش مسکن به شدت کاهش یافته بود و حتی در پاره ای از مواقع به صفر هم رسید.

بانک مرکزی ماه گذشته گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن در آذر ماه دو هزار و ۷۷۲ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل از آن که هفت هزار و ۳۰۴ فقره معامله بود (آبان ۱۴۰۰) رشد ۳۳.۸ درصدی داشت. این آمارها نشان داد که متقاضیان مسکن حتی با وجود آغاز ثبت نام ها در طرح نهضت ملی مسکن باز هم منتظر نمانده اند و قصد خرید کرده اند.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در ماه مشابه سال گذشته (آذر ۱۳۹۹)، ۲۶ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان بود که نشان می‌دهد متوسط قیمت هر متر مسکن در آذرماه امسال نسبت به آذر سال قبل افزایش ۲۱.۱ درصدی به دنبال داشته است. حال این آمارها را اگر با وضعیت برابر در نظر بگیریم می توانیم بگوییم که حال و روز بازار مسکن بهتر شده است اما همانطور که روسای اتحادیه املاک می گویند این روزها را نباید با وضعیت سال گذشته که ویروس کرونا به اوج خود رسیده و تمام کسب و کارها را تعطیل کرده و خرید و فروش مسکن را به صفر رسانده بود مقایسه کرد.

تلاطم های بازار ارز بر بازار و قیمت مسکن اثرگذار بود و برخی مالکان را به این فکر انداخت که قیمت مسکن را افزایش دهند. اما اینکه بگوییم مسکن با قیمت های بالا معامله شده است باید به آن پاسخ منفی داد

سعید لطفی خزانه دار و عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت مسکن این روزها افزایش یافته است؟ گفت: تلاطم های بازار ارز بر بازار و قیمت مسکن اثرگذار بود و برخی مالکان را به این فکر انداخت که قیمت مسکن را افزایش دهند. اما اینکه بگوییم مسکن با قیمت های بالا معامله شده است باید به آن پاسخ منفی داد.

وی ادامه داد: به هر حال این تلاطمات ارز باعث شد تا یک سری از مالکان و سازندگان مسکن قیمت های خود را بالا ببرند. بنابراین اینکه بگوییم و بخواهیم این تغییر و تحول و این وضعیت را به تمام بازار مسکن تعمیم داد ، درست نیست.

با رسیدن به ماههای پایانی سال برخی مالکان و سازندگان مسکن از ترس تورم و عقب نماندن از نرخ تورم قیمت ها را افزایش می دهند. به هر صورت خرید و فروش مسکن با قیمت های بالا را چندان نباید باور کرد و پذیرفت

لطفی با اشاره به اینکه دلیل دیگر اینکه برخی مالکان و سازندگان مسکن قیمت را افزایش دادند اظهار داشت: با رسیدن به ماههای پایانی سال برخی مالکان و سازندگان مسکن از ترس تورم و عقب نماندن از نرخ تورم قیمت ها را افزایش می دهند. به هر صورت خرید و فروش مسکن با قیمت های بالا را چندان نباید باور کرد و پذیرفت.

خزانه دار و عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که خرید و فروش مسکن نسبت به ماه گذشته ۳۳ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸۲ درصد رشد داشته است. باید در پاسخ به این افرادی که می گویند خرید و فروش رونق گرفته است گفت که سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا خرید و فروش مسکن صفر شده بود. پس این مقایسه که میزان نقل و انتقالات افزایش یافته چندان دقیق نیست.

لطفی در پاسخ به این پرسش که با این حساب به نظر می رسد بازار مسکن همچنان در رکود به سر می برد؟ گفت: رکود خرید و فروش مسکن همچنان در بازار مسکن وجود دارد و کارشناسان باید به این آمارها و اظهارنظرهای صورت گرفته دقت کنند.

همانطور که رئیسی وعده داده است قرار است سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود پس اگر این وعده ها عملیاتی شود و قیمت نهاده های تولید مسکن کنترل شود بدون شک می توان به ثبات قیمت ها امیدوار بود

وی در خصوص پیش بینی آینده بازار مسکن و تغییر و تحولات قیمتی ادامه داد: به هر حال همانطور که رئیسی وعده داده است قرار است سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود پس اگر این وعده ها عملیاتی شود و قیمت نهاده های تولید مسکن کنترل شود بدون شک می توان به ثبات قیمت ها امیدوار بود.

خزانه دار و عضو هیات مدیره اتحادیه املاک در پاسخ به این پرسش که با وجود اینکه قیمت مسکن افزایش نیافت دیدیم که در یکی دو ماه گذشته اجاره بها رشد قابل ملاحظه ای داشته است؟ گفت: خاصیت بازار اجاره و اجاره بها به این شکل است که آرام آرام خود را بالا کشیده و خود را با قیمت مسکن تطبیق می دهد.

لطفی افزود: این روزها به هر دلیلی مخارج و هزینه های زندگی افزایش یافته است و رشد نرخ تورم باعث شده تا بخش زیادی از مالکان هزینه های زندگی را از اجاره داری تامین کنند. هر چند کمبود عرضه در بازار نیز مزید بر علت شده است.

حق کمیسیون املاکی ها همان ۲۵ صدم درصد
او در پاسخ به این سوال که آیا حق کمیسیون املاکی ها که مورد انتقاد اتحادیه املاک بود و قرار بود تغییراتی برای آن ایجاد شود مورد موافقت قرار گرفت؟ گفت: در دولت روحانی بارها و بارها کم کاری ها از بابت کمبود تولید و عرضه و رشد قیمت مسکن را و در نتیجه رشد قیمت ها را به گردن مشاوران املاک انداختند. در حالیکه مشاوران املاک هیچ نقشی در رشد قیمت ها نداشتند و در نتیجه دیدیم که حق کمیسیون املاکی ها به ۲۵ صدم درصد کاهش و یکسان شد.

لطفی ادامه داد: سوال ما این است که حالا که حق کمیسیون املاکی ها کاهش یافت و یکسان شد قیمت مسکن و اجاره بها نیز کاهش یافت؟ به هر حال با توجه به اعتراض اتحادیه املاک نسبت به این تصمیم می بینیم که همچنان حق کمیسیون مشاوران املاک همان ۲۵ صدم درصد برای تمام معاملات مسکن است و تغییری هم نکرده است.

/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: