bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
حاجی دلیگانی تصریح کرد؛
عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: نسخه‌نویسی الکترونیک از برخی اجحاف‌ها که به مردم تحمیل‌ می‌شود ممانعت‌ می‌کند. با استفاده از این روش‌ می‌توانیم از مصرف داروهای غیرضروری توسط بیماران نیز جلوگیری به عمل آوریم و موجب‌ می‌شود از ورود داروهای تقلبی به چرخه‌ درمان کشور اجتناب شود.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز: روندهای فعلی در نظام سلامت کشور مشکلاتی به وجود آورده که لزوم تغییر آن‌ها را مطرح کرده است. به طور مثال، نسخه ها، جواب آزمایشات و عکس برداری‌های کاغذی همگی باعث اتلاف وقت مردم، دوباره کاری و تحمیل هزینه‌های گزاف به بیماران‌ می‌شود. انجام آزمایشات غیرضروری و گران قیمت، تبدیل مهر پزشکان به امضای طلایی برای اخذ دارو و معطل شدن در صف‌های طولانی دریافت خدمات نیز از دیگر مشکلاتی است که در حال حاضر با آنها روبرو هستیم. برای رفع این مشکلات، اجرای پرونده‌ی الکترونیک یک ضرورت به حساب‌ می‌آید. نسخه‌ی الکترونیک نیز به عنوان یکی از عوامل اساسی این طرح مطرح است.

اجرای قانون نسخه نویسی الکترونیک که برای سال‌ها به تعویق افتاده است، از ابتدای دی ماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت. برخی از کارشناسان نگرانی‌هایی در مورد عدم وجود بسترهای لازم به لحاظ مخابراتی و نرم افزاری برای اجرای این قانون دارند. اما برخی دیگر معتقدند که با بسترهای فعلی نیز‌ می‌توان به اجرای آن اقدام کرد و به مرور زمان به رفع مشکلات پرداخت. در همین ارتباط با حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس گفت‌وگویی تلفنی ترتیب دادیم که در ادامه‌ می‌خوانید.

به گفته‌ حاجی دلیگانی، نسخه‌ الکترونیک یک تکلیف قانونی است که اجرای آن برای چندین سال معطل مانده است. به عبارت دیگر، اجرای این قانون که مزایای زیادی هم دارد در هر مقطعی به دلیلی به تعویق افتاده است. در واقع وزارت بهداشت و درمان، سازمان تأمین اجتماعی، دستگاه‌های بیمه ای و نهادهای ذیربط دیگر از اجرای آن اجتناب کرده و کامل آن را اجرا نکرده اند. البته سازمان تأمین اجتماعی تا حد زیادی در این موضوع پیش رفته اما تلاش‌ها برای اجرای این قانون کامل نبوده است.

حاجی دلیگانی گفت: از طرفی، یک سری دلایل برای عدم اجرای کامل این قانون مطرح شده که به نظر‌ می‌رسد برخی از آنها درست است. به طور مثال، به فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون اشاره‌ می‌شود که تا حدی منطقی هستند. این عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس ادامه داد: به هر حال، واقعیت این است که ما ناگزیر به اجرای نسخه نویسی الکترونیک هستیم. به کارگیری این روش در نظام سلامت کشور یک امر لازم است و‌ نمی‌توان از آن صرف نظر کرد.

به گفته‌ی حاجی دلیگانی، نسخه نویسی الکترونیک به نوعی به بحث پزشک خانواده نیز کمک‌ می‌کند. پزشک خانواده و نظام ارجاع نیز کار ضروری دیگری در نظام سلامت کشور به شمار‌ می‌رود که تا الان معطل باقی مانده است.

وی گفت: برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک ما نیاز به هیچ مشوقی نداریم. این یک قانون است که برای کشور ضروری است و باید اجرا شود. اجرای این قانون در واقع نیاز به اراده دارد. اگر اراده‌ی لازم در متولیان امر وجود داشته باشد، قانون اجرا‌ می‌شود و نیازی به مشوق نیست. این نماینده‌ی مجلس افزود: اجرای هر قانونی در عمل مشکلات و موانعی دارد که به تدریج و در عمل باید رفع شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه‌ مجلس پیرامون مزایای نسخه‌نویسی الکترونیک تصریح کرد: نسخه نویسی الکترونیک مزایای زیادی دارد. به طوری که از دوباره کاری‌ها در روند درمان جلوگیری‌ می‌کند. همچنین این روش موجب‌ می‌شود که از ورود داروهای تقلبی به چرخه‌ی درمان کشور اجتناب شود. نسخه نویسی الکترونیک از برخی اجحاف‌ها که به مردم تحمیل‌ می‌شود نیز ممانعت‌ می‌کند. با استفاده از این روش‌ می‌توانیم از مصرف داروهای غیرضروری توسط بیماران نیز جلوگیری به عمل آوریم.

حاجی گفت: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی که متولی صدور مجوز مطب برای پزشکان هستند، باید به مدیریت این موضوع بپردازند تا پزشکان با اجرای این قانون همراهی لازم را داشته باشند.

به گفته‌ این عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس، برای اینکه در عمل به مشکل نخوریم و بحث نسخه نویسی الکترونیک به درستی اجرا شود و به اهداف این قانون در عمل دست پیدا کنیم باید عین قانون را به صورت تمام و کمال اجرا کنیم. قانون نسخه نویسی الکترونیک را الزام کرده است و دستگاه‌های ذیربط که از سال‌ها پیش باید به اجرای این قانون‌ می‌پرداختند و از آن اجتناب کرده اند، موظف هستند به اجرای آن بپردازند. حاجی گفت: تا کنون اراده‌ی لازم برای اجرای این قانون در میان برخی از مسئولان نبوده و به همین دلیل این قانون معطل باقی مانده است ولی در دولت جدید رویکرد تغییر کرده است.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات باید بررسی‌های لازم را به عمل آورد و نظر خودش را در مورد بسترهای موجود برای اجرای قانون نسخه نویسی الکترونیک اعلام کند. چیزی که کارشناسان در این زمینه اعلام‌ می‌کنند، همیشه مطرح بوده است. هر تغییری که قرار است در کشور ایجاد شود همواره با مقاومت‌هایی روبرو‌ می‌شود. اما زمانی که تغییرات در عمل ایجاد‌ می‌شود، متوجه مزایای بی شمار آنها‌ می‌شویم. نسخه نویسی الکترونیک نیز یکی از تغییراتی است که در حال حاضر با مقاومت‌هایی مواجه است اما در آینده خواهیم دید که اجرای آن در عمل برای کشور چه فایده‌هایی دارد.

فارس/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: