bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
سیدمحمد پاک‌مهر گفت: در بودجه ۱۴۰۱ به عمران روستا‌ها و مناطق کم برخوردار توجه ویژه‌ای شده است. در همین راستا صندوق عدالت و پیشرفت را پایه گذاری کرده اند.

در میان اخبار مربوط به بودجه ۱۴۰۱ که نخستین بودجه قرن جدید خورشیدی و اولین لایحه اقتصادی سالانه در دولت سیزدهم نام گرفته است خبری هم درباره تشکیل صندوقی جدید در این لایحه منتشر شد که کمتر مورد توجه قرار گرفت. براساس لایحه بودجه سال آینده، دولت در نظر دارد با هدف رشد و پیشرفت کشور از طریق ارتقا بهره وری و توسعه سرمایه‌­گذاری‌­ها بر پایه آمایش سرزمین و همچنین پروژه‌های دانش بنیان و پیشران، «صندوق کارآفرینی امید» را به «صندوق پیشرفت و عدالت ایران» تغییر نام داده و با تشکیل ۳۱ صندوق استانی تابعه، دور جدیدی از فعالیت خود را آغاز کند.

نکات مثبت بودجه
سیدمحمد پاک مهر، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: «بودجه ۱۴۰۱ یکسری نقاط قوت و ضعف دارد. از نقاط قوت آن می‌توان به نگاه انقباضی به هزینه کشور اشاره کرد. سیاست گذاری در بودجه ۱۴۰۱ به گونه‌ای است که هزینه‌های جاری کشور را کاهش دهیم. حتی گفته می‌شود که ۱۵ درصد از هزینه‌ها را باید در دستگاه و وزرات خانه‌ها کاهش دهند».

وی ادامه داد: «ضمن اینکه در بودجه ۱۴۰۱ افرایش حقوق را پلکانی تعیین کرده اند و حداقل حقوق را نیز از ۳ میلیون و پانصد هزار تومان به ۴ ونیم میلیون تومان افزایش داده اند که کار بسیار مثبتی است. نکته بعدی رشد قابل توجه هزینه‌های عمرانی است. یعنی برخلاف نگاه انقباضی در هزینه‌های جاری در کشور به بخش عمرانی در بودجه ۱۴۰۱ یک نگاه انبساطی شده است. در همین زمینه هزینه‌های جاری نزدیک به ۷ درصد افزایش داده شده، اما بودجه عمرانی را ۴۳ درصد افزایش داده اند. این نگاهی مثبت در بودجه است که در چشم انداز عمرانی در بودجه ۱۴۰۱ تعریف شده است».

پایان دغدغه فرهنگیان
نماینده مجلس یازدهم یادآور شد: «از نکات قابل توجه در بودجه می‌توان به موضوع پاداش بازنشستگان اشاره کرد. بازنشستگان در زمان دریافت پاداش همواره با یک دغدغه اساسی روبرو بودند. در همین راستا در بودجه سال آیند ه ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگان درنظر گرفته شده است. همچنین بحث رتبه بندی فرهنگیان که یک سوم از کارمندان دولت را تشکیل می‌دهند با بودجه‌ای بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از نکات خوب بودجه ۱۴۰۱ است».

چالشی اساسی در بودجه ۱۴۰۱
پاک مهر ادامه داد: «از نقاط قوت دیگر بودجه می‌توان به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد. درست است که عده‌ای می‌گویند که حذف آن سبب ایجاد دغدغه‌های زیادی می‌شود، اما واقعیت این است که بخش اعظمی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب مردم نمی‌رود؛ لذا باید در بودجه سال آینده مسیری را تعریف کرد که یارانه آن به دست مصرف کننده واقعی برسد تا بستر رانت و فساد در جامعه را به حداقل برسانیم. تورم حاصل از حذف ارز ترجیحی، بستگی به نظارت ما دارد؛ هرچقدر نظارت ما دقیق‌تر باشد فرصت را از سودجویان خواهیم گرفت».

وی افزود: «اما چالش اساسی این است که آیا بودجه ۱۴۰۱ توانسته جلوی کاهش ارزش پول ملی را بگیرد یا خیر؟ آیا با این بودجه می‌توان تورم را کنترل کرد یا نقدینگی را هدفمند کرد؟ شفاف سازی هم از موضوعات بسیار مهمی است که در بودجه سال آتی باید به آن توجه ویژه کرد. ضمن اینکه نگاهی ویژه به بخش تولید کشور انداخته شده و مالیات واحد‌های تولیدی در این لایحه تا ۵ درصد کاهش یافته است».

پاک مهر در پایان اظهار کرد: «نکته دیگر بودجه این است که در راستای تامین عدالت اجتماعی به عمران روستا‌ها و مناطق کم برخوردار توجه ویژه‌ای شده است. در همین راستا صندوق عدالت و پیشرفت را پایه گذاری کرده اند و دو هزار میلیارد برای هر استان در این صندوق، ذخیره کرده اند».

لازم به ذکر است که براساس لایحه بودجه سال آینده، دولت در نظر دارد با هدف رشد و پیشرفت کشور از طریق ارتقا بهره وری و توسعه سرمایه‌­گذاری‌­ها بر پایه آمایش سرزمین و همچنین پروژه‌های دانش بنیان و پیشران، «صندوق کارآفرینی امید» را به «صندوق پیشرفت و عدالت ایران» تغییر نام داده و با تشکیل ۳۱ صندوق استانی تابعه، دور جدیدی از فعالیت خود را آغاز کند.

وی در پایان اظهار کرد: «این امر می‌تواند تحولی عظیم برای عمران این مناطق باشد. نکته بعدی بودجه که لحاظ شده است بحث قیر رایگان است که با سقف حدود ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای عمران راه‌های روستایی در نظر گرفته شده است که تحولی بزرگ را رقم خواهد زد. مخلص کلام این است که در بودجه ۱۴۰۱ نگاهی عادلانه در آن دیده می‌شود».

/گسترش

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: